Hjälp mig!

D

dockan_

Min syster fick hem sin foderhäst idag. En fullblodsvallack på 6 år..
Krubbitare och väldigt liten, på hullet alltså.
Vad ska vi ge honom så att han blir "tjock" i hullet?
Vad rekommenderar ni?
Är det Krafft Groov?
Just nu får han massa tillskott också, vet inte riktigt vilket men..
Han får mkt hö, men det krävs ju annat också för att bygga upp muskler m.m

Hjälp mig.

Sv: Hjälp mig!

Den stora grunden i en foderstat är ju höet.
Om man inte vet vad höet innehåller och ev saknar, vet man inte vad man ska lägga till utöver höet.
Har ni analys på näringsinnehållet i ert hö?

Då är det enormt mycket lättare att tipsa om vilken typ av kraftfoder och minerlafoder man ska lägga till, annars blir det en ren gissning...

Över lag brukar dock fullblod behöva mer näring än de flesta andra hästar och utöver en ordentlig giva hö (så mkt hästen vill äta) med BRA näringsinnehåll med gärna uppåt 7 ggr så mycket protein som energi, brukar det behövas några kilo kraftfoder också för att hålla ett fullblod i hull. Men VILKET kraftfoder man ska lägga till avgör höets näringsinnehåll.

rekomenderar lucern hackat strå utöver så mycket stråfoder han orkar peta i sig. Min erfarenhet är att de flesta fullbloden har svårt att hålla sig bra på begränsad högiva. men självklart finns det undantag...

/intractable, vars flblsvalack blir smällfet av att andas ;)

Hur mycket är mycket hö, för dig?
En smal häst bör ju få så mycket som möjligt.

Vi ger Hippo Alfa och lucernstrå till vår häst som är mager, och hon tar sig sakta men säkert upp i vikt.

fri tillgång till hö/hösilage..
jag gav även min häst lucernpellets och matolja morgon och kväll. Detta gjorde att han blev jättefet så jag var tvungen att sluta ge det..

Lycka till!

Hur mkt olja gav du?
Det kan ju vara bra till en början iaf. Man kan ju annars ge kraft och olja, eller havre kanske.
Bara de är olja, eller soja har jag hört..

För det första så sak du ÖKA HÖET - gärna fri tillgång (så han får äta så mycket som han vill!).
Om han inte tar sig på det så är det förmodligen dåliga värden i erat hö och då är frågan vad som ska kompensera det. Det vanligaste är att det är dåligt med protein i höet... Därför skulle lusern vara ett bra alternativ att lägga till redan nu. Minst 1kg/dag (hack eller pellets spelar ingen roll).

I andra hand så kan du pröva att lägga till mer kompakta former av näring som olja, soja, spannmål, pellets. Olja ger bara energi (MJ) och ingen protein alls. Soja är ett starkt proteinfoder som ger både energi och protein. Spannmål räknas till energifoder.
Om du ska välja nån slags pellets till så skulle jag välja proteinrika så som Groov 125.

Om man har ett hö med bra värden behövs det inte alls nåt mer för att hästen ska bygga muskler.

Krubbitare har ofta magsår eller problem med magen.
Massor av hö kan hjälpa magen och även att man håller sig till ett fodermedel och inte byter/mixtrar.

Krafft rehab sägs vara bra för hull och kan säkert hjälpa magen.

Intractable

Prata inte skit om Tjockis, då säger jag åt honom att slänga av dig igen! ;) :D

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 547
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 156
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 868
Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
2 080
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka