Hjälp,min häst blir sönderbiten!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Mmajk
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 3 031
M

Mmajk

nu vet jag inte in eller ut.
vet bara att min häst snart är helt pälslös på rumpan som hag-kompisarna tuggar på honom.
vad ska jag göra. hela tiden när vi är runt omkring och i stallet stå alla hästar och sover i hagen men ändå har han stora ärr var dag han kommer in, de är inte djupa men stora!
han är ny i stallet och vi har redan bytt hage en gång, och vi har rang höga hästar i alla hagarna, men min är så ranglåg att han inte ens sparkar efter de andra när de jagar bort honom.

vad ska jag göra. jag kan ju inte ha honom själv! han ska gå på bete här med och då kan han inte gå i en liten fålla.
just nu gör jag ett tappert försök att packa in honom i ett tunt bomulls täcke, i hopp om att det ska ta smällen, gå sönder istället, men känns dö dumt att offra täcken hela tiden och har inte råd med det heller. vad gör man?

hjälp, tips, idéer?

Sv: Hjälp,min häst blir sönderbiten!

Testa att smörja in täcket med tabasco eller liknade för att de inte ska vilja bita i det.

de har smort täcken med ättika och det har inte hjälpt...
men ska höra vad de tror om tabasco ... tack!

vet bara att min häst snart är helt pälslös på rumpan som hag-kompisarna tuggar på honom.
vad ska jag göra. hela tiden när vi är runt omkring och i stallet stå alla hästar och sover i hagen men ändå har han stora ärr var dag han kommer in, de är inte djupa men stora!
han är ny i stallet och vi har redan bytt hage en gång, och vi har rang höga hästar i alla hagarna, men min är så ranglåg att han inte ens sparkar efter de andra när de jagar bort honom.

vad ska jag göra. jag kan ju inte ha honom själv! han ska gå på bete här med och då kan han inte gå i en liten fålla.
just nu gör jag ett tappert försök att packa in honom i ett tunt bomulls täcke, i hopp om att det ska ta smällen, gå sönder istället, men känns dö dumt att offra täcken hela tiden och har inte råd med det heller. vad gör man?

hjälp, tips, idéer?

testa "anti-bit" eller vad det heter (spray), mot krubbitare. smakar verkligen APA!
Kan nästa lova att dem slutar då, fick själv det i munnen en gång o de smakar inte alls bra o eftersmaken sitter i ganska länge. starkt! =0)

är redan provat funkade inte.
mitt huvudsakliga problem är ju att de biter på hästen. täcket har han nu som skydd...

hjälp, tips, idéer?

Drömmen vi alla har är att hästarna ska gå i flock och alla vara sams och ha sin plats i denna flock! Ibland är det inte så! Om min häst ständigt blev jagad och sönderbiten skulle jag utan tvekan välja att ha den i en egen hage bredvid de andra! Kanske finns det någon så småningom som han kan gå tillsammans med i stället för en flock! Hästar som är låga i rang får ju faktiskt kämpa hela tiden och vara på sin vakt i stället för att gå lugnt och strosa i hagen. Huvudsaken är att din häst ser de andra och - det behöver ju inte vara en evig lösning!!! Under alla år med häst har jag haft mina hästar både i flock och i vissa stall i ensam hage pga olika orsaker. Det har aldrig varit något problem. Självklart har vi hästar på olika sätt och det kan man ju diskutera till leda men den övergripande orsaken att vi har denna dyra hobby är ju att vi vill bruka hästen. Rida den! Hur kul är det då om den blir skadad av hagkompisarna?

Hej, jag har samma problem min ponny,är nu snittad på ca 50 ställen. Men vår hästflock ca 20 st har just nu inget att göra och dem blir fodrade med tråkigt hö ute. trots att flocken går i en mycket stor hage så är allt just nu bara lervälling. Jag är helt säker på att när gräset kommit upp och dem inte behöver strida om maten och något att göra kommer det gå bättre, sedan efter betet kommer dem att ha en lättare inställning att han existerar i hagen men dem kommer nog aldrig helt acceptera honom. Våra andra hästar är alla födda här och har gott i samma flock 2-30 år. Han har helt fel färg (vit) så jag hoppas att han nu håller sig undan dem så gott det går. Men hur läskigt det än låter måste han försöka finna sig sin egen plats och avbryter jag det nu får han börja om allt från start igen.. Såren ser lite tråkiga ut men dem läker väldans snabbt.
Hoppas du hittar en lösning för din häst med nån spray KANON TIPS (skall försöka det själv) eller liknande det är ju inte skoj att behöva hålla en häst för sig själv, och jag tror att med tiden kommer dem hitta en placering i hagen som passar alla. om man bara kan hålla ut.

Hur ny menar du med ny i stallet? Jag skulle ge det tid. Att hästen blir pälslös, ser nog värre ut än vad det egentligen är. Är hagen stor nog så att han KAN komma undan om han vill? jag skulle försöka läsa av hästen, ser den inte ut att må direkt dåligt, inte ar några problem att gå in i hyagen, så skulle jag inte göra så mkt mer att låta det hela ta tid.
En häst som mår riktigt dåligt i sin hage, tycker jag att man brukar märka det på. Som nämt tidigare, tex att den visar ovilja att gå ut i hagen alls. Hoppas att det löser sig!
Men det tar tid att finna sin plats i flocken!

jag skulle definitivt låta en sån här häst slippa gå med den flocken. Antingen gå ensam eller kanske med ett fåtal ur flocken som han/hon passar ihop med.
Om hästen däremot är ny i flocken får man räkna med att det kan ta tid innan hästen fått sin plats och lugnet lägger sig.

Liknande trådar

Hästvård För en vecka sedan hände det dom inte fick hända. Hittade min häst med tillsynes lätt kolik men slutade med döden efter att veterinären...
Svar
18
· Visningar
1 949
Senast: Mint
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 605
Senast: 13579vas
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
3 962
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
23
· Visningar
2 721

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka