Hjälp mig med min fråga, snälla.

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare AlaskaTrotting
  • Startdatum Startdatum
A

AlaskaTrotting

Jag har ett sto som haft ett föl 2008 som nu är konctaterad som klapphingst, om jag betäcker stoet igen kan det nya fölet också bli klapphingst? Är det något som går i arv via mamman eller kommer det från pappans sida??

Snälla hjälp!

Sv: Hjälp mig med min fråga, snälla.

Det kan vara ärftligt men behöver inte vara det. Det borde kunna komma både från mamma och pappa. Det är inte så sannolikt att nästa hingstöl också blir klapphingst.

Sv: Hjälp mig med min fråga, snälla.

På hund anses det vara en recessiv nedärvning , dvs båda föräldrarna måste bära anlaget.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 047
Senast: Ketrawzc
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 622
Senast: Mabuse
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 629
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit