Hjälp mig!

M

MaSuSe

Hej, kan ni hjälpa mig att förklara lite saker som jag inte har greppat?

Vad betyder det när hästen " går på tygeln" ?
Hur fungerar grupperingarna i lektionsridning? Vad betyder M2, V1 o.s.v.?

Sv: Hjälp mig!

Många använder frasen "gå på tygeln" och menar då att hästen går i form. Jag tycker det låter illa, som om hästen går och böjer på nacken utan att jobba med bakdelen och ryggen.

Grupperingarna inom lektionsridning har olika beteckningar på olika ridskolor. Jag kan tyvärr inte svara på vad det, för på de ridskolor jag har varit har vi andra namn tex; nybörjar 1, fortsättning, grön, blå, gul grupp osv.

Hej, kan ni hjälpa mig att förklara lite saker som jag inte har greppat?

Vad betyder det när hästen " går på tygeln" ?
Hur fungerar grupperingarna i lektionsridning? Vad betyder M2, V1 o.s.v.?

Enligt ridhandboken är en häst på tygeln en "häst med framåtbjudning såväl på stället som under rörelse och med en mjuk, lätt och jämn förbindelse med ryttarens hand"
Alltså en häst som arbetar över ryggen och bär upp sin ryttare på ett bra sätt. Energin går från bakbenen över ryggen och fram till bettet.
De där förkortningarna har jag ingen aning om vad det är.

"På tygeln" byter jag gärna ut mot "på hjälperna", eftersom det inte bara är tygeln hästen ska vara lydig och eftergiven för. Dessutom är det svårt att få hästen "på tygeln" utan att den samtidigt eller innan är "på skänkeln" och "på sätet". ;) Allt samspelar!

När hästen är på hjälperna är den uppmärksam, mjuk och eftergiven och beredd på ryttarens nästa "order". Den känns behaglig och engagerad att rida.

Grupperingarna på ridskolan är nog olika mellan olika ridskolor, de där benämningarna har jag aldrig sett. Fråga på aktuell ridskola! :laugh:

man brukar dela in grubberna efter utbildnings nivå och häst/ponny grupper
t ex junior-senior/ponny heter en sak och junior-senior/häst en annan
min ridskola har inga benämningar på grupperna så jag vet ej vad de benämningarna betyder.
när hästen går på tygel så har den framåt bjudning, ev; tuggar på bettet, böjning i nacken och går i lodplan, och bär upp ryttaren (dvs lägger ingen tyngd i handen) en annan benämning på att gå på tygel är att hästen går i form.

innan man lär sig att få hästen i form så brukar mna lära sig att "ställa" hästen i hörnen (forma hästen som en banan och få den mjuk i hörnen och när man svänger) och skänkelvikning( lösgörande övning där hästen går i sidleds för skänklarna/benen och handen)

man brukar dela in grubberna efter utbildnings nivå och häst/ponny grupper
t ex junior-senior/ponny heter en sak och junior-senior/häst en annan
min ridskola har inga benämningar på grupperna så jag vet ej vad de benämningarna betyder.
när hästen går på tygel så har den framåt bjudning, ev; tuggar på bettet, böjning i nacken och går i lodplan, och bär upp ryttaren (dvs lägger ingen tyngd i handen) en annan benämning på att gå på tygel är att hästen går i form.
Fast här måste man nog göra en liten förklaring av vad "form" innebär, för jag tror inte att nybörjaren har en aning om vad det är heller. ;)

En häst går ju alltid i en form, men den kan vara av olika slag beroende på vad man gör. Det är liksom inget enhetligt begrepp och kan vara svårt att greppa och förstå om man inte förstått de allra första grunderna till vad "på tygeln" innebär. Det är ju inte helt exakt samma sak.

innan man lär sig att få hästen i form så brukar mna lära sig att "ställa" hästen i hörnen (forma hästen som en banan och få den mjuk i hörnen och när man svänger)
Även här måste jag lägga mig i lite... :o
Du pratar här mer om böjning, faktiskt.
När hästen går på ett böjt spår, t.ex. på en volt eller genom ett hörn på ridbanan så ska man tänka sig att den har en böjning genom kroppen som motsvarar böjningen av spåret.

Ställningen sitter enbart i nacken, och man brukar få lära sig att man ska se "ögonbågen och näsvingen" från hästryggen -då är hästen ställd.

Ställning och böjning hänger dock ihop och har med hästens formgivning att göra.

Mer än så ska man nog inte babbla på innan ryttaren lärt sig de grundläggande hjälpgivningarna som t.ex.
och skänkelvikning( lösgörande övning där hästen går i sidleds för skänklarna/benen)
;)

det har du rätt i^^ ställning leder till böjning som leder till form.
tack för att du rättade mig:D uch, det är svårt att förklara saker som man har fått inpräntat i hjärnan sen ponny tiden så det blir fel ibland^^.

Liknande trådar

R
Ridning Min ponny vill inte gå från stallet. Han skrittar i snigelfart och stannar var 5e meter. Jag behöver "banka" mjukt med skänklarna länge...
Svar
16
· Visningar
1 468
Senast: nullo-modo
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
595
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
335
Senast: Cactus
·
Kropp & Själ Hjälp, min blåsa har börjat styra mitt liv. Skulle behöva råd/tips/delade erfarenheter, tack. Har alltid haft en relativt liten blåsa...
Svar
11
· Visningar
681
Senast: Glimra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur