hjälp miig...

Sv: hjälp miig...

mmm skiitjobbigt :(
jag rider bara ett par gånger i veckan (knappt ens det) och då kanske 40-60 minuter.. och jag har insett att det är aaaldeles för lite.. hon borde marktränas elle vad som helst varje dag o få tänka tror jag.. jag måste nog skaffa en medryttare, men som hon är nu vågar jag inte sätta upp nån oskyldig människa på henne :crazy:

Skaffa medryttare som kan ta ut hästen iaf minst 3 ggr/vecka om du rider så lite. Eller lämna iväg den på foder tills du inte har så mkt att plugga.
Blir enklare för både dig och hästen och du skulle slippa känna dig tvungen att ut med hästen fast du inte har tid/orkar, eller om du fick helt ledigt ett tag. Sen när du inte har så mkt att göra kan du ju minska ner medryttarens dagar/ta hem henne från fodervärd:)
 
Sv: hjälp miig...

mmm skiitjobbigt :(
jag rider bara ett par gånger i veckan (knappt ens det) och då kanske 40-60 minuter.. och jag har insett att det är aaaldeles för lite.. hon borde marktränas elle vad som helst varje dag o få tänka tror jag.. jag måste nog skaffa en medryttare, men som hon är nu vågar jag inte sätta upp nån oskyldig människa på henne :crazy:

:rofl: :rofl: Men hur tror du att du ska kunna ha en sansad häst att rida med så lite motion? Du har väl själv svarat på dina egna frågor vid det här laget. Rid mer eller låt någon annan göra det. :idea:
 
Sv: hjälp miig...

hur gick det för tjejen som red henne? (nyfiken)
 
Sv: hjälp miig...

hur gick det för tjejen som red henne? (nyfiken)

det blev aldrig nåt av me det, hon sa bara jaaa lite tveksamt och sen dess har hon undvikit samtalsämnet :angel:
Fast nu har jag fått mycke mer tid med hästskrället och idag gick det superbra! Jag red ut en halvtimme först och då va hon lite hetsig, sen red jag lite på ridbanan och böjde henne på volter i skritt och det gick sååå bra :love: Trodde knappt att det va samma häst, hon skrittade lugnt och lyssnade jättebra!
 
Sv: hjälp miig...

Hur länge travar eller galopperar hon då? Ofta funkar det att låta dem rulla på ett tag. Inte bromsa någonting, bara rida lätt/stå i lätt sits och runda av hörnen på ridbanan lite grann. Alla hästar stannar till slut, det tar bara lite längre tid för en del. Du kan ju leda henne i skritt ett tag innan så att hon inte är helt kall bara.

Jag testade faktiskt det där, men hon blev heeelt galen och vildade upp sig mer och mer :eek: Till slut nuddade stigbyglarna nästan marken i hörnen och hon höll på att gå omkull, då tänkte jag att nej, vi är båda för unga för att dö :smirk: så jag styrde in henne på en volt och minskade och minskade den tills hon stannade. Hon är verkligen omöjlig när hon är på det där travhumöret, men de senaste gångerna har hon faktiskt varit rätt lugn och skrittat snällt :)
 
Sv: hjälp miig...

tror inte du behöver va orolig för tränaren inte... man har en tränare för att lära sig o komma vidare... oavsett vilken nivå man är... Lycka till!!! ;)

jaa du har rätt :)
men nu är det bara en vecka kvar så jag börjar känna mig panikslagen :eek: hästskrället har aldrig varit i ett ridhus och det är lilla jag som har ridit in henne :d haha jag, som red en lektion senast för ungefär 15 år sen..
 
Sv: hjälp miig...

Hyr ut den till en medryttare ett par dagar i veckan !

Både du och din ponny kommer att må bättre av det..

Tjingeling.. :banana:
 
Sv: hjälp miig...

Bara en tanke:
Hur är du själv när du kommer till stallet och ska rida?
Stressad? Det är lätt att överföra sin sinnesstämning till hästen.

Ett par råd:
Skaffa en medryttare, eller ställ av hästen tills du har tid att rida mer regelbundet.

Immer
 
Sv: hjälp miig...

Jag hade skaffat medryttare samt sett över foderstaten... har själv en otroligt pigg häst och fick nu i höst dra ner på kraftfodret till nästan ingenting innan hon blev normal...:)
Lycka till!
 
Sv: hjälp miig...

Jag kan bara hålla med föregående, kolla över foderstaten.

Har själv en arab som jag köpte i vintras, jag gav honom havre då i början, dum som jag var, han gick knappt att kontrollera då, sen fick jag tippset att byta havren mot betfor och rida mer och vips nu har jag världens snällaste häst.:love:

Kan väl oxå tipsa om att gör mycket olika övningar tex övergångar för att få hästen att lyssna på dig o bli intresserad, så länge din häst har öronen spetsade framåt så bryr den sig inte om dig ett dugg, när han sen lägger ena örat lite bakåt har den då lyssnat på dig o blivit intresserad så gör så många olika saker som möjligt för att få den att bli beredd på dina hjälper.

Hoppas att du får bukt på allt och en tränare är guld värt att ha.
 
Sv: hjälp miig...

Vääärldens längsta svar, men jag sitter på jobbet och har inte så mycket att göra, och du får väl läsa igenom så mycket som du orkar ;)

Jag började för några månader sedan rida igång en häst i stallet som är känd för att vara superstressad.

*Hon taktar även när man leder henne.
#Hon trampar fram och tillbaks om hon står uppbunden i stallgången.
¤Hon slänger sig för allt.
%Hon kastar sig bakåt när man ska sitta upp.
}Hon har öronen bakåt mot alla.

Osv osv...


Vad vi gjorde är;

Jag är alltid superlugn när jag är i närheten av henne.
Jag ser till att alltid vara ute i god tid, pratar alltid sakta och med låg röst när jag håller på med henne.
Vi har nu kommit ifrån i princip alla hennes tidigare problem.

*När jag ledde henne så stannade jag henne (genom att tala lugnt och ta men snabbt lätta i grimskaftet, alltså inte genom "proo".) om hon började takta. Sedan måste hästen fram ganska snart igen, mer så att stoppet blir som en förlängd halvhalt, för då är det större chans att hon går fram i skritt än börjar takta.
Om man står stilla för länge är det nämligen lätt att dom blir stressade av det, och därför börjar takta igen när du tillslut släpper fram henne.
Halten ska inte vara en "stopp du gjorde fel" utan mer som en chans att få hästen koncentrerad på något annat så att den inte tänker på att den är uppstressad. (samma rutin vid ridning).

# Jag borstar henne alltid med långa, mjuka tag, så att hon inte blir stressad av en snabb avborstning innan ridningen.
Tänk på att farten på banan kan börja av stress redan i stallgången.
Om hon gick fram 2 steg så backade jag henne 3. Jag skällde inte utan visade bara med lugn, mjuk bestämdhet att det inte lönade sig för henne att gå runt. När hon ställt sig där jag ville så klappade jag om henne och fortsatte borsta.
Vi behövde bara en träning i stallgången innan hon stod blickstilla (och lugn, inte spänd) nästa gång.

¤ Vi red ut ända från första stund (okej, första gången skrittade vi i ridhuset för jag hade aldrig suttit på hästen innan ;) ) men efter det var vi ute varje gång.
Kan tillägga att den här hästen rids ca 3 dagar/vecka nu.
Även med få riddagar kan du genom hanteringen dom dagar du är där få en mer harmonisk häst.
Hon får under inga omständigheter takta. Ser man förbi med taktandet så låter man hästen stressa upp sig mer och mer, och därför springer den iväg även i traven och galoppen.
Jag börjar skritta med halvlånga tyglar (hon ska inte känna "press" i munnen direkt).
Om hon börjar takta så tar jag i tygeln samtidigt som jag håller om med benen. Tänk på att lätta i tygeln så fort hästen lyssnar.
Med en stressad/framåt häst så är det många som har mer i handen än skänkeln, men det är helt fel. För att kunna lugna hästen så måste du få den att arbeta mer, och det gör du genom att hålla om den. Hästen brukar också bli lungnare när den känner dina ben i en trygg hållning, än om du bara sitter och duttar med dom lite löst.
En framåt häst kan också gå mer "upp" än "fram", vilket gör att den känns mer framåt än den egentligen är. (hänger du med? :crazy: )
MÅNGA lugnande klappar medan du rider, prata med hästen, beröm när den gör rätt. Tillåt aldrig hästen att gå i ett annat tempo än det du valt. Sakta hellre av eller gör halt istället för att låta hästen öka.
Den jag rider nu försöker jag t.ex. klappa samtidigt som hon bockade i början, bara för att lugna henne.

% Uppsittningen var också något som sterssade henne, men nu sitter jag upp på en plats där ingen annan suttit upp tidigare (i stallgången) och därför förknippar hon det inte med dom "vanliga" uppsittningarna.

} Nu gnäggar hon t.o.m. när man kommer :)

Slutsumma;
Hästens tempo på banan kan även bero på småsaker före och efter ridningen.
Gör tvärtemot vad hästen vill. Vill hästen trava så skrittar du. Vill hästen gå ökad galopp så jobbar du den i samlad. Låt aldrig hästen bestämma själv utan se alltid till att ni kommer fram i trav när du vill trava osv.
Hästar blir ofta lugnare på banan om dom får gå i skogen mycket. Har märkt det själv nu när vi börjat jobba mer i ridhuset (pga läskiga älg-jägare i skogen), att hon blivit lite lite mer stressad under ridningen igen.

Kan tillägga att jag även dragit ned på havren. Hon får nu 0,3 /mål, sammanlagt 0,9 /dag. Hon arbetas dock inte hårt än, då kommer jag troligtvis öka till 0,5/ mål.

Hoppas du fick nÅgOn hjälp av detta superlånga svar :o
Tänk bara på att om du är stressad så blir säkert hästen också stressad.

Lycka till!
 
Sv: hjälp miig...

Det är omöjligt att svara på om din häst stressar och rusar för att den har överskotts energi, men ofta så beror sånt på att den har en människa som inte ser den för vad den är. Det kan t ex. finnas problem i kroppen som gör att den inte kan göra annat.
Hetta stiger åt huvudet, och det är en typ av överskottsenergi...En het häst mår ofta inte bra.

Longering är inte så smart. Lös longering kan vara bra, om du med ditt kroppspråk kan få hästen att röra sig lugnt och t ex. skritta, frusta och sänka huvudet.

Några tips vill jag ändå komma med:
Det första du bör tänka på är din egen andning. Hur andas du?
Genom en lugn bukandning så får man hästen lugnare. Dina rörelser i kroppen bör inte "snurra" fortare än dina tankar. Stressar du i tanken så kan det vara bättre att låta hästen gå i hagen.

En häst som bara rusar när man rider bör inte ridas, menar jag.
Har du jobbat med hästen ifrån marken? Det är grunden till relationen som du sedan ska förfina i sadeln. När hästen lyssnar på dig och du lyssnar på hästen så sitter man upp och tar det väldigt försiktigt till en början. Harmoni är nyckel ordet.
Om du är stressad så blir även din häst stressad. Börja med sig själv. Fundera på vad ditt mål är med just denna hästen.

Att promenera med sin häst i grimma och grimskaft i skogen är väldigt avstressande för både häst och människa. Det stärker relationen och skapar harmoni.

Är det att rida för en instruktör och kunna föra dina armar och ben precis som denne säger?
Eller är målet att skapa harmoni och glädje tillsammans med din häst?
Då skulle jag lyssna mer på hästen och lära känna den. Den har alla svar.
Vägen till hästens hjärta går via självransakan. Kan vara jobbigt att inse, men det är mycket utvecklande.
Lycka till!:bow:
 
Sv: hjälp miig...

Vad äter hon?

Min travhäst har en släng av den där sjukan men det försvann med hjälp av en bättre anpassad foderstat.
Även mycket utvistelse är ju att fördra! från 6 till 10 på kvällen är hon ute nu i en rejäl hage, hon är lugn som en filbunke nu, till skillnad från när jag fick henne för tre år sedan då hon bara hade en speed, och det var speeeeed det.

Kan hjälpa!
 
Sv: hjälp miig...

Ett tips som kan fungera på damer med vassa huvuden...

Lång grusväg, helst inte rak då men, trava, försök hela itden be om lågt, lugnt men gå inte ner i skritt utan försök bara hålla traven traven traven... det blir som en sövande effekt... ditt och hästens eget mantra. Har fungerat bra på fd fd fd chefens heta dressyrtant bla, några kilometer i lugn och sansad takt (då hade hon såklart bra kondis) utan att svetten bryter fram (helst) så hade hjärnan svalnat och det gick att rida finfint både samma dag och dagen efter...
 

Liknande trådar

F
Kropp & Själ Jag har sedan några år tillbaka besvär med spända muskler i nacke och skuldror. Ihärdiga kiropraktorer, massörer och naprapater har...
2
Svar
34
· Visningar
1 890
Senast: Fruentimber
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 983
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag har varit en till ganska jobbig dag men inte sååå dålig som några har varit nu. Men inte bra heller. Men iallafall så läkaren har...
Svar
11
· Visningar
1 723
Senast: Luff
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 654
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp