HJÄLP MIG NU! ang. dolda fel

DynamiteCorax

Trådstartare
Jag köpte en valp från en kennel som vet.besiktades UA innan köp.
Jag hade hunden i ca 10 mån i min ägo sen var han tvungen att avlivas pga. Osteochondros i bogar/armbågar samt i bakbenen, så därav skulle både kostnader och rehab bli mkt långvarigt/plågsamt för hunden.
Veterinären själv sa att det inte var värt det för hundens välbefinnande och hälsa. Så därav fick min lilleman somna in.

Hunden började visa grav hälta efter aktivitet vid ca 5 mån ålder, som i början gick över av sig självt, men återkom allt fortare och till slut endast efter kort koppelpromenad så blev han halt. Fick då medicin, men började värka igenom detta.

Det jag funderar på nu är om jag har rätt till min uppfödares dolda fel-försäkring trots att mitt bolag redan reglerat livförsäkring, vet.vård, medicin osv. Så allt sådant är utbetalt redan från mitt bolag.

Har jag då rätt till att få tillbaka valpköpspriset från min uppfödares dolda fel-försäkring?
Kan osteochondros i mkt ung ålder klassas som dolt fel?
Vem avgör om det går som ett dolt fel?
Snabba svar tack!!:bow::bow::bow:

Sv: HJÄLP MIG NU! ang. dolda fel

Nej. Om det är ett dolt fel skulle ditt försäkringsbolagt inte ha betalat, utan det är då man får begära pengar från uppfödaren.

Dolt fel förutsätter att felet fanns där när du köpte hunden, och osteochondros utvecklas med tiden vilket innebär att det förmodligen inte fanns några tecken alls på det då valpen var liten (utgår ifrån att den var liten strax över 8v när du köpte den.)

ja han var väl runt 12v när jag fick hem han.
Det kan inte vara så att han hade felet när han var liten, bara att det inte visade sig förrän han började bli tung?
Han vägde in på 41,8kg sista dagen, så han var en rejält stadig bit.
Åh min lilla söta vackra ängel *saknar*

Vad som klassas som dolt fel varierar mellan olika bolag. Dock är det alltid så att du inte kan få ersättning för dolda fel om det ersätts av en annan försäkring. I värsta fall kan man hamna mellan stolar så att köparens bolag anser att det är ett dolt fel och uppfödarens anser att det inte är det. Det blir ju uppfödarens smäll att ta, och väldigt olyckligt man försökt gardera sig genom försäkring.

Varför vill du ens försöka få ersättning från uppfödaren när du redan fått ut livvärde? Jag hade inte haft speciellt höga tankar om en köpare som kom med sådana krav mot mig.

Jag köpte en valp från en kennel som vet.besiktades UA innan köp.
Jag hade hunden i ca 10 mån i min ägo sen var han tvungen att avlivas pga. Osteochondros i bogar/armbågar samt i bakbenen, så därav skulle både kostnader och rehab bli mkt långvarigt/plågsamt för hunden.
Veterinären själv sa att det inte var värt det för hundens välbefinnande och hälsa. Så därav fick min lilleman somna in.

Hunden började visa grav hälta efter aktivitet vid ca 5 mån ålder, som i början gick över av sig självt, men återkom allt fortare och till slut endast efter kort koppelpromenad så blev han halt. Fick då medicin, men började värka igenom detta.

Det jag funderar på nu är om jag har rätt till min uppfödares dolda fel-försäkring trots att mitt bolag redan reglerat livförsäkring, vet.vård, medicin osv. Så allt sådant är utbetalt redan från mitt bolag.

Har jag då rätt till att få tillbaka valpköpspriset från min uppfödares dolda fel-försäkring?
Kan osteochondros i mkt ung ålder klassas som dolt fel?
Vem avgör om det går som ett dolt fel?
Snabba svar tack!!:bow::bow::bow:

Man har inte rätt att få ut dubbla värdet på hunden. Då skulle ju folk börja tjäna pengar på att ta bort hundar med dolda fel. Det är som de andra skriver antingen den ena eller andra försäkringen som gäller.

ok, nja det är mer så att jag försöker få rätsida på vad som gäller.
Jag har ju fått höra att uppf. kan bli återbetalningsskyldig upp till valpköpspriset, därav funderade jag på hur det var

Nu vet jag inte riktigt om osteochondros räknas som ett dolt fel, det är väl snarare en tillväxtrubbning. Men om ersättning ska sökas för dolt fel så ska följande göras: en veterinär ska skriva ett intyg att detta är ett dolt, medfött fel, detta intyg + veterinärbesiktningen vid köpet + köpekontraktet ska skickas in till försäkringsbolaget. Vad du sedan kan få ersättning för är dina självriskkostnader samt eventuella avlivningskostnader. Om du inte fått ut pengar från din andra försäkring så hade köparen kunnat krävas på ersättning för livvärdet också. Men detta förutsätter alltså att det är ett dolt fel vilket jag är tveksam till. Men tala med din uppfödare och be henne skicka in papprena och få det prövat.

A

Glömde skriva att det får inte ha gått mer än 7 dagar mellan veterinärbesiktningen och köpet för att en dolda-fel försäkring ska gälla.

A

Eftersom du fått ersättning, så räknar alltså inte bolaget detta som dolda fel - och du kan aldrig få dubbel ersättning eller ersättning från flera bolag.

De två bolag jag har jobbat för praktiserar att dolda-fel endast gäller om det inte har gått mer än 7 dagar mellan besiktning och köp. Detta som är enligt SKK:s regelverk. Och jag är rätt säker på att de andra också följer detta. Man gör ju en ombesiktning av valpen om det gått mer än 7 dagar från besiktningen till köparen tar över valpen.

A

*KL*
Man skall i de flesta fall vara GLAD om det inte räknas som dolda fel eftersom det är ett ganska begränsat tak på den ersättningen. Du får bara upp till inköpspriset oavsett hur mycket utgifter du haft med utredningar, behandling mm. Man får med andra ord oftast betydligt bättre ersättning om det går på hundens egna försälring.

/Lona som är innerligt glad att Skroffans kassa njurar inte räknades som DF eftersom vi med råge passerat hennes inköpspris på 10 000:-

Vallhund, jag har också hört det där om att veterinärintyget inte får vara äldre än 7 dar, dessutom måste hunden ha varit försäkrad hela tiden. Tar alltså valpköparen ingen försäkring så gäller inte DF-försäkringen.
Och nej, jag orkar inte rota reda på en källa...

Källa?
Dvs text, länk etc..

Agria praktiserar 7-dagarsreglen

För att Agrias Dolda Fel-försäkring ska gälla måste en valp som säljs vara besiktigad av en veterinär inom sju dagar före leveransen till den nya ägaren.
http://www.agria.se/hund/artikel/dolt-fel-pa-hund

Och folksam

Försäkringen gäller
från den dag djuret överlämnas till köpare
eller fodervärd. Veterinärintyg får inte vara
äldre än sju dygn.

http://www.folksam.se/dpublic/a0346.nsf/vLookUpFiles/s7940.pdf/$FILE/s7940.pdf (s.9)

valpen vart besiktad UA 2 dagar innan leverans till mig. Uppfödarn har tecknat en dolda fel försäkring för hela kullen som gäller 3 år tror jag.
Tycker annars att jag borde fått nån typ av ersättning från uppfödarn lr nått. Uppfödarn säger att jag ska skicka alla papper till dennes försäkringsbolag och det täcker som mest upp till valpköpspriset- fick jag dettta tillbaka skulle jag vara nöjd.
Allt annat e ju min egna försäkring som jag hade på min hund. Tänkte mest på att det var akut att veta om det är värt att skicka papper till uppfödarns försäkringsbolag lr waste of time?

Det är uppfödaren som måste söka på sin dolda-fel försäkring. Det kan inte du göra.

A

valpen vart besiktad UA 2 dagar innan leverans till mig. Uppfödarn har tecknat en dolda fel försäkring för hela kullen som gäller 3 år tror jag.
Tycker annars att jag borde fått nån typ av ersättning från uppfödarn lr nått. Uppfödarn säger att jag ska skicka alla papper till dennes försäkringsbolag och det täcker som mest upp till valpköpspriset- fick jag dettta tillbaka skulle jag vara nöjd.
Allt annat e ju min egna försäkring som jag hade på min hund. Tänkte mest på att det var akut att veta om det är värt att skicka papper till uppfödarns försäkringsbolag lr waste of time?

Men du kan fortfarande inte få upp till valppriset då du redan fått ersättning från ditt eget försäkringsbolag. Man kan inte få både ock och du bör ju redan fått ut livvärdet om du hade hunden försäkrad.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka