HJÄLP MIG NU! ang. dolda fel

Sv: HJÄLP MIG NU! ang. dolda fel

Nu har jag också rotat fram källa hos Dina och Sveland.

I Dinas Hundvillkor 4-1-3 Dolda Fel-försäkring valp så står det följande:
"Vid leverans till köpare eller fodervärd ska valpen vara levererad inom sju dagar från veterinärbesiktning.
För egen valp gäller försäkringen från tidpunkten för veterinärbesiktningen".

I Svelands Kennelvillkor Dolda Fel-försäkring för sålda valpar står det:
"Valp skall vara veterinärbesiktigad utan anmärkning och intyget får inte vara äldre än sju dagar vid överlåtelsen.
Vid senare leverans eller omleverans måste valpen besiktigas om".

Detta är uppfödarna väldigt medvetna om.
Och som du ser så är väl alla bolag ense om denna regel och den emanierar från SKK:s regler men jag orkar inte leta upp detta nu.

A

A

Vi hade en valp som vid fem månader visade sig ha grav höftledsdysplasi, och veterinären skrev ett utlåtande där det stod något i stil med att detta var en missbildning och att hunden skulle avlivas av djurskyddsskäl. Vi hade henne inte livförsäkrad men fick tillbaka inköpspriset av uppfödaren, som senare också fick ut på sin doldafelförsäkring.

det är detta jag menar.
Kan jag få tillbaka valpköpspriset från min uppfödare via dennes försäkringsbolag?

Men du har ju redan fått utvlivförsäkringen. Att vilja ha summan igen känns väldigt girigt.

Du kan endast få från uppfödaren **om** det bedöms som dolt fel.
Om det bedöms som dolt fel får du inte ett öre från ditt eget försäkringsbolag.

Nu har ditt försäkringsbolag bedömt att det **inte** är ett dolt fel, annars hade dom inte betalt något alls.

Alltså kan du **inte** få något från uppfödaren som ersättning för dolda fel.

Du kan aldrig få tillbaks pengar så att du går med vinst på det hela rent ekonomiskt.

Skulle du i den här situationen försöka få pengar tillbaks från uppfödaren som ersättning för sveda o värk (något annat skäl kan jag inte se eftersom du fått pengar från ditt försäkringsbolag redan) så kan du räkna med att du bränt dina skepp hos uppfödare inom den rasen.

Ryktet skulle sprida sig mellan uppfödare och ingen skulle våga eller vilja sälja hund till dig.

Det finns heller inga regler eller rekommendationer som säger att en uppfödare ska betala ut ersättning för sveda o värk utöver vad du fått från ditt eget försäkringsbolag så då blir du nog tvungen att stämma uppfödaren civilrättsligt. Det kan bli väldigt, väldigt dyrt om du förlorar och jag har svårt att se att utsikterna att vinna skulle vara särskilt stora.

Ett djur är ett levande väsen, levande varelser lever och dör, de flesta är friska, somliga blir sjuka. Det finns aldrig några garantier. Det är något alla inser redan från början. Har då ett försäkringsbolag gått in och täckt upp för kostnader samt betalt ut livförsäkring så har man fått den ersättning man kan förvänta sig och är möjlig att få.

I och med att ditt försäkringsbolag gjort sitt så blir ju själva sitationen vid dödsfall egentligen lika om man jämför dödsfall av valp och dödsfall av en 14-årig hund.

Skulle du kräva tillbaks köpeavgiften från uppfödaren den dagen då hunden dör efter långt liv också? Sorgen är ju inte mindre då, och du vill väl ha ersättning för sveda o värk då också. Eller?

det är detta jag menar.
Kan jag få tillbaka valpköpspriset från min uppfödare via dennes försäkringsbolag?

Som sagt, du verkar ju ha fått den ersättning som är rimlig i ditt fall. Vi fick ut pengar av uppfödaren för att vi inte hade någon livförsäkring, men hade vi fått ut en livförsäkring hade ju saken varit ur världen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka