Hjälp mig se klart

R8n

Trådstartare
Våran gammeltik, 11 år har nu börjat om igen.

För att ta det från början;
I juli 2007 märkte vi att hon slickade sig mycket på tuttarna och undersökte därför henne. Upptäckte då en stor svullnad på juvret, det visade sig vara en kraftig juverinflammation.

Vi fick smärtstillande och pencillin (Stavas det så?) i 10 dagar. Det gick ner och hon var okej i 3 veckor sedan kom det tillbaka och hon fick pencillin i 20 dagar. Gick ner bra dock fanns det små knölar kvar i juvret som troligenär fettknölar.

Hon var bra i 2 månader. Sedan blossade det upp igen efter ett löp och hon fick åter pencillin i 20 dagar. Sedan oktober har hon varit "felfri" tills i söndags då det åter kom tillbaka.

Veterinären skrev ut pencillin i 8 dagar eftersom hon ätit så mycket på kort tid, vilket egentligen både vi och veterinären vet är lönlöst eftersom hon måste ha i 20 dagar för att det ska hjälpa.

Problemet i problemet eller vad man ska säga är att hon får blodblåser och blir väldig oengagerad när hon sväller upp. Och nu har förstås en sådan där blodblåsa spruckit upp och hela hon är blodig baktill. Detta hände sent igår och det rinner fortfarande lite vattenblod från såret idag. Så nu måste hon ju badas också.

Svullnaden har idag gått ner lite och hon vill röra sig mera. Men frågan är ju om man ska ta bort henne nu när hon mår "bra" eller vänta tills medicinkuren är uppäten och då avliva henne när hon blir dålig igen (troligen från några dagar till någon vecka).

Det är så svårt att veta när man egentligen ska släppa taget.
Så därför startade jag den här tråden, så ni andra kan ge era åsikter från en annan synvinkel.

Sv: Hjälp mig se klart

Vad trist :( Det är aldrig roligt att ta bort sin vän!

Vi tog bort vår gamle beardis när han var 9 pga dåliga leder, visst hae han kunnat få medicin, men det var inte säkert att den skulle hjälpt, och hade den hjälpt hade det bara varit för en tid. Så vi valde att ta bort innan vi absolut var tvugna. Hade jag varit i er sits hade jag avlivat nu, innan hon får ont igen.

Du har nog rätt. Undersökte hennes tutte nu och det är ju rejält som spruckit, cirka 2 cm är det bara rent kött. Ska ringa och boka tid imorron för avlivning. Orkar inte se henne lida såhär längre heller :crazy::cry:

min tik fick mastit som sedan utvecklades till en cysta. hon fick halva juverraden bortplockad och blev snabb återställd. gjordes det ingen biopsi på knölarna? det går ju väldigt snabbt och lätt att få reda på om det är fettknölar.

Sanningen att säga är att vi inte ville göra några prover eller dyl. för då ska ju hunden vändas och vridas och hon har redan dåliga höfter, så veterinären avrådde oss från att göra något. Dock så kunde vi få göra en biopsi, men vi ville inte just p.g.a hennes höfter som egentligen är urusla.

Nu är det bestämt iaf. Imorgon ska det bokas tid så hon får vandra vidare :cry:

Tråkigt för dig! Men det är säkert skönt för henne att slippa lida. Du får försöka se tillbaka till det roliga stunderna ni har haft. Kram Lovisa

Ja, du har rätt. Det är ju hunden man måste tänka på, inte sig själv.

Många kramar till er! Det är aldrig roligt att ta bort en gammal vän MEN det är inte så att ni inte försökt medicinera och operera en 11 år gammal hund vet jag inte om jag skulle göra helt ärligt.

Kram Javan

Att ta ett sådant här beslut i ett sådant här läge är det bästa och finaste man kan göra. Att inte vara egoist är svårt och därför krävs det extra styrka och mod när man bokar en tid. Att veta att man gjort det bästa är svårt att se ibland, men det är då man ska klappa sig själv på axeln, för innerst inne känner man sin pälsvän bäst och innerst inne vet man när vovven säger till att det är dags.

Tänker på er!

har hon utöver mastiten andra bekymmer och kanske är gammal för sin ålder så är ju behandling egentligen inget alternativ. beklagar förlusten :(.

Uppdatering

Var in till veterinären idag för avlivning.
Dock så tyckte veterinären att vi inte skulle avliva henne ännu utan om 1-2 veckor eftersom hon nu är riktigt pigg och som en valp igen. Givetvis blev vi glada, men samtidigt var det väldigt jobbigt. Komma dit helt inställd på att komma hem med ett tomt koppel också fick hon följa med hem igen.

Så nu ska vi skämma bort henne de sista veckorna hon har kvar att leva. Har även fått telenr. hem till veterinären om de första symptonen skulle komma en kväll.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 892
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 383
Senast: Sesca
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 581
Senast: Freazer
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 700
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka