Hjälp mig!

Tibra

Trådstartare
Jag ska börja ge mina två tjocka hästar hö för hand- alltså dela upp det över dan då de har gått på fri tillgång förut.

Men om de nu ska ha 9 kg var varje dag hur mycket bör jag då väga upp eftersom jag har hösilage? Hur mycket skall 1 kg hösilage väga för att bli 1 kg.

Ska snart gå ut o utfodra så snabba er ;);)

Sv: Hjälp mig!

1 kg hösilage är precis vad det väger, nämligen 1 kg. Om det är 1 kg TS du far efter, så krävs en analys för att du ska veta hur mycket hösilage som krävs för att få ihop till 1 kg TS.

1 kg hösilage är precis vad det väger, nämligen 1 kg. Om det är 1 kg TS du far efter, så krävs en analys för att du ska veta hur mycket hösilage som krävs för att få ihop till 1 kg TS.

jojo men kan man inte göra på ett ungefär? Jag ger dom ett kg hösilage mer i varje höpåse.

Nu har du fått tips av Adrenochrome hur du kan gå till väga, men höislage kan skilja sig enormt.

Ett hösilage kan hålla ett TS av 40, vilket innebär att du måste ge 2,5 kg för att uppnå 1 kg TS. Nästa innehåller ett TS av 50% och då räcker det om du ger 2 kg osv.

Det finns tyvärr inget ungefär, man måste veta om det ska bli någorlunda mot sanningen.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 082
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
712
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård