Hjälp mig

Madelein

Trådstartare
Granngården till stallet där jag ridet äger 7 halvblodshästar. Jag la märke till i somras att 2 av dom var väldigt magra och hovarna är inte särskilt fina, dessa gick på sommarbete en bit från de andra hästarna.
När jag kom hem samma dag berättade jag för en av stall tjejerna vad jag hade sett, hon berättade då att en av hästarna i den andra hagen hade en böld av något slag på bakbenet.
Nästa gång jag skulle till hästen stannade jag för att kolla, och så sant så hästen hade en rejäl klump på bakbenet. Jag har aldrig sett något liknande.
Ovan på det hade den en söndrig grimma som hänger ner så den kan trampa på den.
Jag blev arg och ringde till djurskydds inspektören i Eslöv där hästarna står.
Hon lovade att kolla upp detta.
Jag väntade 2 veckor men ingen hände, jag antog hon inte varit där för hästen gick med sin söndriga grimma fortfarande.
Så jag ringde henne igen vilket hon inte var speciellt glad för.
Hon sa att hon hade vatt där men "glömt" att kolla på denna hästen. Vilket jag inte kan förstå eftersom det var det enda jag bad henne om, men hon lovad att åka dit igen.
Jag har ringt henne om och om igen, men inget händer.
Jag har skrivit & försökt på alla sätt, finns det någon som vet vem man kan kontakta i dessa lägena?

Tacksam för svar

Sv: Hjälp mig

kan du inte bara ta av grimman på den så hästen inte riskerar att trampa på den?:eek:
Tycker det verkar osannolikt att hästen inte hunnit tappa grimman själv efter flera veckor.

Om inte den här personen gör sitt jobb så måste det väl finnas någon ansvarig ovanför denna?

Ett stort hurra för dig som vågar ta itu med det här (även om inte jag kan hjälpa dig) Det behövs fler med civilkurage:bow:

//millus

den har ju säkerligen trampat på den, och ska jag ta av den måste jag ta mig in på gården, hagarna ligger ut med en stor väg & in mot hans gård.

Ett förslag är att du kontaktar någon av kvällstidningarna....:devil:
De brukar ju gilla att skriva om myndighetspersoner som inte sköter sitt jobb :cool:

Immer

Jag har sagt det innan och gör det igen. Jag tycker att vi borde ha en enhet som bara sysslar med fall rörande djur. Precis som i USA där dom har ASPCA, Animal cops mm. Dom får ju även hjälp av polis och sociala myndigheter för att ta hand om människorna om det behövs.
Fram för en sån enhet, jag kan börja jobba där, då hade dessa hästar haft det bra nu;)

Har för mig att det varit fler sådana fall i Eslöv för inte så länge sedan? Några shetlandsponnyer? Eller det var kanske inte där?

Jag skulle kontaktat polisen med, och gjort en anmälan.

Jag skulle tagit mig inpå gården när jag visste att de inte var hemme, och tagit av den där grimman, och sett till att det hade vatten..

Blir så arg!!! :mad: :mad:

Jag har sagt det innan och gör det igen. Jag tycker att vi borde ha en enhet som bara sysslar med fall rörande djur. Precis som i USA där dom har ASPCA, Animal cops mm. Dom får ju även hjälp av polis och sociala myndigheter för att ta hand om människorna om det behövs.
Fram för en sån enhet, jag kan börja jobba där, då hade dessa hästar haft det bra nu;)

Det här har jag med funderat över många gånger. Man skull startat nåt sånt här i sverige. Jag har länge funderat på o utbilda mig till djurskyddsinspektör. Och gör jag det ska jag fanimej fixa ett sådant företag och så ska jag anställa dig !!!

:devil:

Ser du till att stifta lagar också så att dessa åtgärder ska kunna genomföras?

Den gällande lagstiftningen verkar ha många brister :mad:

Immer

Jag håller med er allihopa! En djurskyddsenhet vore perfekt!
Skulle också kunna tänka mig att jobba med et, då gör man ngn nytta istället för att sitta på ett kontor och glana.

Själv tycker jag att du ska gå in i hagen oavsett om ngn är hemma eller inte och ta av grimman. Kommer det då ut någon så tycker jag du ska tala om för personen rätt upp i ansiktet att man inte behandlar hästar som dammiga leksaker och hota med polisanmälan!! Jajjamensan... :devil:

Jag har ingen aning om polisen kommer bry sig men jag ska ringa och försöka i alla fall. Alltid värt att prova ju. Tack för alla svar osv, kommer ni på ngt man kan göra åt detta och åt vår djurskyddsinspektör här i Eslöv så skriv.

Jag har ingen aning om polisen kommer bry sig men jag ska ringa och försöka i alla fall. Alltid värt att prova ju. Tack för alla svar osv, kommer ni på ngt man kan göra åt detta och åt vår djurskyddsinspektör här i Eslöv så skriv.

I min kommun och i dina skor skulle jag göra följande, i morgon.

1) Ta reda på vem ansvarig politiker är (det kan du göra via kommunens hemsida, kolla vem som är ordförande för den nämnd som har hand om miljö/djurskydd osv) och ring upp den personen och var INTE otrevlig, bara låta som en upprörd och bekymrad väljare som inte tycker att kommunen sköter det här på ett bra sätt(man behöver inte säga "gör du inget så ringer jag lokaltidningen" för att politikern förstår det ändå) och be om att politikern ser till att tjänstemännen tar itu med situationen. Säg att du vill gärna att politikern återkommer med en rapport till dig när det har hänt nåt.

2) Ge dom ett par dagar, ring igen och om inget har hänt så ring då lokaltidningen. Du behöver då inte känna att du måste förekomma i tidningen, journalister är skyldiga att skydda sina källor enl grundlagen, du behöver bara "tipsa" om fallet med hästarna samt det faktum att ansvariga, inkl en av medborgarna avlönad politiker, gör fullständigt ingenting. Då ringer tidningen politikern och då händer det garanterat nåt....:crazy:

Alla medel som står till buds!
Lycka till! :bump:

Ta kontakt med Länsveterinären. Jag har för mej att dom ha lite mer att säga till om. Tror också att djurskyddsinspektören ligger under LV.
Ge inte upp. Ring och tjata. Ring och fråga vad som gjorts, vad de har tänkt att göra. Ring några dagar senare och fråga vad som hänt. :devil:

Det här har jag med funderat över många gånger. Man skull startat nåt sånt här i sverige. Jag har länge funderat på o utbilda mig till djurskyddsinspektör. Och gör jag det ska jag fanimej fixa ett sådant företag och så ska jag anställa dig !!!

:devil:

Då får jag se till att utbilda mej på direkten ;)

Ta kontakt med Länsveterinären. Jag har för mej att dom ha lite mer att säga till om. Tror också att djurskyddsinspektören ligger under LV.
Ge inte upp. Ring och tjata. Ring och fråga vad som gjorts, vad de har tänkt att göra. Ring några dagar senare och fråga vad som hänt. :devil:

japp. om djurskydds inspektören hittat någonting någonstans som gör/skulle kunna göra att hästen/djuret mår dåligt, så kallas länsvet. ut för bedömning innan "fallet" går vidare.

Inte kul, stackars hästar.

"KL"

Jag är lite i samma sits, någon som kan lagarna? Jag och en kompis fick ut någon från djurskyddet till att titta på några djur (hästar, kor, katter och hundar), de tittade lite från vägen och kom efter någon månad tillbaks med veterinär. Denna tittade lite på den första hästen h*n såg i hagen, den såg relativt bra ut, och så gick h*n.
Ägaren hade någon vecka innan fått reda på dag och tid dessa skulle komma ut så mycket var fixat, dock inte allt, men iaf hästen som de tittade på.
De kollade inte på staketet (som är hemskt!!), stallet (som inte har något strö, eller jo det har det nu för kvällen innan vet kom ut lades det in mängder av spån), alla hästar inklusive hovarna som växer uppåt.
Korna står i sin egna skit och urin, ca 2 dm sörja. Mögligt foder till både kor som hästar.

Vad kan en första inspektör göra, får h*n gå in i hagar utan markägarens tillåtelse? Vad kan man göra för att få vet att titta på alla saker? Inte bara på en eller två djur...

Någon som vet?

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 346
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 428
Senast: Zetly
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 776
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 497
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar