Hjälp mig med mitt problem, please!

Novelette

Trådstartare
Ja, jag har precis insett att problemet nog är större än jag trodde.

De flesta kanske redan vet men jag drar det ändå, jag har en tax på 6månader och vi bor hos min pojkvän i ett rum i en studentkorridor. Rummet är 18kvm men vi har kök och tv-rum där vi är rätt mkt.

På dagarna är vi ute med Nikita 10-20min och på kvällarna brukar vi gå skogspromenader med henne lös på 1-1,5 h. Hon kommer på inkallning och är väldigt duktig i allmän vardagslydnad redan.
Hon är rumsren utom de gånger då vi slarvar. Vilket vi försöker låta bli men ibland krockar det med något och då kan det hända att vi inte lyckas hinna ut.

Så till problemet. Nikita är en sängvätare. Vi vill kunna ha henne i sängen(inte på nätterna dock för då sover hon i sin bädd) men det har hänt några gånger att hon kissat i sängen. Jag har inte trott att det varit så stort problem och tänkt att det varit jag som slarvat med att gå ut.
Men nyss kissade hon i sängen medan vi satt bredvid och tittade på film(hon låg under täcket så vi märkte inget förrän när det var försent). Bara ca 1 timme innan hade vi varit ut på en långpromenad. Så vi slarvade inte och hon kissade ute det såg jag.

Vad kan det vara?
Och hur ska jag få bukt med det?
Hon är superduktig p alla andra sätt, skäller inte, är glad i människor och lyssnar på oss när vi ber om ngt.
Det är bara detta som vi just nu har huvudbry över...:confused:
Så snälla, HJÄLP!!!:crazy: :p

Sv: Hjälp mig med mitt problem, please!

Hur mycket är hon ensam hemma? har något ändrats strax innan hon började med detta?

Det är lite olika.
Vissa dagar är hon inte alls ensam. Men sammantaget över en hel vecka ungefär 3-6 h.
Inte som jag kan komma på.
Första gången hon gjorde det var när hon var riktigt liten och sov i sängen och när hon vaknade upp så vågade hon inte hoppade ner. Vi var inte just vid sängen så vi märkte inte att hon hade vaknat så det råkade bli en liten olycka.
Sen dess har det kanske hänt 7-8 ggr.

Det är ganska så vanligt att valpar kissar i sängar. Kan ni inte bara testa med att lägga tex kompostgaller i sängen på dagarna så hon inte vill ligga där, då kanske beteendet försvinner snart.
Min yngsta kissade också i sängen, jag bara stängde till dörren på dagarna och sen gjorde hon det inte mer.

Ja då är det ju inte därför annars kan hundar börja kissa lite varstans när de utsätts för förändringar som de upplever som stora/jobbiga.
Kanske är det bäst att inte låta henne sova i sängen alls utan lära henne sova i sin bädd, det kan ju vara så enkelt! Då kanske hon slutar, hon är ju liten än så förhoppningsvis går det över.
Kolla upp bara så hon vågar kissa ute så hon inte känner sig hotad av andra hundars revir lukt.
Då får man helt enkelt gå där hon vågar kissa ju!
Kanske har hon så kul när hon är ute så hon glömmer att kissa och sen är jättenödig när hon kommer in?
Min hund måste alltid gå ut igen när vi varit ute och lekt tex. för då har han inte haft tid att kissa:)

När vi inte är hemma så lägger vi kompostgaller runt både säng och soffa.
Vi vill gärna kunna ha henne där uppe men det kanske får bli lösningen.
Fast det konstiga var att hon kissade trots att vi satt i sängen och hon hade inte signalerat innan. Det gör hon alltid annars. Går till dörren och sätter sig.
Tack för hjälpen!:)

Hon vågar kissa för det gör hon några gånger under promenaden.

Däremot berättade en kompis till mig att hennes hund alltid blir lite extra kissnödig efter en lång promenad så hon brukar alltid få ta ut sin hund bara en kort stund direkt efter långpromenaden.
Kan det vara så?
Tackar så mkt för hjälpen! :)

Så gjorde min yngsta också när hon var valp. Fast jag var i rummet eller i sängen så kunde det bli en kiss.
Jag tror inte det har med rumsrenhet att göra.
Jag vet egentligen inte varför valpar ofta kissar i sängen. Jag har fått för mig att det helt enkelt är mjuk och skönt och sen skvätter det inte. Men är bara vad jag tror, har ingen aning.
Men jag tror det försvinner på din hund, bara hon inte får chansen att vara i sängen och att det får gå en tid. De glömmer bort det där rätt så fort.

min hoffe hane på 7 mån behöver fortfarande gå ut på natten.

jg hade kollat upp urinvägsinfektion om jag var som du.vanligt inna de stabiliserar immunförsvaret.

det finns sedan plastad frotte som man kan ha vid olyckor,tills problemet är löst.

något jag ser har hjälpt för nattbehoven är att ge maten rel tidigt och se till att de dricker då också,och så ha en lugn kväll.

Vår labbe tik kissade alltid i farsan säng, så fort han blev arg på henne, eller bara sa till henne....
Då rusade hon ALLTID upp, satte sig på HANS del av sänger och kissade.....:rofl:
Ganska så roligt endå, för man sprang typ efter och försökte ta henne innan men de gick då skam aldrig, snabbt som sjutton!!:rofl:

Men efter X antal månader slutade hon med detta.
Ni gör inget som kan få eran voffsing att bli irriterade på er, eller kanske gör den detta för att få uppmärksamhet?!:p

Till er alla! Tack för att ni hjälper mig!:bow:

Hon har gjort det igen! Hon ligger ner när hon kisser???? Har aldrig sett något sådant.
Det som hände var att jag kom hem från jobbet och hälsade på henne o husse. Var sen tvungen att gå in på toaletten och helt plötsligt hör jag husse säga "Fyyy, gå ner!"
Hopp...då var det dags igen...:(

Jag vill verkligen inte att hon inte ska kunna vara uppe i sängen men det får väl bli så nu. Det går ju inte att ALLTID hålla ett vakande öga.

vissa hundar kan kissa på sig i sömnen, speceillt valpar.
Men jag skulle ta mig en tur till vetrinären och kolla upp så hon inte har en ivu.

Jag ska ringa imorgon och höra med veterinären.

Du är inte den första som tycker att jag ska kolla upp det så jag måste få fråga vad du baserar det på?
Jag har aldrig haft problem med kissandet på min förra vovve så jag vet inte alls vad det är för kännetecken jag skall titta efter.

Tack för svaret!

Nu har jag ringt veterinären och bokat en tid till måndag.

Sköterskan där sa att det kan vara att hon ska ha sin första löpning men hon tyckte ändå att vi kunde kolla upp henne eftersom hon bara varit hos vet för vaccination.

Jag får rapportera sen!

Ja, kan ju vara skönt att kolla upp henne. är det inget fel, då vet du ju det. Då blir det att inte låta henne vara i sängen en tid :)

Kan detta vara ett taxproblem?Våran tax gör nämligen samma...

dock har vi löst problemet nu...inga djur i sängen!Nu pissar han bara på golvet...:devil:

Det viktigaste är att du hör med vetrinären,det kan ju vara en uvi lr vadsomhelst...

Ja, då vet jag iaf att jag kan skälla på henne...hihi...
Nä, skäller gör jag inte ofta...bara om det behövs.

Fast hon kissar inte på golvet...det är därför jag blev fundersam.

Hon är ju rumsren i övrigt.

Knepigt.

Novelette skrev:
Fast hon kissar inte på golvet...det är därför jag blev fundersam.

Hon är ju rumsren i övrigt.

Knepigt.

Hon vill väl inte ha kiss på benen :D

Haha, nä det är klart...fast...hon kan gå in i duschen och sätta sig mitt i en vattenpöl...:p

Liknande trådar

Hundhälsa Jag blir mer och mer förvånad desto mer jag märker hur lite folk aktiverar sina hundar, så jag måste höra även med er för att vidga mina...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
6 915
Senast: Lazio
·
Hundavel & Ras Jag gjorde ett impulsköp i höstas, som jag tyvärr ångrar bittert. En mops. Jag har alltid haft fördomar om folk som köper och...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
20 422
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar