hjälp mig snälla är jag hemmablind och en djurplågare??

Sv: hjälp mig snälla är jag hemmablind och en djurplågare??

Alltså jag fattar fan inte!

Har hästen varit på Ulltuna och blivit utdömd av en veterinär? och nu vill du ha hjälp ifrån oss vad felet kan vara? eller om han mår dåligt?

Jag känner bara att om inte ens en veterinär vet vad felet är, hur ska då vi veta de?

Jag håller nog med de flesta andra här... Du verkar inte vilja ha svar på dina frågor, eller iallafall inte lyssna på svaren? Så egentligen förstår jag inte syftet, men jag svarar ändå.

1: Hur märker man på en häst om den inte mår bra,dvs inte halt på rakt spår?
Det kan vara jättesvårt att upptäcka hälta själv, speciellt på rakt spår och i synnerhet om hästen är halt på flera ben. Det gör en veterinär bäst.
Sedan är det ingen garanti att hästen mår bra bara för att den inte ät halt på rakt spår, långt ifrån.

2: Blir hästarna varma på bakbenen vid spatt?
Ingen aning om jag ska vara ärlig, har inte haft spatthäst.

3: Är det okej att småbarn kan rida på en häst som är halt på böjt spår men inte på rakt spår?
Inte om inte en veterinär (nyligen!) kollat hästen grundligt och sagt att det är okej. Är hästen halt på böjt spår så är jag skeptisk till ridning öht, men jag vet också hästar som blir halta av att gå för mycket på böjt spår och som klarar att promenadridas rakt fram i skogen.

4: Om han har ont vid ridning men inte annars kan man ha honom som sällskapshäst igen då?
Ja, om du verkligen är helt säker på att han inte har ont annars och han mår bra av det. Alla hästar trivs nämligen inte att "bara" gå som sällskap och då är det bättre att låta dem somna. Men återigen, om en veterinär har kollat honom. Massörer, ET och hästkunniga vänner i all ära, de är toppen att ha, men i ditt fall ska du ta hjälp av en veterinär.

Och här är en fråga till er som har promenadhästar eller sällskapshästar,kollar ni upp dem med jämna mellanrum om ingenting förändras såklart?
Promenadhästen här är 10 år äldre än din häst, men mycket pigg och fräsch (ingen hälta, öm rygg, spatt, eksem eller något annat) och han rids lite promenadridning ca 4 dagar i veckan. Med promenadridning menar jag rida ut i skogen och rida i alla gångarter, även lite hoppning ibland. Men ingen hårdträning. Du kanske syftar på en annan typ av promenadridning, jag vet inte.
Hur som helst så har han blivit kollad regelbundet, ja, men inte alltid av veterinär. Men skulle han uppvisa minsta problem så tas direkt veterinären ut, självklart, och behövs det åker vi till klinik.
Men märk väl då att det är en "problemfri" häst, skulle han lida av något av alla de problem din häst har vore veterinärkoll med jämna mellanrum en självklarhet, eftersom jag vill att han ska må bra och hålla så länge som möjligt. Det går inte att jämföra en fullt frisk häst med en inte frisk häst.

men jag vaccinerade i augusti och hon tyckte han var som vanligt pigg och trevlig och rörde sig på sitt egna sätt,det är det jag menar med att ta ut en annan vet som inte blir hemmablind.
Hurdå rörde sig på sitt egna sätt? Jag vet naturligtvis inte hur du/veterinären menar, men i mina ögon/öron ringer det en varningsklocka.
Jag har hitills inte träffat på någon häst som "rör sig på sitt eget sätt" utan att ha ont.

hjälp mig snälla är jag hemmablind och en djurplågare??
Slutligen då för att svara på din huvudfråga...
Hemmablind - Ja.
Djurplågare - Kanske, om du inte hjälper hästen genom att
1. Ta reda på vad som är fel med hjälp av en veterinär. Du vet vissa saker redan, men ta reda på allt igen ändå. Den förra kontrollen var för länge sedan.
2. I samråd med veterinär bestämma om/hur du ska åtgärda problemen.
3. Vårda hästen så som veterinären säger att du ska, eller låta hästen somna in, beroende på vad veterinären hittar och vad ni kommer fram till.
Gör du det så är du ingen djurplågare, tycker jag. Gör du inte det utan fortsätter hålla för ögonen och göra på ditt sätt, då är du nog på djurplågarsidan och tassar är jag rädd.

Menar du verkligen det,men av vilken anledning?självklart om något tillkommer men annars vad förväntar man sig ska förändras(är nyfiken bara,inget elakt) kanske ska ta ut en vet ändå men en helt annan som inte har sett honom,för att se vad han tycker om min polles liv.att han ser att han går spänd kommer han ju att göra för det gör han ju alltid..men jag vaccinerade i augusti och hon tyckte han var som vanligt pigg och trevlig och rörde sig på sitt egna sätt,det är det jag menar med att ta ut en annan vet som inte blir hemmablind.

Det är klart jag menar det? Och anledningen skrev jag ju, men kan förtydliga.

Hästar är TÅLIGA djur, och de så att säga försöker oftast så gott det går. En flerbenshälta är väldigt svår upptäcka rakt fram för en djurägare. En häst som man vet har ett kroniskt problem som över tid kan förvärras är det alltså risk att den blir lite sämre men man själv inte märker det, helt enkelt för hästen biter ihop och anpassar sig. Och får problem som går djurägaren obemärkt förbi, endera för det ä'r för svårt för en djurägare att märka och/eller för att en förändring kommit gradvis och man blir just hemmablind och vänjer sig.

Men en VETERINÄR blir ju inte hemmablind? Jag har ALLTID samma veterinär vid hälsokoller på de hästar jag nämnt. Just för den veterinären kan och vet hästen. Min L nu t ex, han har artros båda framkotorna. Han går inte igenom böjprov u.a och kommer aldrig att göra det. Men min veterinär vet ju precis vilken grad av (liten) reaktion som är normal. Hon vet dessutom hur han ska röra sig, och ser alltså redan om/att han 'kortat steget lite fram'. Något som för en ANNAN veterinär skulle kunna passera obemärkt, för den vet vet inte om just den här hästen är en markbunden, 'kort i steget' häst t ex. Dessutom, när samma veterinär böjer så slipper man fundera på om 'den andra' veterinären böjde hårdare/lösare/etc.

Min har haft gaffelbandskador. Det ENDA det syntes på utifrån var att han inte hade lika stor och framåtgripande trav. Hade min veterinär INTE sett honom innan, så hade inte den skillnaden märkts. För hur ska en 'ny' veterinär veta att 'det här är en ponny med stor gång normalt'.

Sen, man måste ju givetvis hitta en veterinär som man har förtroende för osv. Så jag förstår inte vad du menar med att din veterinär blivit hemmablind?

Jag undrar också över 'ser ju han är spänd när han går men så är han'. Spänd mentalt eller spänd i rörelsemönstret? Det sista = smärta ju? Och 'rör sig på sitt eget sätt', det betyder ju att hästen hittat ett sätt att avlasta för att hantera smärta - och det är ju inte okej?

Men ja jag var allvarlig med klinikkoll var 6e månad på de som har någon form av kroniskt problem. Målet med dessa hälsokontroller är givetvis att åka in och få ett kvitto på att hästen ÄR lika fräsch som den känns. Och det är så det ska vara. Ändras något åks det ju in på en utredningskoll emellan.
Skulle hästen kännas fräsch, som vanligt osv men inte vara det på hälsokontrollen - ja då är det positivt ändå att man upptäckt det i god tid och hästen inte gått i år och haft ont, och man kan endera hjälpa den i tid, eller i tid ta beslutet att 'det är dags nu'.

Både min nuvarande och min T-märkta var TÅLIGA hästar som INTE i första laget visade/visar smärta, och när de visade/visar var/är det med små viskningar. Skulle jag alltså tycka att 'jag märker ju om han blir sämre' skulle det innebära att hästen skulle haft ont lääänge, och skadorna mest troligt blivit såpass mycket värre att det inte ens var 'mitt val' att det är dags. Och jag skulle sen leva med att hästen haft ont i X tid.

Min med benbiten i en bakkota, honom hade jag ju koll på iom artrosen fram, kollad regelbundet hos vet osv. Kändes jättefin förutom sista knappa veckan inför ett sedan länge bokat återbesök. Men hade som sagt en lös benbit i en bakkota som störde, och var böjprovshalt. Kiropraktorn konstaterade dessutom att 'den här har stört honom länge, det ser du på bla bla'. Men hästen hade helt enkelt bitit ihop och hanterat det - genom att bli spänd i rygg och bakdel.

ÄNDÅ såg han ut som nedan under ridning (Det är en unghäst under inridning dessutom..) och var glad och positiv.. Och initialt ohalt på rakt och stora böjda spår. Ohalt rakt fram öven hos vet, men en liten aning segare i höger varv på longering på liten volt på hårt underlag hos vet. Men rejält böjhalt lågt HB, och rtg visade lös benbit. Var hos kiropraktorn dagen efter klinikbesöket, och jättelåst i bakdel och rygg. För att det var hans sätt att hantera smärtan från HB, inte visa den och jobba vidare..

Att INTE sätta en häststackare i DET läget längre än nödvändigt är anledningen till att det hälsokollas var 6e månad på 'allt' som har någon form av kroniskt problem, oavsett om det är en T-märkt pensionär eller om det är en häst som går i fullt arbete utan besvär av sina kroniska problem.

264918_100440273385288_100002579461412_2048_1457815_n.jpg

262665_100944536668195_100002579461412_5310_8114156_n.jpg

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka