Hjälp mig med skällande hund

lakrits

Trådstartare
Jag skulle behöva lite tips och råd om hur man får en hund att sluta skälla på allt och alla och som inte gillar andra hundar, till viss del.

- Blir ett jäkla väsen så fort nån kommer i närheten av huset eller kliver in genom dörren.

- Skäller på alla, tvåbenta som fyrbenta, vid medföljande till andra platser.

- Är rädd för nya människor, särskilt killar, utan att nån gjort något mot henne (haft henne sen valp).

Hunden är annars väldigt social mot folk hon känner, speciellt tjejer och barn. Lite nervös till psyket men ack så trevlig i allt annat.

Ska man ignorera hundens beteende, säga till på skarpen, belöna vid gott uppförande?

Sv: Hjälp mig med skällande hund

Du ska aldrig banna en hund som skäller för att den är osäker. Då blir det bara värre.

Testa skvallerträning. Börja med folk och hundar på väldigt långt avstånd. Försök arrangera med någon/några som hunden inte känner. Någon utan och någon med hund. Beröm när hunden förblir tyst. Kommentera inte om den skäller. Ge i så fall instruktioner till dem som hjälper dig att de ska gå längre ifrån. Detta kan ta tid att träna bort, så utrusta dig med mycket tålamod. Använd gärna klicker.

Utrusta alla som kommer på besök, tvåbenta såklart, med godis och så ska alla ignorera hunden. Ha godiset i händerna bara. Meningen är att hunden ska känna lukten, bli nyfiken och våga sig fram och hämta. När den hämtar berömmer du, den som ger godiset fortsätter vara passiv. Tänk på att de inte ska titta hunden i ögonen.

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 567
Senast: Migo
·
Hundträning Ny på detta forum (och ett liknande hundforum där jag ställt samma fråga). Det är så att jag har lite funderingar kring hundfrågor som...
2
Svar
23
· Visningar
3 059
Senast: sanmatte
·
Hundavel & Ras Jag funderar skarpt på att skaffa mig en till hund kanske om ett år. Jag har några raser i åtanke, men tycker det är super svårt...
Svar
14
· Visningar
1 525
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
13 052
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka