Hjälp mig nu, med Försäkringskassan

Comfort

Trådstartare
seg som jag är har hag inte planerat föräldraledigheten än, sitter med det nu via E-leg.
Om jag väljer att gå hemma till augusti -10, och sen att sambon går på efter det, går det att ändra sen så jag går hemma ännu längre och att han alltså skriver över fler dagar på mig? eller är det kört när det väl är ifyllt?

Sv: Hjälp mig nu, med Försäkringskassan

Fyll i det månad för månad istället! Begär du mellan den 20-19 varje månad så utbetalas de samma månad den 25e. ex. 19 januari-20 februari, utb. 25 februari (de var så när jag var hemma med sonen, men du kan ju ringa och dubbelkolla)
Den 20e brukar man ju ha ganska stor koll på hur utgifterna ser ut så begär man FP efter det. Det kan väl vara skönt att spara så många dagar som möjligt?

Din sambo kan föra över alla sina dagar utom 60 st till dig, tror blanketten finns när man loggar in med e-leg så fyller man i den, skriver under och skickar in. Och det går att återta dagar sen.

ja det lät ju lättare, tror jag tar och fyller i året ut och tar vidare sen då.
Som du sa då är det ju roligare att ha dagar sparade till senare.

Vi har tänkt att dela det att han går hemma sex månader sen.
vad händer om han måste hoppa in på jobbet men har ifyllt sedan innan att han ska ha ut FP, men att jag då istället få ta det. Måste man fylla i det innan arbetsdagen eller går det senare på kvällen? eller för man bara över tex dagen efter då så antalet dagar ändå stämmer? Men om de då skulle komma och kolla om han är på jobbet kanske de tror att vi fuskar? det vore ju inge vidare... han kan få kort varsel om att hoppa in är vi rädda eftersom det bara finns han och en till arbetare.

Har han ett sånt kort varsel jobb skulle jag absolut fylla i FP månad för månad.

Annars säger "FK - Hanna" såhär om att ändra redan begärd FP
Om du inte redan fått pengar för den period du begärt, kan du ändra eller avbryta begärd föräldrapenning genom att göra en ny begäran för samma period. Den nya begäran ersätter då den gamla. Det är alltid den sista begäran för en och samma period som är giltig. Du kan göra den nya begäran i våra självbetjäningstjänster. Du kan också ringa vårt Kundcenter 0771-524 524.

Ni borde alltså kunna ändra då med er e-leg så du tar ut FP istället dom dagarna.

När jag fick Rasmus så begärde jag ersättning de första 3 månaderna, för att slippa bry sig om de ;) Sen efter de satt jag och fyllde i för varje månad. Roligare att ha dagar kvar än pengar över.

tack för dina svar!

en sak till blir jag inte klok på bara. Fick hem ett papper häromdagen vad de beslutat att jag har för SGI.
Jag jobbade som extraanställd med daglön, fick lönehöjning 1 april, men SGIn var vad jag tjänade i fjol. Borde den inte vart uträknad på lika många timmar jag jobbade i fjol * (daglön/timmar) jag skulle haft nu? eftersom jag bara extrajobbade är det ju omöjligt att veta hur mycket min beräknade lön skulle varit.
är det där det skiter sig iom att jag inte var anmäld i arbetsförmedlingen?

Ring och fråga varför den inte är beräknad på din lön efter höjningen! De måste väl undrat varför du skrev en inkomst och din arbetsgivare en annan.

jag tycker det med, för visst skulle den vara uträknad på den nya eftersom höjningen blev redan i april? det var en rejäl höjning med, (j'mfört med vad jag hade innan) så visst vill jag ha det rätt!

surt nog kan man inte ringa nu i helgen för de skulle byta nåt.

Såhär skriver FK om SGI
Anmäl ändringar när du
begär ersättning
Om din arbetsinkomst eller årsarbetstid ändras
fyller du i det på den blankett som du får när du
anmäler
att du vill ha föräldrapenning, sjukpenning
eller annan dagersättning.

FP och sjukpenningens ersättning är ju olika, ring och fråga varför det är din gamla lön.

Fyll i det månad för månad istället! Begär du mellan den 20-19 varje månad så utbetalas de samma månad den 25e. ex. 19 januari-20 februari, utb. 25 februari (de var så när jag var hemma med sonen, men du kan ju ringa och dubbelkolla)
'

Så funkar det inte här där jag bor! Jag brukar begära månad för månad men får i princip alltid utbetalat i två omgångar. Begärde den 6 september för september månad och den 27:e fick jag för de 10 sista dagarna i augusti. Ringde idag och de skulle skynda på ärendet för mina 20 första dagar i september. Så har det varit flera gånger nu.

Men det kanske är olika på var i landet man bor!

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 845
Senast: Anonymisten
·
Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
2 411
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 601
Senast: Liran
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 191
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Skällande hundar
  • Passar inte med min hund :(