Hjälp mig!!

M

Mazze

Läste precis på nätet att första fallet av fågelinfluensan har kommit till sverige och inte nog med det 2 mil härifrån. 2 miö i från mitt lilla hem.
Nu till mitt problem (som om inte det vore nog)
Stall katten (en icke kastrerad katt vilket innebär att jag inte kan ta hem honom eftersom jag har en icke steriliserad honkatt hemma) springer som han vill in och ut i stallet..visst han håller efter både fåglar och möss men nu läste jag att katter kan bli smittad. Är inte orolig att jag ska bli smittad men att katten ska dö.
Vad ska jag göra kan ju knappast låsa in katten...funkar inte i vårt stall.
Halsband med resår i och en bjällra så han inte tar fåglar. Med då tar han ju heller inte möss
Hjälp mig någon

Sv: Hjälp mig!!

Mina katter har halsband med resår och bjällra och dom fångar allt, råttor, möss, ödlor, ormar och fåglar ;)

Men varför har ni inte kastrerat hankatten för?

pmm skrev:
Mina katter har halsband med resår och bjällra och dom fångar allt, råttor, möss, ödlor, ormar och fåglar ;)

Men varför har ni inte kastrerat hankatten för?

Katten kom bara till stallet en dag. Det är förmodligen en sommarkatt han fanns bara där en dag och sen dess har ha inte gått från stallet. Även om jag kasterar honom så kan jag ialla fall inte ta hem honom. Mamma skulle bli galen om jag drog hem en katt till. uteslutet.
Skit trodde det skulle funka med resår och bjällra. Andra förslag

Om ni har en väg närmare än 1 mil från gården så tycker jag att du ska stängsla in gården så att han inte blir överkörd.

Stoppard skrev:
Om ni har en väg närmare än 1 mil från gården så tycker jag att du ska stängsla in gården så att han inte blir överkörd.
Vem har inte en väg närmare än 1 mil från gården? Det finns väl inte en kotte i detta land som inte har en väg som går till sitt hus...

/Erica

Nej, och därför förstår jag inte varför man funderar på att ta in katten (undantag de som bor i avspärrat område) för att man är rädd för att den ska få fågelinfluensa när man inte tar in den för att man är rädd att den är påkörd.
Lite felprioritering i riskbedömningen.
(Jag har inget emot utekatter)

Så vitt jag har hört smittas inte småfåglar av fågelinfluensan utan det är bara större fåglar som svanar, gäss, höns osv. som smittas, så om en katt ska bli smittad måste de nog tugga på en redan död stor fågel. För katter kan väl knappast ta en anka, eller?

Det beror väl på hur motiverad katten är, och om fågeln är frisk och kry...har fågeln redan blivit sjuk så finns ju risken, i och med att den inte kan fly eller försvara sig på samma sätt.

Nitra skrev:
Så vitt jag har hört smittas inte småfåglar av fågelinfluensan utan det är bara större fåglar som svanar, gäss, höns osv. som smittas, så om en katt ska bli smittad måste de nog tugga på en redan död stor fågel. För katter kan väl knappast ta en anka, eller?

Grannens katt tog en gräsand en gång :crazy:

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
225
Senast: MJLee
·
Katthälsa Hoppas på tips, tankar och idéer. Uppgiven då vår ena katt inte har synts till sedan natten till den 19e oktober :( Hon är en katt som...
2
Svar
37
· Visningar
2 904
Senast: Frida.G
·
Övr. Katt Vi bor i ett tätbebyggt område, och vår katt har kommit på att om hon går runt och jamar hos grannarna, så blir hon insläppt och får...
Svar
10
· Visningar
1 539
Senast: G-uldlock
·
Övr. Katt Vi har problem med att Miss Li plockar in grodor, ibland flera varje dag. Hon bär dem försiktigt i munnen så som jag tänker mig att...
2
Svar
33
· Visningar
3 441
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Banta/slimma ner shettis?