hjälp mig!

dream07

Trådstartare
jag har en 26årig vbl kille som efter dessa två vintrar tappat alla sina muskler på rygg och korset ser för jäklig ut:(han har alltid vart rund och fin musklad.men pga av att jag förlorade min pappa klarde jag inte att rida han varje dag:(var min pappas ögon stens häst..jag tycker jag är för tung att sätta mig på han nu när han ser ut såhär..kan någon komma med förslag/träning för en 26åring..mår så dåligt för han ser ut såhär han går på Rehab kraft och lusern och hösilage..hoppas någon kan hjälpa mig!ni kan även mejla mig om ni har förslag..forden_99@hotmail.com

Sv: hjälp mig!

Hmmm, har det gått så fort bara för att han inte blivit riden? Låter lite konstigt även för en gamling. Spontant skulle jag sätta igång med tömkörning först på rakt spår senare på volt och kräva lite mer samling, eventuellt över cavaletti ibland. Låter klokt att inte hoppa upp och rida förräns hästen känns ordentligt musklad. Vanliga promenader kan ju kanske vara tillräckligt i början om hästen har gått ur sig helt. Men för det krävs att hästen får tillräckligt med energi och protein först. Gamlingar behöver ju oftast mycket mer protein än yngre hästar och även mer energi så se till att ge så mycket att hästen även lägger på sig hull om den behöver det. Muskler kan ju försvinna för att hästen helt enkelt inte har mat nog att leva på utan får ta fett och muskelreserver. Ev. kan ju problem med tänderna vara orsaken eller mask om inte dessa två saker redan är kollade. Jag har själv en 26-årig ponny som minnsan äter som en bamsing till häst utan att bli ens rund om magen.

han har fri till gång på hösilage och får kraft rehab och lusern.han är inte small utan mer att han inte har muskler på varken rygg eller korset:(brukar gå promenader och går ute mycket i hagen och länge.ska testa att tömköra han bara jag får tag på en gjord:)har tyvärr ingen ridbana där jag står med han:(kanon fina tänder har han och maskad är han:)några mer tips?

Senast ändrad:

han har fri till gång på hösilage och får kraft rehab och lusern.han är inte small utan mer att han inte har muskler på varken rygg eller korset:(brukar gå promenader och går ute mycket i hagen och länge.ska testa att tömköra han bara jag får tag på en gjord:)har tyvärr ingen ridbana där jag står med han:(kanon fina tänder har han och maskad är han:)några mer tips?

Mamma har en stor vbl trav valack på 28 år som om dagen äter 3 kg Granngårdens Avel Müsli, 1,5 kg Dynavena Brick och 9,6 kg Lucern.
Han har svårt med hö/hösilage i mängder men har alltid tillgång till det dagligen ute samt 2 kg inne på natten som han får plocka fritt i.

Han rids numera max 2 dagar i veckan och han mer än gärna spränger iväg i galopp men eftersom mamma är rädd om honom så får han hålla sig på mattan. I hagen varje morgon har han en rejs ritual:D

Han är rund & fint musklad, tänderna kollas 2-3 ggr/året.

En så pass gammal häst har mer behov av protein. Du skriver inga värden på hösilaget och det kan vara så att det inte är tillräckligt bra.
Får han inte i sig tillräckligt med näring hjälper ingen träning utan det bryter ner istället.
Så börja med fodret och låt träning komma efter att han fyllt ut.
// Linda

Hur mycket Krafft och lusern får han?
Lusernet kan kompensera dåliga värden ihösilaget om han bara får tillräckligt mycket av det.

Min gamling fick fri tillgång på lusernhack eftersom han inte orkade äta så mycket hö längre. Samt lite uppblött lusernpellets i maten, krafft groov 125, betfor (väldigt bra för gamlingar med betfor), kornkross. Han åt rejäla mängder krafftfoder. För lite Protein är anledningen till att hästar tappar överlinjen.

rehab 1liter och lusern 2liter hosilage 18kg vet inte hur mycket jag ska vaga ge nagon som kan saga

fick radet av veterinaren att ge rehab.ar kraft grov 125 battre?muskel fodret ar det bra?han ser ut som en ko om korset och ryggraden syns en bit upp hmm!

Har själv fått rådet att Groov 125 är bra till äldre hästar, innehåller bra med protein. Sen är ju lucern bra också. Ett tips är att väga fodret, räkna i kg istället för i liter, för om du ger t ex lucernhack så blir en liter nästan ingenting jämfört med en liter lucernpellets, då det innehåller mycket luft! (Medan ett kilo alltid är ett kilo, om du förstår vad jag menar) :)

har en gammal herre som har haft stora problem med att hålla hullet uppe vintertid, men när jag fick tipset att börja med Groov 125 vände allt, rund och go! :D

Groov 125 gör underverk för de äldre! ;)

Receptet att få en gammal häst i bra hull är mycket mat. Flera kilo lucern, soja, olja etc.

Vårt 26-åriga halvblodssto äter ungefär 10 kg hö, mer vill hon inte ha. Hon får utöver det 2 kg Lucern från Kvarnby foder, 1,5 kg Hippo Grow Alfa, 1 l betfor, 1 l vetekli, 4 dl soja, 2 dl olja, 2 kg morötter, mineraler, vitaminer och lite tillskott för leder och liknande.

Det behövs ordentligt med mat om man ska få dem att hålla bra hull och muskler. Vårt sto fick beröm på Strömsholm för att hon var i så bra skick för åldern ('vad ni än gör så fortsätt med det')

Dessutom behöver de röra på sig för att inte tappa musklerna.

okej många som säger groov 125 men hur mycket kan man ge jag är lite rädd att han ska få kolik eller så=(ger han lucern pellets hur mycket ska han gå på av det,och vart kan man köpa soja?och vad är det för olja?har även problemet att nu när det börjat bli lite vår så vill inte herren ha så mycket hösilage då han vill gå och leta grässtrån..ska jag tömköra honom och gå promenader?eller ska jag låta han äta så han blir rund först?jag kan ta bild på han så ni kan hjälpa mig mer att ge förslag vad jag ska ge och hur mycket!

Mitt 19-åriga halvblod såg verkligen hemskt ut efter sporadisk, lätt ridning i över året och så ett föl på det och ett ganska magert sommarbete. Nu har jag fått tillbaka hullet på henne och musklerna har börjat växa igen. Detta på ca 7-8 mån. Mitt recept har varit fri tillgång på bra hö, olja i krafftfodret som har varit kraffts groov 125. 3 kg lusernpellets fördelat på 2 måltider och en rejäl hink med lucernhack vaje dag. Det har inte varit särskilt billigt men nödvändigt. Sen kollade jag upp tänder, mask och gjorde en allmänkoll på henne så inget annat kunde ligga hullbyggandet i fatet. Varvar träning med vila. Optimalt ska ju vara var annan dag men det funkar inte riktigt i praktiken för mig men jag försökte hålla det så i början.

Min häst är endast riden så jag håller mig till ridning. Om din är ett varmblod (fd travare?) så är den kanske inkörd och då är ju körningen en fin träning. Börja i lätt skala med korta pass bara. Om hästen kan köras och du tycker att du inte vill rida av någon anledning har du ju fina möjligheter när hullet kommit att bygga muskler i dragläge. Var rädd om benen bara.

Lycka till// Voff

rehab 1liter och lusern 2liter hosilage 18kg vet inte hur mycket jag ska vaga ge nagon som kan saga

Då ska du absolut öka. 2l lusernpellets är ca 1,2kg och det är för lite. Du kan ge fri tillgång på lusernpellets om du vill för det är grovfoder.
// Linda

tack snälla<för alla tipsen.ska öka på lucernet och börja på lite smått men tömkörning=)pga av olycka när han travtränades så är han väldigt rädd i vagn.men ska sen när han fått lite muskler börja rida lite.=)

jag har en 26årig vbl kille som efter dessa två vintrar tappat alla sina muskler på rygg och korset ser för jäklig ut:(han har alltid vart rund och fin musklad.men pga av att jag förlorade min pappa klarde jag inte att rida han varje dag:(var min pappas ögon stens häst..jag tycker jag är för tung att sätta mig på han nu när han ser ut såhär..kan någon komma med förslag/träning för en 26åring..mår så dåligt för han ser ut såhär han går på Rehab kraft och lusern och hösilage..hoppas någon kan hjälpa mig!ni kan även mejla mig om ni har förslag..forden_99@hotmail.com

Tycker du ska ut och gå med honom i skogen där det är kuperad terräng.!
Börja rida honom när du ser att han fått upp muskler.!

Eftersom han är så pass gammal har han förmodligen tappat även på grund av åldern.!

Lycka till:)

Till en så pass stor och gammal häst är det alldeles för liten mängd foder. En liter är ofta inte ens ett kilo av ett foder.

Lusern kan du faktiskt ge fri tillgång på och vanligt kraftfoder t ex rehab kan det beroende på värdena i övriga fodret behövas flera kilo av.

Eftersom hästen nu är van vid rehab så öka mängden långsamt till i alla fall ett kilo ev mer. Lusern kan du ge så mycket han äter, du kan öka mängden på samma sätt som du skulle ökat mängden på hö eller ensilage. Lusern är samma typ av foder, grovfoder.

Liknande trådar

C
Hästhantering Hej! Det är såhär att jag har ett 4årigt sto (egen uppfödning). Ska försöka förkorta historien något. Hon har gått i lösdrift större...
Svar
13
· Visningar
1 588
Senast: sandrafors
·
Foder & Strö Denna fråga kanske blir svårt att svara på men det är såhär: Min ena häst har fallit ur ganska ordentligt efter betet i mitten på...
Svar
2
· Visningar
1 032
Senast: evis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Hjälp!
  • Uppdateringstråd 31