Hjälp mig med mitt hispig fullblod

W

Webkit

Mitt 14-åriga fullblodssto har den sista månaden blivit jättehispig när jag är ute i skogen och rider. Förr har hon inte varit rädd för nånting och jag har kunnat både trava och galoppera ute. För ca en månad sen har hon börjat se "spöken" i snödrivor och nedfallna trädgrenar, tvärnitar eller slänger sig åt sidan oavsett gångart. Känns som en tidsfråga innan jag ramlar av.

Jag har provat att ställa henne åt andra hållet när vi närmar oss något som hon skulle kunna reagera på, manar alltid på henne så hon får fortsätta förbi saker hon är rädd för och vänder aldrig så hon borde inte "tjäna" något på att göra så.

Är det någon som har något tips? Tacksam för alla råd! Trist att inte kunnat sträcka ut i skogen.

Sv: Hjälp mig med mitt hispig fullblod

Hur länge har du haft henne?

Överskotts energi?

Kanske är lite långsökt, vet inte hur vanligt det är, men vi har en häst i stallet som fått försämrad syn gradvis under åren och har därför blivit mer o mer "tittig"

Har funderat på om det kan vara överskottsenergi eftersom det är svårt att motionera henne fullt ut när det är så mycket is överallt, men vet inte om det är hela sanningen. Jag hoppas verkligen inte att hon börjar få dålig syn, hon är ju bara 14 år. Jag har haft henne i strax under två år.

överskotts energi kan ställa till mkt för vissa hästar :D

Rider ett halvblod som kan bli "rädd" för sin egen brevlåda när vi inte varit ute på länge.

Jag tycker många hästar blir lite extra sprättiga när ljuset vänt, och speciellt märkbart blir det om man varit tvungen att trappa ner träningsdos. Vårenergi, helt enkelt.

Har ni bytt foder? Jag red en häst som blev extra fladdrig av ett visst foder. Hon fick inte äta det så länge. :D

Hoppas på att det är så enkelt då helt enkelt... Rider i ridhus en dag i veckan och då får vi passa på att jobba bort lite energi.;)

Har samma foder sen ett år tillbaka, så det kan jag tack och lov räkna bort.

Överskottsenergi, samt att allt ser annorlunda ut med snö o sen tö o sen nysnö.
Om du inte kan "sträcka ut" så rid långsammare, men längre. På med ordentligt med kläder på dig och ett ländtäcke på hästen och ta en entimmes skrittur ett par-tre ggr i veckan :p

Hoppas på att det är så enkelt då helt enkelt... Rider i ridhus en dag i veckan och då får vi passa på att jobba bort lite energi.;)
Försök att rida ett par ggr o skritta mest på lång tygel- avspännande. Annars får du rida krumelutter ute. Igång/ avsaktningar, vändningar- sysselsätt.

Låter som din häst har fått ont nånstans?

Jag gissar på överskottsenergi, utifrån det du beskriver och att hon inte varit så tidigare, du har ju trots allt haft hästen i ett par år.
hur är det med era hagar, och vad gör hästarna på dagarna?
vi har haft massor med snö, och våra hästar har parkerat in sig på 1/3 av hagen då de inte klarat att hålla hela hagen upptrampad. de har blivit rastlösa och jobbiga rent allmänt, även de som rids regelbundet. nu har snön töat bort och hästarna rör sig över hela hagen och går och plockar och pillar som sig bör. alla har coolat ner sig i skallen igen.

Liknande trådar

Hästhantering Bakgrundsfakta häst: 17år, aktiv pensionär, f.d Grand Prix-pålle, snäll i all hantering och ridning men har lite spöken som jag...
Svar
13
· Visningar
2 136
Senast: fourlegs
·
L
Träning Hej, Ursäkta ett långt inlägg, men så här är det: Jag har en 5-årig connemara som jag håller på att utbilda. Nu jobbar vi mycket...
2
Svar
36
· Visningar
3 680
Senast: Seabaz
·
Hästmänniskan Denna gång valde jag att inte vara anonym, känns bäst så. Visa vem jag är. 2007 är ett år jag helt vill ska falla i glömska. Ett år...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
9 317

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat