Hjälp, min häst har fått FÅNG

Sal

Trådstartare
Alla ni med fång hästar, berätta vad som kan hända härnest. Vad är era erfarenheter??

Har då fått en fång häst för första gången och allt känns nattsvart..
Har just ingen erfarenhet av detta. Och har läst en del på nätet om hästar som behövts avliva, aldrig mer gå i en grön hage eller kanske inte kan ridas.

Hadde haft en "invänjnings tid" på ca 2 veckor för att sedan släppa ut hästarna på bete, och knappt en vecka senare har mitt sto (1,53cm hög och lite rund om magen) fått fång. Hästarna (2 st) har haft grönt gräs i vinterhagen hela våren.
Mitt sto har varit halt och stått i ca 2 månader( behandlad på klinik för hälta) och precis igångsatt. Kan hästar få fång av för lite motion??
Har förstås haft vet. ute och stumpan får nu metacom och har beordrats box vila. Sedan en sjukhage med sand underlag.( Får fixa en sådan efter helgen.) :(
Men så ska hovis komma ut och sko om henne, när vet jag att hon klarar av att skos?? Hur länge kan hon behöva stå i sjukhage? När kan man börja rida igen? Var gör jag med henne sedan, eftersom det är grönt gräs i alla mina hagar??Kan hon kanske gå i vanliga hagen senare i sommar? Munkavel är det bra?
Det är så många frågor som bara snurrar i huvudet. Hjälp mig och dela med er av era erfarenheter. :confused:

Sv: Hjälp, min häst har fått FÅNG

Det kan vara bra att röntga den, så att du vet om den har fått ngn hovbensrotation.

man skor inte hästen om den har ont. Den ska inte behöva stå på 3 ben då.
Får du bra smärtlindring av Metacam?
Min fick Finadyne men det var inte så bra så vi bytte till Butta, som gav en bättre effekt.'
Du bör banta den om den är överviktig.
Gräs i sommar är nog inte att tänka på.

Vet nu ej vilken ras det är.

jag tillhör ju dem där fången fick ett mycket tråkigt slut... Nu på våren ska du nog låta bli gäset, men sen frammåt mitten/slutet av juni kan du nog börja vänja in henne igen. Bättre att gå på övervuxet bete än nedbetat, mindre näring i det.
Det är jätteviktigt att hon står still nu i början. Min hovslagare hade varit på något seminarium där de sa att bara hästen gick i boxen kunde rotation ske, men det kan man ju inte förhindra... Efter det akuta stadiet skulle jag rekommendera en röntgen, även om veterinären säger att det inte behövs, för om hästen skulle få ett återfall, så har man bilder att jämföra med. Under akuta stadiet ska hon absolut inte skos. Det blir bättre cirkulation i hoven utan skor. När hästen få fång, så börjar trakterna växa väldigt mycket och det kan vara bra att hålla koll på dem.
sen detta med medicinen... jag tycker det är mysko att alla får så olika resultat, men om det funkar ska hästen bli smärtfri inom ett par dagar. Man kan göra så att man minska dosen långsamt sen, så man inte slutar ge tvärt. (funderar att skriva mitt exjobb i farmakologi om dessa medicinska fångbehandlingar;) om jag bara kan få min programmansvariga att godkänna det:angel: )

Hoppas din häst blir frisk snart.

Har inte läst igenom nåt här men jag tycker nästan att du ska ringa till veterinären. :o

Men det har h*n ju! Så här står det i inlägget:

"Har förstås haft vet. ute och stumpan får nu metacom och har beordrats box vila."

Till trådskaparen:
Jag är också en av de vars häst det inte gick så bra för, tyvärr. Med mina egna erfarenheter vet jag nu att det är jättesvårt att ge tips ang. en fånghäst, eftersom det varierar så mycket från fall till fall vad den kan äta, hur snabbt den kan sättas igång, vad prognosen är för framtiden vad det gäller återfall, etc.

Skulle tippa att den största anledningen till återfall är att de belastas för snabbt= belastningsfång.

En stor häst behöver vila mkt längre än en liten o lätt.
För att hovarna belastas mer på en stor.

Min som hade måttlig rotation på bägge fram, har ej fått ngt återfall.
Men jag har varit mkt försiktig.
Är ganska igång nu o det har gått ett år, på dan.

Jag har 2 fånghästar som för tillfället mår mkt bra. Dessa släpps inte på gräs över huvudtaget pga att den ena är jättekänslig mot minsta lilla gräs. Jag har behandlat deras fång med en massa olika preparat, som Metacam, Quadrisol (stavas?), Finadyne och "Butta". Det som fungerat bäst var Butta. Metacam har fungerat sämst o dessutom var det dyrast.
Vad du bör tänka på nu är o korta av tån så att det underlättar överrullningen när hästen rör sig, ställ den på mjukt underlag, inget krafftfoder, hö eller halm att äta.
Röntga är bra för o se ev. hovbenssänkning o rotation, detta hjälper hovslagaren att sko hästen rätt senare oxå.

Hoppas det går bra för er

Sök här på forumet efter gamla trådar ang fång. Finns jätte-mga bra trådar med massor av tips i! :idea:

För att lätta upp det nattsvarta lite så kan jag bidra med en liten solskenshistoria. Mitt sto fick fång förra vintern. Blev riktigt illa med rotation på alla fyra samt rejäla sänkningar på 3!!! Stod på klinik under en period. Fick domen att aldrig mer kunna bli ridhäst men troligtvis så bra att kunna bära föl (men röntga innan för att vara helt säker på att det rättat upp sig tillräckligt).

Denna häst är nu ca 1½ år senare tillbaka i ridning/träning!!! Fanns INGEN som trodde det var möjligt (förutom jag möjligtvis). Hennes återhämtning har fått de flesta att tappa hakan.

Det viktigaste är att få stopp på det akuta förloppet (eftersom att det är under detta som rotationer och sänkningar sker). På min fungerade inte Metacam öht. Fick tillslut butta i blodet. Sen pulver. Efter det akuta stadiet gäller det att få magen stabil igen (annars återfall). För vår del var lösningen proviva (hjälper inte alla). Utöver det fick hon även bantas rejält (ingen direkt mage men fett i nacken samt kraftig över ryggen). Minskade mga kilon.

Det absolut viktigaste i behandling av fång, är att inte ge vika och tycka synd om hästen.
Att härda ut och följa vets rekommendationer.

Ströa upp boxen ordentligt!!
Den ska stå mjukt. Och stilla.

Mitt gamla sto fick fång när hon var 26 år gammal.
Hon var jättedålig.

Efter 2 veckor i boxvila utan att ens ha fått gå ur boxen och med butta, så repade hon sig sakta.
Jag har inga sandhagar, bara stora gräshagar, så de första 2 veckorna efter hon fick röra på sig lite, gick hon i en pyttehage, som var tämligen nerbetad, ca 4*15 m.
Alltefter som sommaren gick så utökade jag hagen med någon meter/dag.
Hennes kompis gick i den hagen jag utökade så det blev ju nerbetat där innan hon kom dit.

Efter det bytte jag till en skogshage, där jag klippte det lilla gräset som fanns med gräsklipparen, och hägnade in där, kompisen fick gå utanför inhängnaden och beta.

Året efter så fick hon gå på små fyrkantshagar som jag utökade allteftersom hennes kompis betat ner utanför.

Hon fick aldrig fånget tillbaka.

Under den första sommaren fick hon fick hö, inget annat.
Probimin, som jag ej tog bort någonsin utan hon åt det fram till sin död i mars.
Jag började även ge linfrökaka den hösten som hon sedan fick året runt.

jag ska hyra än och nu har det börjat sätta sig i skallen om vad man kan göra med en fång häst.
(dok. är några av sakerna jag kommer att skrivga är endast hypoteser.)
* När h*n är till räkligt bra för att kuna gå i en ner betad hage tkr jag att du ska börja ta korta promenader med h*n

*INGET SOCKER! skulle inge ge en häst som haft fång nyligen morötter elr äpplen.
saker med socker över huvudtaget kan ge fång! betfor, melass och spanmål (Spannmål kan ges i mkt små mängder, det är oftas spannmål i färdigfpder - havre mfl. är spannmål.)

*Hagarna ska gärna vara avbetade till botten nu när h*n precis haft fång (har ni flera hästar?) nu när h*n har box vila kanske era andra hästar (9m ni har några..) låta dom gå och beta av i en liten hage till din häst, då får ju dina andra hästar släppas på bete sedan med gräs utan så mkt (??) tror ddet var kolhydrater elr protein elr nåt, det minskar ju fången för dom med ;)

LYCKA TILL!

Vågar man släppa ut en häst som nyligen haft fång i en gräshage även om den är ordentligt nerbetad?? Även om den är liten hagen?

Mitt sto har i morgon(torsdag) stått i en vecka, och svullnaden har gått ner i hennes benhon rör sig nästan obehindrat när hon rör sig i sin box. Har nu gjort i ordning en sjukhage till henne. Ska nog få gå ut en stund i morgon, fast hon är mkt lugn i stallet.
Hur vanligt är det att röntga hästarnas hovar efter fång anfall?
Märker en duktig hovis om hovarna har roterat?
Pratade med vet idag om min häst och det är bra att ta ut hovis nu medans hon får smärtstillande och kan lyfta på hovarna utan "problem".
Hur vet jag om det är ett svårt fall av fång??

Sal skrev:
Vågar man släppa ut en häst som nyligen haft fång i en gräshage även om den är ordentligt nerbetad?? Även om den är liten hagen?

Mitt sto har i morgon(torsdag) stått i en vecka, och svullnaden har gått ner i hennes benhon rör sig nästan obehindrat när hon rör sig i sin box. Har nu gjort i ordning en sjukhage till henne. Ska nog få gå ut en stund i morgon, fast hon är mkt lugn i stallet.
Hur vanligt är det att röntga hästarnas hovar efter fång anfall?
Märker en duktig hovis om hovarna har roterat?
Pratade med vet idag om min häst och det är bra att ta ut hovis nu medans hon får smärtstillande och kan lyfta på hovarna utan "problem".
Hur vet jag om det är ett svårt fall av fång??

Bli inte lurad av att hon rör sig lättare med smärtlindring :crazy:

Du måste röntga för att veta hur alvarligt det är och om hovbensrotation har skett.
Hovslagaren kan inte se det på hoven förrän den växt ner en bit efter fånganfallet. Om det då varit hovbensrotation så sker den nya utväxten efter hovbenets nya läge och en vinkel-ändring syns.

Röntga så du vet hur lång rehabilitering som behövs.

Saigon skrev:
Sök här på forumet efter gamla trådar ang fång. Finns jätte-mga bra trådar med massor av tips i! :idea:

För att lätta upp det nattsvarta lite så kan jag bidra med en liten solskenshistoria. Mitt sto fick fång förra vintern. Blev riktigt illa med rotation på alla fyra samt rejäla sänkningar på 3!!! Stod på klinik under en period. Fick domen att aldrig mer kunna bli ridhäst men troligtvis så bra att kunna bära föl (men röntga innan för att vara helt säker på att det rättat upp sig tillräckligt).

Denna häst är nu ca 1½ år senare tillbaka i ridning/träning!!! Fanns INGEN som trodde det var möjligt (förutom jag möjligtvis). Hennes återhämtning har fått de flesta att tappa hakan.

Det viktigaste är att få stopp på det akuta förloppet (eftersom att det är under detta som rotationer och sänkningar sker). På min fungerade inte Metacam öht. Fick tillslut butta i blodet. Sen pulver. Efter det akuta stadiet gäller det att få magen stabil igen (annars återfall). För vår del var lösningen proviva (hjälper inte alla). Utöver det fick hon även bantas rejält (ingen direkt mage men fett i nacken samt kraftig över ryggen). Minskade mga kilon.

Hur lång vila i box och sjukhage fick din häst innan den fick röra sig mer.
Man hör så olika så jag frågar alla.
Det verkar vara vanligt med ca 4 månader vid rotation men sedan skillnader beroende på hur allvarligt det är.
Vad jag märkt hittills i alla fall.

Anki
med fånghäst i sjukhage nu 2 månader.
(Rotation i december, hage för tidigt, återfall påsk)

Läs de första raderna i mitt inlägg ovan!!!

Hon är INTE frisk ifrån fånganfallet efter en vecka.

Du måste ge dig till tåls även om du tycker synd hom henne.

Hur länge blev hon ordinerad boxvila av din vet?

Våran ponny connemara på 19 år fick fång för en vecka sedan, den kom smygandes utan att jag märkte det, men givetvis tillslut. Hennes symtom var inte så farlig, hon stod som vanligt med benen, avlastade inte eller så, men när hon skulle vända så la hon tyngden på bakbenen, hon har stått i box i en vecka nu med fenylbutta och har blivit bättre, visst hon går ju på smärtlindring men hon rör sig mkt bättre nu är när hon gått på butta i 4 dagar, så då måste hon ju blivit bättre!?

2 veckor skulle hon stå på box enligt vet, det jobbiga sedan är ju att jag har ju inga grushagar, bara gräshagar. Men jag har en som är väldigt nerbetat kan man släppa henne där sedan?

Har ingen erfarenhet av fång då jag aldrig varit med om det förut.

Mvh Hanna

Det hade inte jag heller när mitt 26 åriga halvblodsto fick det.

Jag lyckades kväva fånget och fick inte tillbaka det, se mitt inlägg ovan.

Vad jag inte nämde var att jag har extremt med mygg här så under juli kan de i värsta fall inte vara ute mer än ett par timmar.

Vilket ju var jättebra för henne, sedan var jag väldigt noga med att inte chansa när det regnat eller släppa ur henne på frostigt bete.

Som sagt, den största faran vid behandling av en fånghäst är att man själv inte står ut, och släpper dem för tidigt.

seifur1 skrev:
Hur lång vila i box och sjukhage fick din häst innan den fick röra sig mer.
Man hör så olika så jag frågar alla.
Det verkar vara vanligt med ca 4 månader vid rotation men sedan skillnader beroende på hur allvarligt det är.
Vad jag märkt hittills i alla fall.

Tja, det beror lite på hur man räknar. Hon hade först ca 1½ v. boxvila innan klinik. Sen stod hon på klinik i ca 2v. Efter det hade hon ytterligare boxvila i tot 8v.
Under slutet av dessa veckor skrittades hon för hand och stod bara i sjukhage 1v efter. Så den tot tiden för när hon var helt stilla var alltså betydligt kortare.

Jag har också pålla med fång...
Hon fick ett ordentligt anfall i lördags.
Vänder fortfarande med bakdelen under sig och går stelt men är ändå mycket bättre.
Har fått byta preparat till butta idag så hon fick 3 påsar i morse så ska vi se om det tar väck det mer.
Har beställt hem Sure-bio för magen och hoppas jag får det imorgon.
Hon får 5 kg hö om dagen och hon har halm att tugga på.
Idag fick hon första gången ½ morot hoppas det inte förvärrar något man är ju livrädd...
Jag har telefonkontakt med min distriktare varje dag.
Har varit inne och köpt kylpaddar på Hööks som hon står med nu.
Testar en ½ timme och ser om det blir lite bättre med kylan det är svårt att ta slangen och hon vill inte det så jag bråkar inte med henne.
Hur illa var det med din häst ?
Låg hon ner?
Min fick jag knappt in från hagen och hon la sig ner tills vet kom och gav henne smärtstillande. Var fortfarande ovillig till att gå dagen efter. Tog av henne framskorna då iallafall på vet. inrådan snabbt och lätt från sidan.
Usch det var nog den värsta pärsen jag varit igenom :cry:
Lycka till

Roterar hovbenet så länge hästen har fång eller? Hur lång tid tar det för medicinen att komma ur kroppen (metacam)? Det är nu 14 dagar sedan jag slutade med med. och min tjej visar ingen som häls hälta. Jag har släppt ut henne i sommarhagen med munkorg på (Hon går i liten hage och äter frukost hö mitt på dagen får hon gå ut några timmar,står förstås inne på natten ), och hon rör sig obehindrat. Jag känner ingen värme i hovarna.Ibland är hon lite svullen i benet.Annars är hon pigg och glad.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
36
· Visningar
2 788
Senast: 13579vas
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
998
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 379
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Hämtade hem en häst i början på hösten (2022), då gick han på bete och var ganska rund om magen. Första gången han skoddes om hos mig...
2
Svar
34
· Visningar
3 625
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka