Sv: hjälp mig snälla är jag hemmablind och en djurplågare??
Jag håller nog med de flesta andra här... Du verkar inte vilja ha svar på dina frågor, eller iallafall inte lyssna på svaren? Så egentligen förstår jag inte syftet, men jag svarar ändå.
1: Hur märker man på en häst om den inte mår bra,dvs inte halt på rakt spår?
Det kan vara jättesvårt att upptäcka hälta själv, speciellt på rakt spår och i synnerhet om hästen är halt på flera ben. Det gör en veterinär bäst.
Sedan är det ingen garanti att hästen mår bra bara för att den inte ät halt på rakt spår, långt ifrån.
2: Blir hästarna varma på bakbenen vid spatt?
Ingen aning om jag ska vara ärlig, har inte haft spatthäst.
3: Är det okej att småbarn kan rida på en häst som är halt på böjt spår men inte på rakt spår?
Inte om inte en veterinär (nyligen!) kollat hästen grundligt och sagt att det är okej. Är hästen halt på böjt spår så är jag skeptisk till ridning öht, men jag vet också hästar som
blir halta av att gå för mycket på böjt spår och som klarar att promenadridas rakt fram i skogen.
4: Om han har ont vid ridning men inte annars kan man ha honom som sällskapshäst igen då?
Ja, om du verkligen är helt säker på att han inte har ont annars och han mår bra av det. Alla hästar trivs nämligen inte att "bara" gå som sällskap och då är det bättre att låta dem somna. Men återigen, om en veterinär har kollat honom. Massörer, ET och hästkunniga vänner i all ära, de är toppen att ha, men i ditt fall ska du ta hjälp av en veterinär.
Och här är en fråga till er som har promenadhästar eller sällskapshästar,kollar ni upp dem med jämna mellanrum om ingenting förändras såklart?
Promenadhästen här är 10 år äldre än din häst, men mycket pigg och fräsch (ingen hälta, öm rygg, spatt, eksem eller något annat) och han rids lite promenadridning ca 4 dagar i veckan. Med promenadridning menar jag rida ut i skogen och rida i alla gångarter, även lite hoppning ibland. Men ingen hårdträning. Du kanske syftar på en annan typ av promenadridning, jag vet inte.
Hur som helst så har han blivit kollad regelbundet, ja, men inte alltid av veterinär. Men skulle han uppvisa minsta problem så tas direkt veterinären ut, självklart, och behövs det åker vi till klinik.
Men märk väl då att det är en "problemfri" häst, skulle han lida av något av alla de problem din häst har vore veterinärkoll med jämna mellanrum en självklarhet, eftersom jag vill att han ska må bra och hålla så länge som möjligt. Det går inte att jämföra en fullt frisk häst med en inte frisk häst.
men jag vaccinerade i augusti och hon tyckte han var som vanligt pigg och trevlig och rörde sig på sitt egna sätt,det är det jag menar med att ta ut en annan vet som inte blir hemmablind.
Hurdå rörde sig på sitt egna sätt? Jag vet naturligtvis inte hur du/veterinären menar, men i mina ögon/öron ringer det en varningsklocka.
Jag har hitills inte träffat på någon häst som "rör sig på sitt eget sätt" utan att ha ont.
hjälp mig snälla är jag hemmablind och en djurplågare??
Slutligen då för att svara på din huvudfråga...
Hemmablind - Ja.
Djurplågare - Kanske, om du inte hjälper hästen genom att
1. Ta reda på vad som är fel med hjälp av en veterinär. Du vet vissa saker redan, men ta reda på allt igen ändå. Den förra kontrollen var för länge sedan.
2. I samråd med veterinär bestämma om/hur du ska åtgärda problemen.
3. Vårda hästen så som veterinären säger att du ska, eller låta hästen somna in, beroende på vad veterinären hittar och vad ni kommer fram till.
Gör du det så är du ingen djurplågare, tycker jag. Gör du inte det utan fortsätter hålla för ögonen och göra på ditt sätt, då är du nog på djurplågarsidan och tassar är jag rädd.