hjälp mig snälla är jag hemmablind och en djurplågare??

solhattar

Trådstartare
Jag har en islänningarna som är är 15 år gammal och har i 4 år bara ridit lite i bland han har blivit ordentligt genomgången och han är triangelmärkt.han är verkligen min själsfrände och det gör att jag är orolig att jag inte ser att han lider för att jag älskar han otroligt mycket.nu rida han av barnen som väger 30 kg och han är ju så otroligt snäll för barnen att rida,han rida också av en tjej på 50 kg i bland.han har eksem vilket gör att han lider extra mycket just nu.när en vuxen rider honom så vill han de flesta dagar gå fort och absolut inte gå hemåt,de dagar han inte vill gå behöver han inte.jag har inga krav på honom alls i ridningen,vill han skritta får han det.funderar också på om han kan ha fått spatt med han var varm i hasen i går,men inte halt.men han har ju pålagningar fram och ryggbesvär,samt kronisk brokig.men han har inte hostat på flera månader och han tycker ju det är kul att komma ut.ser samtidigt att han är ske i höften och inte alltid så glad.har nån tips på hur jag ska se på det ur hans synvinkel och inte mitt hjärta..

Sv: hjälp mig snälla är jag hemmablind och en djurplågare??

Det har vi gjort väldigt mycket tyvärr har lovat honom att han aldrig ska åka transport igen,en Massör ska jag ta ut.

.

Ta ut en veterinär till stallet då.
Det du beskriver ser inte okej ut i mina ögon iaf.

kl

har han ont av att ni rider så ska ni naturligtvis inte rida honom! Pyssla och gå promenader. Det finns ju anledningar till att hästar t-märks och visar han smärta ska han ju absolut inte belastas med ryttare!

Det är inte så enkelt der är ingen som sagt att han inte går att rida bara man inte rider honom hårt,så barnen ska inte vara nått problem egentligen,han blev dålig när jag red honom hårt,så det är det han inte klarar av dessutom är han mer sällskapshäst än ridhäst,och såna finns det ju en del av,och jag har sagt att så länge han är glad och tycker saker är roligt så ska han få leva,men det är klart att en del av mig mår dåligt att är honom för han är ju inte en helt frisk häst direkt.

du får nog förklara för mig vad du vill ha råd med för jag tror inte jag förstår riktigt:confused:

Ta ut en veterinär som får bedöma hästens tillstånd. Rådgör med veterinär hur eventuella åkommor bör behandlas (om de går att behandla ö.h.t). Om det inte går att behandla och det inte finns någon chans för hästen att ha ett drägligt smärtfritt liv tycker jag nog den bör avlivas.

Men han har inte ont han har vilat i 2 år och sen dess har han inte varit hallt men eftersom man inte visste vad det var för fel så har inte jag velat rida honom.veterinären kan inte göra nått han får periodvis medicin mot hösten men den är ju som sagt borta nu,eksemem kommer ju bli bättre och bättre.frågan är egentligen att om en häst har ont och inte vill mer borde man inte se det i hans vilja och livslust då?Jan har bra päls och bra hull,och när han hade ont ville han inte lämna gårdsplanen,nu vill han inte hem..

Jag måste nog sälla mig till Magica här. Jag förstår inte riktigt vad det är du undrar över faktiskt.

Men en häst kan ju dölja att den har ont ganska väl.
Är han halt- rid inte.
Är han pigg, glad, ohalt och frisk- rid i hans tempo.
Gå ut och gå, pyssla osv.

Men det är svårt att ge råd för jag vet inte riktigt vad du undrar över. Jag hade nog sett till att hästen fått träffa en veterinär i alla fall. Har du något bra medel att behandla eksemen med? Jag kan rekommendera Aloe Vera med propolis, det har funkat allra bäst för min häst. Det är ju mer lugnande om man säger. (alltså inte för hästen utan i huden)
Är han täckad?

Efter det jag läst så hade jag inte låtit någon rida hästen.

Är det inte lag på att man som ägare/hästansvarig ska se till att hästen får den vård den behöver?
Det går ju inte att veta vad den behöver om man inte vet vad felet är, alltså måste man börja i den änden.
Och är man inte villig att göra vad som krävs för det så är det egoistiskt att hålla honom vid liv - tycker jag.

Och om du vet att han har ryggproblem och du misstänker spatt, så ska han kanske inte ridas alls?

Senast ändrad:

Ja han är täckas från april till november ungefär,han är finare ön han brukar va han har en lång man och klar sig bara på öronen i stort sett,vi använder prob och vi tycker der fungerar bra.men vad är det egentligen som gör att barnen inte skulle kunna rida honom?vad skulle en vet kunna göra,vet ju redan att han är halt på böjprov och i lansering,men som sagt ingen vet har sagt att han inte går att rida. Och frågan är ändå om man inte märker smärta på hästens allmänntillstånd?

du beskriver flera problem, som var för sig kan vara rätt stora. En häst med ryggproblem rider man inte såvida man inte har behandlat och fått det att läka. Utläkt spatt brukar hålla för promenad. Eksem brukar väl inte heller hämma ridningen. Hur stora är pålagringarna, känner du dem på benen? Framförallt, är hästen halt av dem? Bronkiten har inte heller med ridning o göra såvida han inte hostar väldigt. Så jag skulle se till att hästen mår så bra som möjligt, kan den inte leva i princip symptomfritt så skulle jag tagit ett tufft beslut. Kan du ha koll på eksemen, bronkiten o eventuell hälta så skulle man kunna tänka sig den som sällskapshäst. Lätt promenadridning kanske om den inte lider av sina ryggproblem!

Först säger du med handfast övertygelse att han inte har ont, sen börjar du spekulera i om han har det eller inte.

Enligt dig har hästen ryggproblem. Detta är om något en ordentlig orsak att få hästen undersökt och ta reda på vad det är för typ av problem. Många hästar kan ridas nästan som vanligt trots diverse problem med ryggen, men många av dem behöver ridas i form mer eller mindre hela tiden för att inte få ont och kräver att ryttaren kan rida korrekt hela tiden.

Man ska inte snåla på veterinärundersökningarna. Misstänker man smärta eller problem med hästens hälsa är man enligt lag skyldig att kontakta en veterinär.

Ni förstår ju ändå inte han är genomgången på alla möjliga sett det går med röntgen och hela kört på ulltuna men eftersom de inte vet problemet ändå så kunde jag få honom utdömda och endast promenad rida.så säg inte att jag inte gett honom vård för det har jag verkligen gjort.att jag nämnde spått våt bara för att jag undrade om man kan känna det på hästen,om dom brukar vara värma,han var inte varm i dag så det kan ju bero på att Jan brukar stå så tätt med bakbenen

När gjordes dessa undersökningar? Är de mer än 1 månad sedan är undersökningarna mer eller mindre ogiltiga då hästens hälsotillstånd kan förändras väldigt fort.

Förstår inte riktigt vad du vill ha hjälp med ö.h.t. Är du orolig för hästen, kontakta veterinären. Hur vida den har ont eller inte är inget vi kan sitta och bedöma över internet utan att ha sett hästen, mig veterligen är ingen av oss som skrivit här veterinärer heller.

Jag tror att lite av svårigheterna för oss att förstå är för att du har skrivit det så rörigt.
Om du försöker att kanske skriva i punktform vad hästen har problem med, eller vad du nu vill så är det lättare för oss tror jag.

Absolut inte skrivet för att vara elak utan för att underlätta för dig och oss. :)

Och anledningen till att inte jag skulle låta barn rida på hästen är att du misstänker att han har ont i ryggen och är halt. Innan det är kollat hade jag inte låtit någon sitta på den. Särskilt som jag vet att många hästar (jag har också islandshäst och de kan vara fenomenala på att mörka att de har ont) i det längsta döljer sin smärta. Och är den så att man märker den, då är det frågan om riktig smärta. Nu vet jag inte om din häst är sån, men många hästar jag träffat på är såna.

Senast ändrad:

Jag tror att lite av svårigheterna för oss att förstå är för att du har skrivit det så rörigt.
Om du försöker att kanske skriva i punktform vad hästen har problem med, eller vad du nu vill så är det lättare för oss tror jag.

Absolut inte skrivet för att vara elak utan för att underlätta för dig och oss. :)

Och anledningen till att inte jag skulle låta barn rida på hästen är att du misstänker att han har ont i ryggen och är halt. Innan det är kollat hade jag inte låtit någon sitta på den. Särskilt som jag vet att många hästar (jag har också islandshäst och de kan vara fenomenala på att mörka att de har ont) i det längsta döljer sin smärta. Och är den så att man märker den, då är det frågan om riktig smärta. Nu vet jag inte om din häst är sån, men många hästar jag träffat på är såna.

okej jag förstår hur du menar ska försöka. 1:hur märker man på en häst om den inte mår bra,dvs inte halt på rakt spår? 2:blir hästarna varma på bakbenen vid spatt? 3:är det okej att småbarn kan rida på en häst som är halt på böjt spår men inte på rakt spår? 4:om han har ont vid ridning men inte annars kan man ha honom som sällskapshäst igen då? Funderar på att ta ut en hästkunnig msk till som kan kolla hur hans allmänntillstånd verkar eftersom man som man kan bli hemmablind. Jag vet att islanshästar är bra på att dölja smärta har bittert erfarenhet av detta tyvärr:. Det här är inget lätt beslut har hästen ett brutet ben,eller ligger ner om har skönt så är ju inte valet så svårt man gör ju allt för sin häst.har nu bestämt att ta ut den där kassören eller vad hon är hon hjälpte mig mycket när vi höll på som mest och hon har ju sett honom förut..

De kan bli varma över haslederna vid aktiv spatt ja. Och spatt kan de tyvärr utveckla kanska 'snabbt'. Dvs att han var ren på rtg för X månader sen är ingen garanti för han inte kan ha fått spatt nu t ex. Sen behöver han ju givetvis inte ha spatt nu heller.

Men sista (tredje) vändan min (icke isis men sak samma) Vs spatt blev aktiv så var han varm över haslederna.

Haken om du misstänker spatt är att spatthästar oftast inte mår bra av att bara stå heller, dvs de kan vara svåra att hålla som rena sällskapshästar, andra klarar det bra.

En halt häst ska varken barn eller vuxen rida. Och är han 'bara' halt på böjt spår så ska en veterinär konstaterat det, då det kan vara otroligt svårt upptäcka en flerbenshälta på rakt spår för en 'vanlig djurägare'.

Om hästen är halt (= visar smärta) så ska den självklart inte ridas. Varken på rakt eller böjt spår. Hästen är utdömd (T-märkt) och har flera olika problem.

OM hästen kan gå i hagen utan att ha ont kan det finnas anledning att inte ta bort den. Men rida en häst med ryggont, spattmisstanke (varför undersöks inte detta?!) och visar hälta - nej, inte om man är seriös hästvän.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka