Hjälp mig, vad ska jag göra??

giffan

Trådstartare
En bekant till mig frågade om H*n kunde få låna mitt garage (som är ombyggt till lösdrift just nu... De skulle para två hundar där :eek:

Självklart så tänker jag inte ställa upp på något liknande. Men för det så betyder det ju inte att de inte kan genomföra den tänkta parningen.
Den som äger tiken menade på att de inte kan vara inomhus med hundarna, utan de skulle få "sköta det själva".

Hur kan man vara så dum??

Vad värre är, är att varken tiken eller hannen lämpar sig för avel. Båda är stressade och hannen är även skygg och lite agresivt lagd :crazy:

Hur ska jag få dem att fatta att detta inte är någon bra idé??

Jag förväntar mig nog inga bra svar... för det är ju ett hopplöst fall där man inte kan göra så mkt åt det... Men lite stöd skulle inte skada, det känns så hopplöst att veta om vad de planerar.

Sv: Hjälp mig, vad ska jag göra??

Tyvarr sa finns det nog inte sa mycket du kan gora an att prata med din bekant. Manniskor for gora vad de vill med sina djur (inom lagens granser), och som vanlig medmanniska kan man inte alltid gora sa mycket mer an sitt basta.

Att forhindra dem att anvanda ditt garage kanske ger dem en tankestallare i alla fall....vi far hoppas pa det.

Det åter som att en parning mellan dom två individerna är olämplig. Hundar med dålig mentalitet finns det redan för många av.

En fråga. Vad är det för dumt i att hundarna får sköta parningen själva?

LIA

Att stänga in två hundar som aldrig varit med om en parning, kan gå hemskt fel om tiken får panik.

giffan skrev:
En bekant till mig frågade om H*n kunde få låna mitt garage (som är ombyggt till lösdrift just nu... De skulle para två hundar där :eek:

Självklart så tänker jag inte ställa upp på något liknande. Men för det så betyder det ju inte att de inte kan genomföra den tänkta parningen.
Den som äger tiken menade på att de inte kan vara inomhus med hundarna, utan de skulle få "sköta det själva".

Hur kan man vara så dum??

Vad värre är, är att varken tiken eller hannen lämpar sig för avel. Båda är stressade och hannen är även skygg och lite agresivt lagd :crazy:

Hur ska jag få dem att fatta att detta inte är någon bra idé??

Jag förväntar mig nog inga bra svar... för det är ju ett hopplöst fall där man inte kan göra så mkt åt det... Men lite stöd skulle inte skada, det känns så hopplöst att veta om vad de planerar.

Giffan!!! Nu ska du tänka efter och inte lägga dig i hur andra än du håller sina djur. (Inom vissa gränser som alla andra.) Tänker inte börja med det jag inte gillar med ditt. Nu börjar jag bli arg på ditt uppförande på allvar!!!! Har du problem med något så kan du försöka ta ansvaret genom att först och främst komma till mig och säga ditt tycke, istället för att gå till andra. Som jag mycket väl vet om att du gör. :mad:

Så här ligger det till!

1. Mitt ansvar.

2. Hanhunds ägarens ansvar.

3. Det bästa är att hundar får känna av sitt själva, om dom vill paras eller inte.

4. Inomhus kan det bli en revirbråk av det hela.

5. Hanen är det inget fel på.

6. Tiken är lugn och tycker om andra hundar. Okey, hon skäller ibland. (Vilken hund gör inte det?) ;)

7. Garaget eller nu lösdrift stall är inte ditt.

8. Jag vill inte riskera att tiken springer bort och paras med fel hund i omgivnigen.

9. Dom skulle inte vara själva, jag och hanhund ägaren skulle vara med ifall att.

10. Tiken har haft kull förut.

11. Pratar regelbundet med min lärare på Bruksklubben, som höll med mig.

???Behöver du mer???
Du har ingen koll överhuvetaget på hur min tik är.
Oavsett vad så var ÅR sen DU träffade henne!! Men har du såna problem kanske du först och främst borde lösa dina egna.
Men för all del du har mitt nr om du känner att du måste snacka, istället för att gå bakom ryggen och beklaga för andra förutom med mig. Och du vet att du inte har nått att hämta här, så det här är det sista jag skriver på denna tråd.

Jag gör inget som jag vet är skadligt för min hund.
Är jag tveksam ringer jag klubben och ber om råd!

Frågan är ist. Vad gör du??? :cool:
// Lena & Funny

När det gäller avel måste man även ta hänsyn till hur hunden har varit. Det är generna som nedärvs, inte hundens uppfostran.

Jadzia skrev:
När det gäller avel måste man även ta hänsyn till hur hunden har varit. Det är generna som nedärvs, inte hundens uppfostran.

Tack!
Det ville jag även få fram. =)
// Lena & Funny

Funny_01 skrev:
Tack!
Det ville jag även få fram. =)
// Lena & Funny

"Oavsett vad så var ÅR sen DU träffade henne"

Är inte det uppfostran? Eller förändras generna med åren?

Aliide skrev:
"Oavsett vad så var ÅR sen DU träffade henne"

Är inte det uppfostran? Eller förändras generna med åren?

Vad det inte det jag skrev? Eller gick det fram ordentligt? =)

Det Aliide menar är att det spelar noll roll om det var år sedan hunden uppvisade ett beteende. Man ska ändå väga in det då man undersöker om hunden är lämplig för avel.

Man måste kunna urskilja vad som är genetiskt och vad som är förvärvat hos hunden. Alltför många uppfödare är riktigt dåliga på det.

Jadzia skrev:
Det Aliide menar är att det spelar noll roll om det var år sedan hunden uppvisade ett beteende. Man ska ändå väga in det då man undersöker om hunden är lämplig för avel.

Man måste kunna urskilja vad som är genetiskt och vad som är förvärvat hos hunden. Alltför många uppfödare är riktigt dåliga på det.

Men det har aldrig varit något problem tidigare med hundarna heller. =)

Det som jag anser är viktigt är att hundarna är hälsoundersökta, röntgade. Att man ser på förfäder och ev syskons avkommor. Mentaliteten är så viktigt och om tiken haft kull en gång..Hur blev dessa valpar?? Mentalt och hälsomässigt.
Sedan tillkommer det ju ännu mer viktiga punkter innan man börjar para hej vilt..Passar linjerna ihop? Hur har hundarna lämnat med andra partners? mm.
Många tror tyvärr att det är bara att ta en valpkull och sen är allt bra...

Flinisen skrev:
Det som jag anser är viktigt är att hundarna är hälsoundersökta, röntgade. Att man ser på förfäder och ev syskons avkommor. Mentaliteten är så viktigt och om tiken haft kull en gång..Hur blev dessa valpar?? Mentalt och hälsomässigt.
Sedan tillkommer det ju ännu mer viktiga punkter innan man börjar para hej vilt..Passar linjerna ihop? Hur har hundarna lämnat med andra partners? mm.
Många tror tyvärr att det är bara att ta en valpkull och sen är allt bra...

Som varje vettig hundägare ser jag det som en självklarhet!
Det var inga fel på vare sig hundarna eller syskonen eller tikens tidigare valpar.:cool:

Förstår inte varför du var tvungen att förklara att det var flera år sedan trådskaparen såg din tik. Var hon stressad då och har blivit bättre nu?

Vad är det som förändrats med tiken under åren?

Aliide skrev:
Förstår inte varför du var tvungen att förklara att det var flera år sedan trådskaparen såg din tik. Var hon stressad då och har blivit bättre nu?

Vad är det som förändrats med tiken under åren?

Trådskaparen vet mycket väl vad jag menar så igentligen behöver jag inte förklara för andra.

Hon är omplacerings hund. (Ingen problem hund!!) Nytt hem är alltid något stressande för en hund som inte vet vart eller vem dom är hos. Så ja nu har hon funnit sig tillrätta och är lugn! =)

Jo just det, jag vet villka problem du haft med din hund, och jag vet villket psyke hanhunden har, villket gör att jag faktiskt tycker att det är tokigt att planera blandras valpar på dessa två.
Ni kan ju helt klart bedriva eran blandras avel om ni vill, ingen kan ju stoppa er, men i min lösdrift blir det inte! ( och nej den är ju inte min, jag hyr den bara!)
Jag har inte gått bakom ryggen på någon, för jag har pratat med den som ansvarade för hannen när detta var aktuellt, Men p.g.a okunskap så är man ju relativt lättlurad.. villket h*n är i detta fallet.
När man inte tänker längre än att man gillar sina hundar, så ska man inte ha rätt att avla på dem...

Sen vad du har emot mig och min djurhantering vet jag inte...
Om du inte tycker att du har något fel i din syn på avel så undrar jag varför du reagerar så starkt som du gör.

giffan skrev:
Jo just det, jag vet villka problem du haft med din hund, och jag vet villket psyke hanhunden har, villket gör att jag faktiskt tycker att det är tokigt att planera blandras valpar på dessa två.
Ni kan ju helt klart bedriva eran blandras avel om ni vill, ingen kan ju stoppa er, men i min lösdrift blir det inte! ( och nej den är ju inte min, jag hyr den bara!)
Jag har inte gått bakom ryggen på någon, för jag har pratat med den som ansvarade för hannen när detta var aktuellt, Men p.g.a okunskap så är man ju relativt lättlurad.. villket h*n är i detta fallet.
När man inte tänker längre än att man gillar sina hundar, så ska man inte ha rätt att avla på dem...

Sen vad du har emot mig och min djurhantering vet jag inte...
Om du inte tycker att du har något fel i din syn på avel så undrar jag varför du reagerar så starkt som du gör.

Ursäkta mig nu men du vet INTE om jag ens haft problem eller ej.
Jag känner till hanen med, och ägaren är mycket kapabel att säga ifrån han med!
Du har ingen som helst rätt att gå bakom ryggen
(Jo, jag vet att du gör det) Och påstå att min tik ens skulle ha gnutta agresivetet i sig!! :mad:
För du vet inget om det.
Jag reagerar starkt för att du gör så, att du går till omginingen och säger osanna saker om det ena och det andra.
Därav att jag reagerar starkt för har du nått ansvar i dig skulle du kommit till mig direkt och sagt vad du tycker om dels hanen dels om min tik.
Då kanske jag iaf hade lyssnat och respekterar din åsikt, ist för att bete dig så barnsligt rent ut sagt och prata med andra förutom mig.
(Kanske för jag har rätt och du vet det).
Men för all del Då måste ju hela bruks klubben ha fel med enligt dig???!!!
Ang lös drifts stallet så hyr du den inte. Den ingår i hanhunds ägarens hyreskontrakt!!
Vill du mig nått kan du ringa så kan vi ta detta öga mot öga som vuxna ist. :cool:
//Lena och Funny

Kan du tala om för mig när jag sagt att din tik skulle vara agresiv?? Däremot har jag skrivit att hannen har anlag för det, och det vet jag då han har gjort utfall mot min sambo, villket jag inte tycker lämpar sig för en hanne man ska avla på, men det tycker ju din klubb så jag e väl en idiot.

Visst kan jag ringa dig.
Jag tycker inte att jag gjort något fel i att lägga ut denna tråden här, jag har inte angett några namn eller villken ras det gäller, och detta är ett forum där man ska ha lov att ventilera sina frågor och funderingar.
Det är även flera som ifråga satt mig vad jag tycker att det är för fel med att para två hundae i lösdriften.
Det är bara mina erfarenheter som säger mig att det inte är någon vettig idé att göra så som ägaren till hannen berättade för mig hur det skulle gå till.
Men nu är det så att lösdriften är full med hästar och att min granne har överlåtit den till mig, så den ingår inte i dennes hyra. Men det är ju faktiskt inget som har med denna saken att göra, och det ´är absolut inte dina bekymmer vad som ingår i våra hyror!

Konstigt. Ni stavar ordet "agresiv/agresivetet" på samma sätt. Samt har samma text och meningsuppbyggnad.

Anar man TROLL i bukeskogen? :angel:

giffan skrev:
Kan du tala om för mig när jag sagt att din tik skulle vara agresiv?? Däremot har jag skrivit att hannen har anlag för det, och det vet jag då han har gjort utfall mot min sambo, villket jag inte tycker lämpar sig för en hanne man ska avla på, men det tycker ju din klubb så jag e väl en idiot.

Visst kan jag ringa dig.
Jag tycker inte att jag gjort något fel i att lägga ut denna tråden här, jag har inte angett några namn eller villken ras det gäller, och detta är ett forum där man ska ha lov att ventilera sina frågor och funderingar.
Det är även flera som ifråga satt mig vad jag tycker att det är för fel med att para två hundae i lösdriften.
Det är bara mina erfarenheter som säger mig att det inte är någon vettig idé att göra så som ägaren till hannen berättade för mig hur det skulle gå till.
Men nu är det så att lösdriften är full med hästar och att min granne har överlåtit den till mig, så den ingår inte i dennes hyra. Men det är ju faktiskt inget som har med denna saken att göra, och det ´är absolut inte dina bekymmer vad som ingår i våra hyror!

Nej, jag har inget med er hyra att göra.
Men hanhunds ägaren har det, vad han har överlåtit till er eller ej bryr jag mig inte om just nu.
När fick veta att du pratat om min tik, vet jag inte.
Jag fick höra det för en vecka sen kanske,några i min vänskaps krets att du sagt det.
hanen om han bitit hade DU kunnat sagt det till mig.
Eftersom det ingår i sådana gränser som ägare till tiken bör veta innan parning.
Vad det kommer sig att hanen skulle ha bitit, vet jag inget om.
Men det ända jag vill få sagt är att du inte kan gå och prata om sånt om min tik som inte är sant.
Har du problem med mig och tiken vill jag bara att du kommer till mig om det.:cool:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ja, som frågan lyder. Jag har noterat att det är väldigt många bukefalister som endera redan föder upp hundar eller har planer på att ta...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
8 798
Senast: _Amazing_
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 760
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 937
Senast: lundborg
·
H
Hästvård Jag har gått och tänkt fram och tillbaka i flera dagar nu angående en häst vi har tittat på. Skulle vilja ha lite råd från er om hur ni...
Svar
1
· Visningar
825
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama