Hjälp mig med mitt bettproblem.

Woossan

Trådstartare
Var hos veterinären för tandkoll med ena hästen för tre veckor sedan då han haft lite problem så som bitit tag i bettet. Det visade sig att han har en överslitning på högertanden (den övre) närmast där bettet ska sitta. Sedan så hade samma tand på vänster sida en liten hake och en liten spricka, han visade smärta när hon slipade bort haken.

Sedan jag var där sist för ca 2,5 år sedan så har jag mest använt ett rakt muffbett i storlek 9,5, det bett som veterinären har rekommenderat. Dock har jag använt ett vanligt tre-delat bett med lösa ringar de senaste två månaderna och det har varit lite för långt, har blivit lite lurad av hans tjocka läppar och därför köpt för stort, läs 11,5 cm.

Nu vill veterinären att jag ska rida hästen på hackamore eller ett rakt happymoutbett (syntetbett). När jag rider hästen på hackamoret så vill han gärna krulla ihop sig och inte "bjuda" på bettet. Med det raka är det svårt att få någon känsla överhuvudtaget, det är ju meningen att det ska ligga still men det känns mycket stummare än det raka muffbettet, syntetbettet har små bulor på mitten.

Innan jag var hos vet. så gick han i bättre form än på länge. Det är en islänning och äntligen bjöd han i form även i tölten och nu känns det lite som att är vi tillbaka på ruta ett.

Jag skulle vilja testa ett tre-delat syntetbett men de finns bara i storlek 10,5 och uppåt, kan jag ta bettskivor på det, blir det som ett 9,5-bett då eller ska man ha en storlek större när man har lösa ringar istället för fasta som det är på det raka muffbettet? Vet. sa att han skulle ha 9,5 i storlek. Vad finns det för andra "snälla" bett som inte sliter på tänderna så lätt? Jag ska till-lägga att jag gör allt för att rida med en mjuk hand. Veterinären har praktiserat hos hästtandläkaren i Söderköping så jag tror att hon vet vad hon talar om vad gäller hästens bästa men man måste väl kunna rida sin häst och inte bara åka? Återbesök blir först om ett år.

Sv: Hjälp mig med mitt bettproblem.

Ett Nova bett kanske kunde funka? finns på h**ks och sök här på buke så hittar du info om dom, en del gillar dom en del inte men så är det ju med allt så kan vara värt att prova ändå.
Dom är ju mjuka och synstet så borde inte skada hästens tänder, dock får man nog vara försiktig med friktion men det får man ju med alla sånna bett så det är ju ingen skillnad från dom du redan har använt.

Annars kanske du kan prova sidepull?
Då bör hästen inte krulla ihop sig.
Men se till att rida med bett också, båda två alltså först ett tag tills du har vant in hästen vid sidepull och märker att den lyder etc.

Hoppas du hittar nåt som funkar bra :)

Tjockt nosludd på hacket och läderrem, ev vadderad med något, ist för kedja kan få hacket att verka mildare, annars finns det ju som Moa säger fler bettlösa varianter.
Jag upplever inte att betten blir mindre av bettskivor, men det finns kanske andra åsikter om det?
Har du kollat med fler än en tillverkare ang storleken på bett?

Problemet är ju att han biter i bettet. Gör han det med alla bett?

Min häst har två rätt lika bett. Båda tvådelade, båda med låsning på mittleden, båda anatomiska, ena liiiite tjockare, liiite mer anatomiskt och med fasta ringar. Andra då liiite tunnare, liiite mindre anatomiskt och lösa ringar med bettplattor. Båda går han väldigt bra på vid ridning vilket är ovanligt, detta är de enda två han accepterat. Utan låsning är det katastrof oavsett bett, därav svetsades låsning fast på favoritbettet, det med fasta ringar som inte fungerade innan om man inte snörde ihop mundelen så den blev låst sas.

Nåväl. Det ena bettet knaprar han på halvt omedvetet direkt vid träning och sedan lite då och då så länge man inte har korta tyglar (då bjuder han fint fram till bettet och knaprar aldrig). Det andra har han aldrig knaprat i och beteendet försvinner direkt när det sätts in.

Alltså, din häst kanske bara vill ha ett annat bett så kanske han låter bli att knapra på det :)

Jag har nog inte sett något sådant bett som du menar eller så förstår jag inte riktigt hur du menar. Anledningen till att han knaprade var nog för att jag hade ett lite för långt bett enligt vet. Det gamla "vanliga" raka muffbettet som han har gått mest på de senaste åren, biter han inte på men hänger sig på vänstertygeln med det tredelade hängde han sig med på vänstertyglen men då gick det lättare att få bort honom från den med hjälp av ledande tygeltag. Personligen tycker jag att det är svårt att få bra ledande tygeltag med raka bett.

Jag frågade om Novabettet direkt när jag var hos veterinären men hon tyckte inte att jag skulle ha ett sådant. Jag skulle gärna vilja prova sidepull men helst vill jag hitta ett "vanligt" bett först som jag kan rida lektion på.

Angående "hacket" så har jag ett fint sprengerhack med mjukt fint vadderat läder i nosen och en läderrem under hakan så jag kan nog inte få det mycket mildare. Jag har bara hittat två fabrikat på syntetbett H**ks och Gl**us.

Jag har nog inte sett något sådant bett som du menar eller så förstår jag inte riktigt hur du menar. Anledningen till att han knaprade var nog för att jag hade ett lite för långt bett enligt vet. Det gamla "vanliga" raka muffbettet som han har gått mest på de senaste åren, biter han inte på men hänger sig på vänstertygeln med det tredelade hängde han sig med på vänstertyglen men då gick det lättare att få bort honom från den med hjälp av ledande tygeltag. Personligen tycker jag att det är svårt att få bra ledande tygeltag med raka bett.

Poängen med mitt inlägg var att din ponny kanske bara vill ha ett annat bett så slutar han med att bita i det?

Fetmarkerat: tänk tvärt om. Problemet är inte att han hänger sig i vänstertygeln utan att du inte får fram honom till högertygeln. Då kanske du oxå kan få bort fokus från vänstertygeln och inte ge honom något att hänga i = ingen möjlighet att skada tänderna om det endast är mot din hand han skadar dem :)

Drar han däremot upp bettet själv och biter i det kanske inte det räcker men kan ju ändå vara en god start.

Jag förstod att du menade att jag skulle testa ett annat slags bett, blev bara lite konfunderad på hur ditt bett såg ut. Jag misstänker att han hänger på vänstertygeln för att han slarvar med vänster bakben bland annat. Jag ska fråga min instruktör nästa gång jag rider lektion och se vad hon har att säga om problemet.

Det jag undrar mest över är varför han får en överslitning på högersidan. Sprickan på vänstersidan kan bero på att han har knaprat eller fått i sig en sten med betforen...har kollat noga varje gång men skulle nog snart få ihop till en näve grus om jag skulle spara alla små stenar.

Senast ändrad:

Oj!

Ang mitt bett så är det med låsning vid köp ett Pessoa Magic System med lösa ringar (därav bettplattor). Det andra är ett Shires från Curvedserien med stora, fasta ringar. På mitt leden på Shiresbettet har min svetskunnige pv svetsat dit en låsning efter att ha kikat på Pessoa Magicbettet. Innan virade jag massa varv med steksnöre runt mittleden (inuti öglorna på bettet liksom) vilket gjorde det stabilt.

Pålle går bra på båda vid ridning (de enda betten hittills...) men knaprar som sagt på Pessoat men inte på Shiresbettet.

Liknande trådar

Utrustning Var på sadelprovning igår och min häst behöver ett bomträ som är 9,5” brett, det kommer bli svårt att hitta en westernsadel i den...
Svar
0
· Visningar
132
Senast: LG68
·
Utrustning Under alla år har jag varit väldigt och fullständigt övertygad om att alla hästar kan/bör/ska gå på vanliga enkla bett. Nu har jag två...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 062
Senast: Oknytt
·
Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
710
Senast: Fiorano
·
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
2 184

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka