Hjälp! Min häst har blivit en ångvält!

Mirre

Trådstartare
:eek: En stor envis ouppfostrad ångvält som bara klampar på:crazy:
Han bits, går bara rakt på en, ignorerar en totalt och ja bara gör det han själv vill. Han är ju självklart inte elak utan har bara fått chansen att ta över och tagit den. Vårat fel helt och hållet men vad gör man åt det? Hästen är (som många här inne säkert vet) en stor maffig Clydesdale på 180+ och nästan 1300 kg. I jämförelse med honom är jag en liten mygga. Inte ens det, en lus.
Han är sååå medveten om hur stor och stark han är och utnyttjar det. Självklart.

När man leder honom så försöker han inte sticka eller så utan går och tittar på allt annat (han är hööög när han går och spanar på allt annat) och bara klampar på och har ingen koll alls på var den som leder honom är någonstans. :crazy: Till slut står han mer eller mindre på en.

Han är väldigt bufflig och kan även bitas när man ställer krav på honom. Skulle skritta fram honom inför longeringen igår och ledde honom då runt lite på stallplanen. Gick rätt så bra i början sen fick vi stanna nån minut för min mob ringde.

När jag pratade (stod då still) så gick det bra, han var ju nyfiken på mob såklart men stod stilla. Sen fortsatte vi och då gick han lite snett bakom mig och rätt som det var bet han mig i tummen:confused: Kanske jag gjorde något som han uppfattade som trängande, jag vet inte. Gick bara rakt fram med linan i handen och han gick bakom av egen fri vilja, hade inte bett honom att gå där. Så jag vet inte varför han bet.

Själva longeringen gick dock väldigt bra. Han lyssnade jättebra, stannade och satte igång, stannade även på volten utan att gå in vilket han har gjort förut. Han fick såklart beröm, klapp och lite vila då innan vi fortsatte.

Det största problemet nu är ju då att han bits (tänderna kollade och åtgärdade för bara några dagar sedan, och inte märkt av nåt att han skulle ha ont nån annan stans) och även det att han när man har jobbat med Herman och Moses är kvar i hagen står vid grinden och trycker och vill komma ut han med. Väldigt kul och positivt naturligtvis, han ser ju fram emot träningen.

Problemet är bara att han VÄGRAR flytta sig, vilket gör Herman oerhört stressad för att han inte kommer in i hagen och tillslut kastar han sig in. Förståligt men ändock ett stort problem då han nu kastar sig in i eller rakt igenom:crazy: grinden även när Moses inte står där. :confused:
I morse flög det trådar åt alla håll när han sprängde grinden:crazy:
(han blev inte skadad)

Försöker man flytta Moses för tryck så flyttar han sig ibland och ibland håller han bara emot eller helt enkelt bara skiter i det.
Backa honom är meningslöst för då bits han bara. I stallgången kan det gå bra men inte annars. Gör det man ber om när han har lust typ.

Ibland känns det som att man skulle behöva vara 7 meter hög för att han ska märka att man vill nåt. Tycker att han måste ju se en även om han är stor. Men han bara ignorerar en.

Vad ska man göra för att få igenom det man ber om?
En sån enkel sak som att flytta sig vid grinden ska han väl ändå kunna tycker jag. :crazy:

Hur ska jag få honom att lyssna på mig och vara lite mer uppmärksam?:confused:

Sv: Hjälp! Min häst har blivit en ångvält!

Han har ingen respekt för dig. Kan du börja med att ha ett dressyrspö i handen för att bli längre/högre så ni kommer på samma nivå?
Kolla efter en NH tränare som kan hjälpa dig. Kolla bara så inte personen har fördommar eller är rädda för stora hästar... Har en ardenner som jag haft mycket problem med och sökte hjälp hos klubbens NH-tränare men hon tyckte inte om kallblod. Hittade sedan en kille en timme bort som har gjort underverk med mig och hästen. Han var inte det minsta rädd även om hon reste sig mot honom mm.
Det är viktigt att en sån stor häst har respekt för människor!!! Det är din säkerhet det handlar om!
Lycka till!

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och... 2
Svar
35
· Visningar
2 992
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 653
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför... 2
Svar
22
· Visningar
3 895
Senast: lirco11
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
23
· Visningar
2 729

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka