hjälp miig...

westernsuzie

Trådstartare
jag har såå jäkla mycke i skolan o hinner inte me hästskrället..
så när jag väl har tid o rida går allt åt skogen.
Vad gör man egentligen om hästen småtravar precis hela tiden och vägrar att skritta? Jag har testat allt, göra volter, stanna och backa och allt för att få henne att lugna ner sig och koncentrera sig. Men hon är bara sååå stressad. I traven rusar hon som en galning. Att sitta upp är nästan omöjligt, hon snurrar runt runt runt tusen varv och jag vet inte hur jag ska göra.
I söndags tränade jag jättemycke på ridbanan och då gick hon ganska bra till slut, men vilket jobb.. Och det hjälper absolut inte att låta henne springa av sig för hon kan springa mil efter mil efter mil utan att bli trött, det sitter liksom i huvudet och inte i kroppen.

Jag ska börja rida för tränare om en månad, men den tränaren kommer ju att gråta blod när hon ser oss.. :cry:
 
Sv: hjälp miig...

Vad jobbigt det låter:(
Hur ofta rider du och hur länge dom gångerna? Du skulle inte kunna tänka dig skaffa medryttare?
 
Sv: hjälp miig...

Om det är i huvudet det sitter, så träna huvudet. Tänk trail… Bommar, konor, bro och grind. Se till att hästen får tänka ordentligt, men gör inte hindren svårare än att den kan klara av dom.
 
Sv: hjälp miig...

Skulle det inte kunna vara så att hon blir mer stressad ju mer du 2trixar" med henne. Skulle du inte kunna prova att ha ganska lös (lite lång) tygel, sitta helt stilla och bara låta henne gå framåt. Försök inte bromsa om hon småtravar utan sitt stilla och lugnt och vänta ut henne tills hon skrittar, beröm mycket då.;)
 
Sv: hjälp miig...

Ok - som jag fattar så rider du inte så ofta just nu pga skolan? Och däfrör har hästen massor av överskottsenergi?

Finns ingen som kan hjälpa dig under en period så att hästen kan gå lite mer?
 
Sv: hjälp miig...

Vad jobbigt det låter:(
Hur ofta rider du och hur länge dom gångerna? Du skulle inte kunna tänka dig skaffa medryttare?

mmm skiitjobbigt :(
jag rider bara ett par gånger i veckan (knappt ens det) och då kanske 40-60 minuter.. och jag har insett att det är aaaldeles för lite.. hon borde marktränas elle vad som helst varje dag o få tänka tror jag.. jag måste nog skaffa en medryttare, men som hon är nu vågar jag inte sätta upp nån oskyldig människa på henne :crazy:
 
Senast ändrad:
Sv: hjälp miig...

Om det är i huvudet det sitter, så träna huvudet. Tänk trail… Bommar, konor, bro och grind. Se till att hästen får tänka ordentligt, men gör inte hindren svårare än att den kan klara av dom.

du har nog rätt.. jag har ridit över bommar o sånt me henne förut (när jag fortfarande hade ett liv innan skolan började :( ) hon är svår att få att koncentrera sig, det blir lätt att hon bara rusar på o konorna flyger iväg hehe.. men nån gång fattar hon väl :smirk:
 
Sv: hjälp miig...

Skulle det inte kunna vara så att hon blir mer stressad ju mer du 2trixar" med henne. Skulle du inte kunna prova att ha ganska lös (lite lång) tygel, sitta helt stilla och bara låta henne gå framåt. Försök inte bromsa om hon småtravar utan sitt stilla och lugnt och vänta ut henne tills hon skrittar, beröm mycket då.;)

jag har också funderat på det där.. om jag rider på ridbanan till exempel och låter henne bara skritta runt runt på fyrkantsspåret på lång tygel utan att göra massa saker så börjar hon faktiskt skritta ganska lugnt efter ett tag (men det tar ju minst en timme.......)
Fast när hon väl har börjat småtrava så går det tyvärr bara fortare och fortare tills det blir slängtrav eller galopp så då måste jag ta tag i tyglarna. Men jag vill ju inte hålla på o ta i henne hela tiden heller för det blir hon ännu mer stressad av..
 
Sv: hjälp miig...

Ok - som jag fattar så rider du inte så ofta just nu pga skolan? Och däfrör har hästen massor av överskottsenergi?

Finns ingen som kan hjälpa dig under en period så att hästen kan gå lite mer?


Japp, så ligger det till.. hon är väldigt pigg och stressar lätt upp sig annars också, men nu när jag inte har tid är det ju katastrof..
Jag ska försöka få en tjej i stallet som är jätteduktig att rida henne en gång i veckan åtminstone.. och nån gång måste ju tentaeländet ta slut också :eek:
 
Sv: hjälp miig...

Ja.. det är svårt det där med tiden.
Har du möjlighet att skritta ut henne i lite "svår" teräng? Typ i skogen med lite stockar o träd o sånt - så att hon kan skritta med något att tänka på?

Jag känner väl igen det du beskriver, och jag antar att om du försöker jobba o ställa krav så stressar hon upp sig mer o mer?

Försök att bara ta lätt i tyglarna och bryt direkt av till skritt med omedelbar stor eftergift till lite hängande tygel så fort hon börjar trava "fort" - försök att håll skritten eller åtminstonde en väldigt lugn "jogg" utan att kräva nått annat.
Kanske kan du "smyga" in lite jobb.. så som att ställa hästen åt olika håll mm..
Kan kanske funka?

Men nyckeln är ju så klart som du säger att hästen rör på sig för lite... om jag vore du skulle jag fundera på att försöka få lite mer hjälp av någon som kanske kan skritta ut eller vad som helst så att hästen får gå i alla fall fem dagar i veckan, eller att låta hästen vila en period tills du har tid.
Men men, hur som helst så får du väl trösta dig med att det antagligen kommer att gå över så fort du får med tid till att rida... :)

Lycka till och jag hoppas att det löser sig bra.. och att det går bra med skolan också! :)
 
Sv: hjälp miig...

Hur länge travar eller galopperar hon då? Ofta funkar det att låta dem rulla på ett tag. Inte bromsa någonting, bara rida lätt/stå i lätt sits och runda av hörnen på ridbanan lite grann. Alla hästar stannar till slut, det tar bara lite längre tid för en del. Du kan ju leda henne i skritt ett tag innan så att hon inte är helt kall bara.
 
Sv: hjälp miig...

Ja.. det är svårt det där med tiden.
Har du möjlighet att skritta ut henne i lite "svår" teräng? Typ i skogen med lite stockar o träd o sånt - så att hon kan skritta med något att tänka på?

Jag känner väl igen det du beskriver, och jag antar att om du försöker jobba o ställa krav så stressar hon upp sig mer o mer?

Försök att bara ta lätt i tyglarna och bryt direkt av till skritt med omedelbar stor eftergift till lite hängande tygel så fort hon börjar trava "fort" - försök att håll skritten eller åtminstonde en väldigt lugn "jogg" utan att kräva nått annat.
Kanske kan du "smyga" in lite jobb.. så som att ställa hästen åt olika håll mm..
Kan kanske funka?

Men nyckeln är ju så klart som du säger att hästen rör på sig för lite... om jag vore du skulle jag fundera på att försöka få lite mer hjälp av någon som kanske kan skritta ut eller vad som helst så att hästen får gå i alla fall fem dagar i veckan, eller att låta hästen vila en period tills du har tid.
Men men, hur som helst så får du väl trösta dig med att det antagligen kommer att gå över så fort du får med tid till att rida... :)

Lycka till och jag hoppas att det löser sig bra.. och att det går bra med skolan också! :)

Tack så mycke för alla bra tips :) jag ska testa ikväll när jag kommer hem.
Det där med att rida i skogen bland stock och sten tyckte jag också verkade vara en perfekt idé, men tyvärr travar hon på minst lika fort ute i skogen och man tror att hon ska krocka med träd eller halka omkull på hala bergshällar. Men det konstiga är att hon är helt sjukt säker på foten och snubblar inte det minsta, fast det går i 190 km/h mitt ute i bushen! Fast man sitter ju där med hjärtat i halsgropen och tror att hästkraken ska bryta benen av sig :eek:
 
Sv: hjälp miig...

Har du provat att longera en stund innan du rider?

Jag har faktiskt inte longerat henne så värst mycket alls... de få gånger jag har gjort det så har hon travat jättefort varv efter varv efter varv och vägrat sakta av. Vad gör man om hästen inte saktar av när man longerar?
Jag tror i alla fall att hon förstår vad man menar när man säger prrroo (hur skriver man det där ordet??), för det har fungerat bra tidigare både från ryggen och från marken.
Men det där med att longera henne innan ridningen ska jag testa, det kan ju inte skada att hon springer av sig lite innan :)
 
Sv: hjälp miig...

Hur länge travar eller galopperar hon då? Ofta funkar det att låta dem rulla på ett tag. Inte bromsa någonting, bara rida lätt/stå i lätt sits och runda av hörnen på ridbanan lite grann. Alla hästar stannar till slut, det tar bara lite längre tid för en del. Du kan ju leda henne i skritt ett tag innan så att hon inte är helt kall bara.

Jag har testat att låta henne springa ett tag, men har aldrig märkt någon avsaktning.. men jag har också alltid levt i tron att alla hästar förr eller senare stannar och det måste ju stämma på henne också! Det kanske tar någon timme bara... haha ;)
Jag ska nog testa det där en gång för alla, det enda jag är rädd för är att hon ska gå omkull i hörnen, för hon travar verkligen fort! Samtidigt är hon smart och känns ganska stadig så man kan ju hoppas att hon inte gör det..
Att få henne att sakta av frivilligt och sen ge massor med beröm skulle ju vara ett stooooort steg i rätt riktning :)

Vad jag är avundsjuk på alla med lata hästar... :eek:
 
Senast ändrad:
Sv: hjälp miig...

Hur länge håller du ut då? Mer än 15-20 minuter är nog väldigt ovanligt, tror jag? När hon börjar sakta ner så rider du vidare ytterligare någon minut, så att hon faktiskt saktar av när du vill.

De hästar jag rider är inte lata. (hur tror du jag har lärt mig tipset? :angel: )

Men det är ju bara ett sätt, oika hästar fungerar olika förstås!
 
Sv: hjälp miig...

Låt bli att skrittjobba ett tag tills du får mer tid eller medryttare, så hästen motioneras mer regelbundet. Så länge som din häst har så pass mycket överskottsenergi och du inte har tiden att lägga på sån tålamodsträning det skulle innebära att få bort taktningsproblemet, så kommer det bara innebära bråk och jobbigt för din del och du kommer inte lösa problemet.
Så mitt tips till dig är att strunta i att hon inte skrittar, för tillfället, och rid på som vanligt i de andra gångarterna. Det ska vara kul att rida och kul blir det aldrig om man kräver mer än ni båda klarar av. Och just nu är situationen som så att ni inte klarar av skritten. Om du försöker jobba med skritten nu, så kommer du bara tycka det går dåligt och det blir bara bråk av ridningen.
 
Sv: hjälp miig...

Hur länge håller du ut då? Mer än 15-20 minuter är nog väldigt ovanligt, tror jag? När hon börjar sakta ner så rider du vidare ytterligare någon minut, så att hon faktiskt saktar av när du vill.

De hästar jag rider är inte lata. (hur tror du jag har lärt mig tipset? :angel: )

Men det är ju bara ett sätt, oika hästar fungerar olika förstås!

Det där testade ja på min arab en gång i tiden. 40 minuter galopp innan hon gav med sej, åt ett håll. När ja sen böt varv så var det samma race i 20 minuter.
Man riskerar att hästen går sönder, och en ännu mer stressad häst. Vissa kan det säkert funka på, det tvivlar ja inte på.
 
Sv: hjälp miig...

Hästen har antagligen överskottsenergi.
Hon rids för lite. Kan du inte skaffa en medryttare som kan rida när du inte hinner?

Tränaren är ju till för att hjälpa er så tror inte du behöver oroa dig.
 

Liknande trådar

F
Kropp & Själ Jag har sedan några år tillbaka besvär med spända muskler i nacke och skuldror. Ihärdiga kiropraktorer, massörer och naprapater har...
2
Svar
34
· Visningar
1 890
Senast: Fruentimber
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 983
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag har varit en till ganska jobbig dag men inte sååå dålig som några har varit nu. Men inte bra heller. Men iallafall så läkaren har...
Svar
11
· Visningar
1 723
Senast: Luff
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 654
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp