Hjälp mig, vad ska jag göra??

Sv: Hjälp mig, vad ska jag göra??

Jag har aldrig nämt eller påstått att hon skulle vara agresiv (eller hur det nu stavas) Jag har skrivit i mitt första inlägg att hannen visat agresivitet, och det står jag fast för. Inget skitsnack om din hund som för övrigt är ganska söt med sina hängöron.

Tycker nog att tikägaren själv skulle få svara på det, men om hon inte vill svara för sig så kan jag göra det.
Hannen som det gäller i tråden är en korsning boardercollie/schäfer.
Och tiken är en schäfer

giffan skrev:
Jag har aldrig nämt eller påstått att hon skulle vara agresiv (eller hur det nu stavas) Jag har skrivit i mitt första inlägg att hannen visat agresivitet, och det står jag fast för. Inget skitsnack om din hund som för övrigt är ganska söt med sina hängöron.

Om du inte tycker det varför skulle jag inte avla på henne?

Vet inte hur det nu skulle stavas men misstänker att vi snart får veta ändå.

Bortser er andra. Inget illa menat.

giffan skrev:
Tycker nog att tikägaren själv skulle få svara på det, men om hon inte vill svara för sig så kan jag göra det.
Hannen som det gäller i tråden är en korsning boardercollie/schäfer.
Och tiken är en schäfer

Vad har andra med det att göra?????:cool:

Informationen gör ju att jag kan säga med rätt så stor säkerhet att hanens stressade beteende och ev. utfall/nafsande kommer sig av att det är en korsning med Border Collie i :cool:

Men snälla Lena, du vet ju inte vad det blir av dessa valpar med helt okontrollerade hundar. Iaf hannen är helt utan stamtavla, du har ingen aning om vad det är för något. Det är även det en omplacerings hund som inte är helt stabil i psyket.
Sen tar vi din Funny. Hon är jätte söt på alla sätt och vis (så även hannen)
Men, du har själv övertagit henne av någon anledning. Och du kan inte komma och påstå att eran väg varit rak precis, eller? Jag har kört dig några ggr till brukshundsklubben och varit med dig och din hund och det ska inte vara meningen att man ska behöva kasta omkull sin hund gång på gång. Den var iaf inte då speciellt trevlig mot andra hundar, och du ville gärna då ha hjälp av mig och mina hundar för att träna din hund att inte göra utfall mot andra hundar, minns du det?
Sen kan ju en hund vara hur söt som helst.
Jag har själv varit sugen på att ta valpar på mina tikar, men jag tycker inte att de har något i aveln att göra.

Du måste ju någon gång gå ut med info om valparna, varför inte göra det redan nu?

giffan skrev:
Men snälla Lena, du vet ju inte vad det blir av dessa valpar med helt okontrollerade hundar. Iaf hannen är helt utan stamtavla, du har ingen aning om vad det är för något. Det är även det en omplacerings hund som inte är helt stabil i psyket.
Sen tar vi din Funny. Hon är jätte söt på alla sätt och vis (så även hannen)
Men, du har själv övertagit henne av någon anledning. Och du kan inte komma och påstå att eran väg varit rak precis, eller? Jag har kört dig några ggr till brukshundsklubben och varit med dig och din hund och det ska inte vara meningen att man ska behöva kasta omkull sin hund gång på gång. Den var iaf inte då speciellt trevlig mot andra hundar, och du ville gärna då ha hjälp av mig och mina hundar för att träna din hund att inte göra utfall mot andra hundar, minns du det?
Sen kan ju en hund vara hur söt som helst.
Jag har själv varit sugen på att ta valpar på mina tikar, men jag tycker inte att de har något i aveln att göra.

Ja jag tog över henne pga förra ägare fick problem med sin rygg och klarade då av att ha en schäfer av nån anledning.
Den grejen är borta nu. Träning du vet. Har inget med gener att göra. Ibörjan måste man visa vem som bestämer speciellt på en vuxen hund. Och det var ett av sätten läraren så åt mig att göra. Och prisad vare herren det funka! Eller nått!;) Och nu då?

giffan skrev:
Du måste ju någon gång gå ut med info om valparna, varför inte göra det redan nu?

Varför när det inte blir nått?:cool:

När hon var sån hade jag bara haft henne en kort tid. :)
Hur kan du veta hur hon är nu??:cool:

Ja, vad nu då?
Du kan ju avla dina blandis valpar hur mkt du nu vill. Om du kollade upp din tik och hon va ok, och sen avlade schäfer skulle jag inte säga så mkt. Men avla inte med ostabila hundar, det e liksom ingen mening.

giffan skrev:
Ja, vad nu då?
Du kan ju avla dina blandis valpar hur mkt du nu vill. Om du kollade upp din tik och hon va ok, och sen avlade schäfer skulle jag inte säga så mkt. Men avla inte med ostabila hundar, det e liksom ingen mening.

Har kollat henne. Hon är okey.
Om han nu var så ostabil, varför sa du inget till mig om du var orolig?:cool:

Jag har sällan haft så kul när jag "lyssnat" på någon annans gräl som nu! :D Menar inget illa, men hela grejen att överhuvudtaget föra argumenten här och inte personligen, om ni nu känner varandra, övergår mitt förstånd. Och att ni båda konstant svarar i tråden under samma 5-minutersintervall genom alla inlägg, det skapar givetvis tvivel bland oss övriga på forumet. Det har liksom varit för många fejkade diksussioner här genom åren...

Hur det än ligger till så förstår jag inte följande: Om tikens ägare tycker att tiken och hanhunden ska paras med varandra, och om tikens ägare inte bryr sig om lösdriftens hyresgäst och dennes åsikter, hur kommer det sig att tikens ägare skriver "varför när det inte blir nåt?" här ovan? Om tikens ägare tycker att tiken ska ha valpar med denna hanhund, då borde det väl bli nåt oavsett vad Giffan säger, eller? Och varför kan de inte lika gärna få para sig i trädgården eller i vardagsrummet eller dylikt? Om det skulle bli revirbråk om en sån sak, hur gör alla andra hunduppfödare då, tror ni? Alla har väl inte ett neutralt område, som en lösdrift, där hundarna kan få hålla till?

Och ja, här kommer det: Det stavas AGGRESSION! Tror jag. :D

Gisburne skrev:
Jag har sällan haft så kul när jag "lyssnat" på någon annans gräl som nu! :D Menar inget illa, men hela grejen att överhuvudtaget föra argumenten här och inte personligen, om ni nu känner varandra, övergår mitt förstånd. Och att ni båda konstant svarar i tråden under samma 5-minutersintervall genom alla inlägg, det skapar givetvis tvivel bland oss övriga på forumet. Det har liksom varit för många fejkade diksussioner här genom åren...

Hur det än ligger till så förstår jag inte följande: Om tikens ägare tycker att tiken och hanhunden ska paras med varandra, och om tikens ägare inte bryr sig om lösdriftens hyresgäst och dennes åsikter, hur kommer det sig att tikens ägare skriver "varför när det inte blir nåt?" här ovan? Om tikens ägare tycker att tiken ska ha valpar med denna hanhund, då borde det väl bli nåt oavsett vad Giffan säger, eller? Och varför kan de inte lika gärna få para sig i trädgården eller i vardagsrummet eller dylikt? Om det skulle bli revirbråk om en sån sak, hur gör alla andra hunduppfödare då, tror ni? Alla har väl inte ett neutralt område, som en lösdrift, där hundarna kan få hålla till?

Och ja, här kommer det: Det stavas AGGRESSION! Tror jag. :D

Tack så mycket för att du rättar oss! :angel:
Spelar ingen roll vad ni behagar tro.
Vi vet.
Ja, vad jag bestämmer mig för att göra har inget med giffan att göra heller.
Om jag hittat en annan hane eller hur vida det har utvecklats mellan mig och min syster.
Har inget heller med giffan att göra.
Kul att du tycker tråden är kul! :cool:

Varför bli så upprörd över om hunden har sk aggressivitet?
Det är högst önskvärt i vissa raser att hundne kan bli förbannad och försvara sig och sitt, dvs uppvisa aggressivt beteende i rätta situationer.

Men eftersom detta tydligen återigen är blandrasavel det handlar om så lägger jag ned. Onödigt att ödsla tid på skräp.

Jadzia skrev:
Varför bli så upprörd över om hunden har sk aggressivitet?
Det är högst önskvärt i vissa raser att hundne kan bli förbannad och försvara sig och sitt, dvs uppvisa aggressivt beteende i rätta situationer.

Men eftersom detta tydligen återigen är blandrasavel det handlar om så lägger jag ned. Onödigt att ödsla tid på skräp.

Tycker om hanen helt enkelt.
Vill själv inte ha aggressivitet i avel
Min tik är inte blandras.

Men vänta nu...Örebroare....Vilken instruktör på någon av de BK som finns i denna stad kan ha givit sitt OK till avel av detta slag?
Jag blir faktiskt något förvånad för våra instruktörer ska ha bättre kunskap om avel än så.

Funny_01 skrev:
Som varje vettig hundägare ser jag det som en självklarhet!
Det var inga fel på vare sig hundarna eller syskonen eller tikens tidigare valpar.:cool:

Så du har följt upp varje valp...med hälsokontroller och röntgen. Mentalitet och funktion? Då är det ju bra !!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ja, som frågan lyder. Jag har noterat att det är väldigt många bukefalister som endera redan föder upp hundar eller har planer på att ta...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
8 798
Senast: _Amazing_
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 760
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 937
Senast: lundborg
·
H
Hästvård Jag har gått och tänkt fram och tillbaka i flera dagar nu angående en häst vi har tittat på. Skulle vilja ha lite råd från er om hur ni...
Svar
1
· Visningar
825
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama