Hjälp mig..

I

indigo95

Kan jag fodra min häst med hösilage där en bal väger ca 250 kg och min häst äter ca 13 kg / dag.. Eller hinner balen bli dålig????

Tacksam för svar / Indigo95

Sv: Hjälp mig..

Visst kan du fodra med den balen, men inte hela...;)

Balen kommer att räcka ca 20 dagar, men den kommer troligtvis inte att vara fräsch i mer än 3-4 dagar i värmen.

Ett alternativ är att du rullar ut hela balen på en loge eller liknande och låter den torka till mera höliknande TS-halt, men det kräver en del utrymme och pyssel med vändande osv.

Men jag ska inte fodra med de försen i vinter- förlåt för att jag var otydlig :angel:

Jaha! :D

Då håller balen kanske uppemot en vecka, om du inte rullar ut och torkar den.

ok va bra.. men då till en fråga till som jag kom på :D.. jag skrev ju att han äter ca 13 kg om dagen men de har han ätit när han gick på hö, men kommer han att behöva äta mer nu gå när han ska äta hösilage ( med tanke på att de är "vatten i höt" och väger mer då antar jag eller :confused:... Hur mkt ska jag räkna med att han kommer att äta , 18 kg kanske.. eller tänker jag tokigt..

ok va bra.. men då till en fråga till som jag kom på :D.. jag skrev ju att han äter ca 13 kg om dagen men de har han ätit när han gick på hö, men kommer han att behöva äta mer nu gå när han ska äta hösilage ( med tanke på att de är "vatten i höt" och väger mer då antar jag eller :confused:... Hur mkt ska jag räkna med att han kommer att äta , 18 kg kanske.. eller tänker jag tokigt..

Nej du tänker rätt, kolla TS halten och öka på i motsvarande mån.

Kan jag fodra min häst med hösilage där en bal väger ca 250 kg och min häst äter ca 13 kg / dag.. Eller hinner balen bli dålig????

Tacksam för svar / Indigo95

En sådan bal skulle ta ungefär två veckor för din häst att äta upp och det är lite lång tid även till vintern tycker jag. Det är nog mer ekonomiskt för dig om du försöker hitta lite mindre balar så att du inte behöver kasta så mycket. Jag tycker inte att en bal bör vara öppen i mer än max en vecka, även om den kan tyckas hålla längre. Så en bal på högst 125 kg skulle jag rekomendera dig att leta efter! :)

Du ska INTE rulla ut balen och torka den. Då försämras den hygieniska kvaliteen mycket fortare. Man ska aldrig hålla på att öppna ensilagbalar i onödan. Hur länge den håller vintertid får vädret avgöra. Ju kallare, dessto längre hållbarhet. Att den bara håller ca 1 vecka är inte riktigt sant. Den kan hålla längre än så, eller kortare tid.

Får rysningar när nån föreslår nått sånt... Så fort syret kommer åt frodas jästsvamparna. Dessa höjer pHt, och vips så växer det mögel.

Ett förslag är ju att försöka få tag på torrt hösilage, det brukar jag köra med, en bal räcker 2-3 veckor åt mina som får hö oxå, och balen håller ig bra under den tiden.

I alla fall så är risken för att den är dålig redan vid öppnandet större eftersom ju torrare hösilage - ju svårare att pressa så att det inte blir nån luft kvar. Att stjälkarna är hårda leder också till att det krävs väldigt mycket plast för att de inte ska sticka hål på plasten. I torrt ensilage har det dessutom inte skett nån skyddande pH-sänkning i. I blötare hösilage har denna pH-sänkning skett, vilket skyddar mot mögel och vissa bakterier.

SLU rekommenderar en ts-halt på mellan 40 och 60 %. Är dock själv lite skeptisk mot riktigt blött hösilage och vill helst ha det över 50%.

Till trådskaparen - Du kommer få slänga en väldigt stor del av dina balar. Hösilagebalar är en konserverad vara, och precis som när det gäller konserver, tex. sill, som håller sig bra i kylskåp, håller sig hösilage bra när det är riktigt kallt,men tänk dig en varm vårdag. Inte skulle du vilja äta av en konserv som stått öppnad flera dagar i 15-20 grader? Temperatutväxlingar, luftfuktighet osv. spelar också in.

SLU uppger att en bal inte bör användas mer än 3-4 dagar höst och vår. På 4 dagar äter din häst inte ens 60 kg.

Förlåt, var mer en kommentar på det du skrev men riktat mot ts. Skulle inte påstå att torrare hösilage håller sämre vid öppnandet än blötare förutsatt att båda är hygieniskt bra vid öppningstillfället. Snarare tvärtom, då det möjligtvis hinner torka innan lika många processer har startat i det.

Är ensilaget för torrt så ensileras det inte. Utan det blir enbart lufttät lagring. Så fort syre får tillträde så ökar risken för jäst och mögel. Skadliga mikrosvampar gynnas också. Det finns ju liksom inget konserveringsskydd i torra balar. Och då spelar det ingen roll att den hygienskia kvaliteen var bra vid öppnandet av balen eftersom det är SYRE som förstör torra balar.

Det du säger är "konserveringskydd" skulle jag vilja säga mest är till nackdel när balen väl är öppnad.

Lite bakgrund:
Den sk. ensileringen beror på att gräset innehåller naturligt förekommande mjölksyrabakterier (lactic acid bacteria) - LAB. LAB fermenterar de vattenlösliga kolhydraterna till organiska syror vilket resulterar i en pH-sänkning. pH-sänkningen tillsammans med den anaeroba miljön förhindrar att mögelsvampar, jäst och oönskade bakterier som t.ex. clostridier och enterobakterier tillväxer. Man kan även tillsätta en ymp av en eller flera LAB-stammar för att påverka ensileringen. (Sker i vissa länder. Ej ännu i Sverige, men SLU forskar på det).

När man öppnar balen:
Nu finns syre tillgängligt. Jäst kan alltså börja växa, och eventuell mjölsyra är "godis" för jästen, som använder den som kolkälla. Detta resulterar i att pH stiger, vilket i sin tur öppnar upp för mögel att växa.

I ett torrt ensilage må chansen vara större att det är dåligt redan vid öppnandet, men om det är ok från början så skulle jag faktiskt vilja påstå att det håller fler dagar när det väl är öppnat. Just på grund av att det inte är lika ensilerat - innehåller inte lika mycket mjölksyra.

Ska nu rätta mig själv! Var lite trött igår kväll.. :angel: Självklart är inte ensileringen nån nackdel när balen öppnas, det dröjer ju ett tag innan jästen hinner göra så att pH stiger o mögel tillväxer. I torrt hösilage är pHt redan från början tillräckligt högt för att mögel ska kunna växa.
Så där har du helt rätt! Faktiskt är det också så att om pHt skulle vara tillräckligt lågt så skulle inte heller jäst kunna växa, och därmed inte heller mögel, vilket skulle leda till att balarna höll väldigt länge. SLU forskar för att ta fram en naturlig effektiv LAB-stam som man kan tillsätta. Detta skulle leda till en effektivare pH-sänkning och därmed längre hållbarhet på balarna efter öppnandet.

Dock så håller jag fast vid att ett torrt hösilage i teorin kan hinna torka innan alltför många processer hinner starta i det. Mögel kräver fukt för att tillväxa. Denna vara finns det gott om i det blöta hösilaget.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
557
Senast: Elo
·
Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
7
· Visningar
614
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 992
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 097
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka