Hjälp mig med klickerträning

K

Kerba

Jag har precis börjat med klicker med vår hund vilket han svara väldigt bra på. Både för trickträning på kul och i sammanhang då vi har det jobbigt med att han skäller och stressar för att förklara vad det är vi egentligen vill att han ska göra.

Nu till det jag behöver råd kring.

För närvarande har vi byggjobbare utanför lägenheten, som skramlar runt på ställningar och kommer att gå precis utanför våra fönster ganska länge under sommaren. För en kille som vår som har reservation/rädsla för män är detta något av en utmaning.

Nu på morgonen har han legat brevid mig i soffan i vardagsrummet med lite öppet fönster och gardinerna fördragna. Har ljusa gardiner så han kan bara se siluetterna av killarna och jag har klickat när han varit tyst och någorlunda "icke spanig" mot fönstret. De har kommit och gått med ganska lagoma mellanrum för vår träning. Jag tycker att det har fungerat förvånansvärt bra, några enstaka skall och morr men för övrigt ingen dramatik. Morgonen kunde lika gärna ha blivit en pärs så jag är mycket nöjd. Nu verkar de ha gått för dagen.

Grejen är att jag vet egentligen inte riktigt vad jag håller på med :o Kan jag verkligen använda klickern i syfte att forma till ett lugnare beteende i förhållande till män som vandrar utanför fönstret? Behöver i så fall en tydlig plan så att jag vet för vad jag ska klicka. Hur jag ska öka svårighetsgrad etc. Min önskedröm skulle vara att stegvis komma fram till allmänt obrydd och avslappnad hund som strosar runt som vanligt i lägenheten. Mina tankar ser för näravarande ut på detta sätt.

1. utsätta honom för mer man :grin: genom att dra ifrån gardinen mer och mer.

2. klicka för allt lugnare beteenden

3. vandra runt mer i lägenheten

Nummer 2 tycker jag är svår. Som det fungerar just nu han är VÄLDIGT uppmärksam på om min hand rör sig mot klickermanicken vilket inte känns så avslappnat. Har klickat honom när han ligger och är helt avslappand med resultatet att han flyger upp och väntar på godiset. Ett lugnt "duktig kille" eller långsamma klappar funkar som beröm om man vill att han ska fortsätta ligga kvar. Men jag vill väl egentligen ge bästa belöningen för det bästa beteendet?

Jag hoppas på råd angående hur/om man kan använda klicker till detta? Hur skulle ni ha gjort?

Detta är mycket viktigt för mig dels eftersom jag tänker att det kanske kan vara ett ypperligt träningstillfälle för oss. Dessutom är jag höggravid och väntar vårt första barn om tre veckor. Ser ett potentiellt h-vete framför mig med hund som stressar och ska skälla bort de otäcka männen utanför fönstret, samtidigt som matte och husse försöker klura ut hur man tar hand om en liten nyföding.

Hoppas nu på många kloka tankar och råd!

Sv: Hjälp mig med klickerträning

Sök på nätet efter skvallertträning. Det är samma teknik som för det du håller på med med din hund.

Den enda reflektionen jag gör är att jag i början skulle klicka varje gång man ser människor genom fönstret, oavsett hans sinnestämning. På så vis ändrar du hundens association till byggarbetarna, och då kommer ofta lugnet på köpet.

Tack för svar!! Har funderat på detta med skvaller men tänkt att jag då inte får klicka på lika många olika beteende och att det då skulle vara en för hög svårighetsgrad för oss just nu. Att jag mer eventuellt senare skulle komma fram till ett beteende som likanade skvaller. Men jag ska läsa på och fundera.

Jag har letat och läst på buke i allmänhet om klicker de senaste veckorna och förstått att du är duktig på detta. Så nu ställer jag lite fler frågor och hoppas att jag har dig på kroken :D

Vi har funderat på om vi skulle kunna klicka varje gång vi går förbi en en man på gatan. Då brukar han ju sällan säga något. Ofta blir det ju så att man klickar när han tystnar efter att han skällt,. Det blir liksom ju liksom fel i längden. Han har tillräckligt långt minne för att veta vad han gjorde ögonblicket innan klicket kom. Men det känns liksom för lätt att bara göra så :o

Har allmänt funderat kring detta att vi klickar för att ändra oönskade beteenden som i grunden beror på osäkerhet/rädsla. Förändrar det bara hur han beter sig i situationen medan han egentligen fortfarande mår dåligt eller programmerar det om honom till något mer positivt. Som jag förstår det utifrån ditt tips att klicka varje gång han ser på männen oavsett vad han gör så menar du att det förändrar hans grundläggande känsla för män.

Älskar min klicker:love: Samtidigt som den gör mig lite rädd. Att jag ska använda den fel och befästa en massa dumheter med den. Känns som att jag har fått en möjlighet att förklara saker för min hund som jag inte lyckats nå fram med förut och jag vill så gärna förvalta den möjligheten väl :)

Puttar upp min tråd i hopp om mer klickerdiskussion...

Funderat mer på detta att använda skvaller i allmänhet i lägenheten eftersom han reagerar på ganska mycket: brevbäraren, ibland när någon går i trapphuset, släpkärror utanför då fönstret är öppet etc.

Tänker mig att jag skulle klicka när jag ser att han blir vaksam och vinklar upp öronen. Ni som har lyckats med skvaller hur skvallrar era hundar? Jag är lite rädd att det ska skapa någon form av stress och att han springer som en jojo fram och tillbaka och skvallrar hejdlöst. Kanske skvallrar på samma sak 30 ggr, eller skvallrar för att sedan återgå till att skälla. Kan det bli för mycket skvaller?

Sedan återigen detta med att försöka klicka för att belöna tystnad. Om jag klickar så fort han tystnat efter att ha skällt på något för att visa att det är detta jag vill ha upplever jag att han kan tolka det som först skälla sedan tystna. Jag menar även om han är en skällapa så är han ju faktiskt tyst 98% av dagen utan att få lika häftig belöning för det. Resultatet blir ju att han först måste missköta sig för att få belöningen.

Hur ser ni på detta? Tänker jag för många varv?

Jag använder skvaller till de flesta hundar jag jobbar med, men inte de hundar som har ett överdrivet beteende vad det gäller, stress, aggression eller rädsla.

Så nr 1; Är din hund stressad eller rädd när han t ex ser byggarbetare, då ska du inte jobba med skvaller, då ska du jobba med aktiv passivitet. Ett typ: "Gå och lägg dig och håll snattran, du behöver inte ha koll på allt"

Detta kan med fördel läras in med klicker, när hunden ligger och "chillar" klickar du. Sen kan du döpa "chillarläget" med ett kommando, typ "Gå och lägg dig" Du kanske kommer på nåt roligare.

Är det bara en aktiv hund, utan något direkt stress, då funkar skvaller utmärkt och jag skulle börja precis som du skriver, så fort den vinklar upp öronen så klickar du. Sen måste du bestämma vad hunden ska göra härnäst, hur den ska skvallra.
Den kanske ska rusa till anvisad plats, för där bor favvoleksaken och där kampar matte med mig. Eller vad nu din hund tycker är julafton.

Min hund får alltid betalt för skvaller, men skulle han rusa fram och tillbaka vid dörren 30 gånger, då skulle jag tänka om och mer tänka passivitet. Men när vi är ute och går får han alltid betalt för ett skvaller, idag kan det vara allt från en klapp till en bit skinka.

Det där tyckte jag var intressant att läsa. Jag har nämligen aldrig hört skvaller-förespråkare säga något annat än "skvaller funkar på exakt alla hundar och exakt alla problem" (typ). :p På min stressiga, rädda och osäkra hund funkade det definitivt inte. Nu när jag har en "normal" och rätt stabil hund har jag däremot fått se både att skvaller funkar och hur fantastiskt det är när det gör det!

Till TS: jag läste något för ett tag sedan (kommer inte ihåg var) där de klickade in allt avslappnat beteende som blinkningar och gäspningar och sedan satte kommando på det, övertränade så det verkligen satt och sedan använde i alla situationer där hunden blev stressad/osäker. Jag har ingen egen erfarenhet av det (mer än att ha lärt in gäspa som trick) och har ingen aning om/hur effektivt det är, men det kan vara en tanke i alla fall.

Senast ändrad:

Intressant! Det känns väldigt vettigt det du skriver. Känner att skvaller går bort när det gäller byggjobbarna. Tilltalar mig mycket mer att han lär sig att slappna av. En fråga om att klicka när han "chillar". Han kommer ju att "bli aktiv" och tänka "toppen ska det klickas vad vill du att jag ska göra?". Alltså inte ligga kvar och "chilla". Är detta bara ett nybörjarproblem som ger sig efterhand? När rekommenderar du att man börjar lägga på kommando?

Är osäker på de andra beteendena i lägenheten, om han är tillräckligt "säker" för att fixa skvaller där. Jag kan känna att det är en blandning mellan att överreagera p.g.a. en grundläggande osäkerhet och att helt enkelt vara icke önskvärda beteenden som han lagt sig till med och vi inte lyckats bryta. Om vi får hålla oss för oss själva i en relativt ostörd vardagslunk upplever jag sällan honom som stressad. För situationerna i lägenheten tilltalar skvaller mig mer eftersom det känns mer glädjefyllt för hans del om det funkar. Har du några tips på hur man kan försöka avgöra mellan om man har en aktiv hund eller stressad? Annars är väl alternativet att testa en period och avbryta om det verkar ta vändning åt fel håll.

Det där tyckte jag var intressant att läsa. Jag har nämligen aldrig hört skvaller-förespråkare säga något annat än "skvaller funkar på exakt alla hundar och exakt alla problem" (typ). :p På min stressiga, rädda och osäkra hund funkade det definitivt inte. Nu när jag har en "normal" och rätt stabil hund har jag däremot fått se både att skvaller funkar och hur fantastiskt det är när det gör det!

Jag gick för ett par år sedan en utbildning för Eva Bodfält, efter den skulle jag ut och frälsa hela hundvärlden med skvaller. Jag tycker fortfarande att skvaller är ett mycket trevligt sätt att egentligen vända en inkallning. Alltså istället för att jag spanar efter hunden och gapar efter den när jag tycker den gör fel, så gör vi tvärtom. Hunden får vara den som spanar och får istället betalt för att komma och tala om vad den sett.

Nu är jag snart färdig hundpsykolog och där jobbar vi mycket med t ex rädslor och aggressivitet. Problemet blir då, om du har en hund som är rädd för stora hundar, att den kan skvallara till förbannelse, men skvallret kommer inte att ta bort rädslan. (Även om det kan vara ett sätt att i sig jobba med rädslan)

Så för mig är det bara ett nytt sätt att se på saker, det finns ingen ultimat lösning för något problem.

Så, skvaller, skitbra till mycket, men inte till allt.

Jag har läst på nätet om en bok: "KLICKERTRÄNING OCH LUGNANDE SIGNALER.
Så här tränar du bort aggressionsproblem hos hundar". Författaren beskriver hur hon använt klicker för att "omforma" sin hund med aggressivitet till att använda lugnande signaler i möten med andra hundar. Står i beskrivningen på nätet att träningsupplägget ska vara mycket detaljerat och uppbyggda som recept. Vad jag förstår finns det även förslag på att lära in lugna positiva beteenden hos hunden då man som matte/husse ger ifrån sig stressade signaler. Spännande tanke kan jag tycka.

Av nyfikenhet? Hur yttrade sig din förra hunds stress vid skvaller? Hur yttrande sig hundens stress i allmänhet?

Intressant! Det känns väldigt vettigt det du skriver. Känner att skvaller går bort när det gäller byggjobbarna. Tilltalar mig mycket mer att han lär sig att slappna av. En fråga om att klicka när han "chillar". Han kommer ju att "bli aktiv" och tänka "toppen ska det klickas vad vill du att jag ska göra?". Alltså inte ligga kvar och "chilla". Är detta bara ett nybörjarproblem som ger sig efterhand? När rekommenderar du att man börjar lägga på kommando?

Kom ihåg att klickat är klickat, på gott och ont. Ligger hunden, du klickar, så pekar du på den beteendet den hade just när du klickade. Även om den sen far upp som en kork. För passivitet sen så skulle jag rikta belöningen. Dvs: Hund som ligger, klick, hund som sprätter upp. Matte gäspar, vänder bort huvudet och droppar godbit där hunden låg. Matte går därifrån, fortfarande ingen ögonkontakt. Då spelar det faktiskt ingen roll att hunden sprättter omkring, du har ändå fångat det beteende du vill.
Kommando lägger jag på när hunden utför beteendet korrekt, dvs sent.

Aktiv eller stressad, ja där är det du som får svara. Titta på din hund i vardagen. Se hur han beter sig. Är det "Åh vad kul, vad ska vi gör nu?" eller är det mera; "Va, va, kommer det nån, nu, ska jag, jag måste, nu blev det jobbigt, måste flåsa lite..."

Sen finns modellen med inåtvänd stress, den kör min egen med, den kan vara svårare att se. Men då stänger hunden av och ger ett sken av att "bara sitta där i lugn och ro" när den egentligen äts upp innifrån av stress. Då får man som ägare vara aktsam. Men jag anser att det är ägaren som känner sin hund bäst och det är ägaren som får lära sig se förändringarna i sin hund.

Så, titta på din hund, filma med mobilen i olika situationer tex med byggjobbarna. Sen sätter du dig och tittar på händelseförloppet. Vad gör hunden? Är den glad? Är den stressad? Ser det här bra ut? osv.

Jag antar att det är Emma Parsons bok du menar. Den är bra, den beskriver på ett trevligt sätt just hur du kan använda klicker till lugnande signaler. Men

Vi måste komma ihåg att det finns otroligt lite forskning på hund, de böcker som är skriva idag är i mångt och mycket författarens egan upplevelser och erfarenheter.
Och då kvarstår frågan: Passar det här in på min hund och mig? Har författaren och jag samma typ av hund? Ytterligare en sak när det gäller Emma; har jag samma erfarenhet och tajming som henne så jag kan utföra det som står i boken?

Som sagt: Vi förstärker det vi förstärker, det är inte alltid samma sak som det vi tänkte oss förstärka.

Tack nu känner jag att jag har en god idé om hur man kan träna passiviteten på kommando.

Om stressen så är det nog så att jag bedömer skällande om någon i trapphuset, brevbäraren etc som mer inom normalspektrat, men att han i många andra fall har tydlig stress. Lyckas man skapa goda förutsättningar i nya situationer, att han får tillräckligt med tid på sig att kolla in var han hamnat, man gör några trix med honom etc så finner han sig efter ett tag. Blir det däremot plötsligt kan det bli stor dramatik och han försöker skälla sig ur situationen. Han har en lång startsträcka till att känna sig trygg i nya situationer kan man säga.

Och då kvarstår frågan: Passar det här in på min hund och mig? Har författaren och jag samma typ av hund? Ytterligare en sak när det gäller Emma; har jag samma erfarenhet och tajming som henne så jag kan utföra det som står i boken?

Som sagt: Vi förstärker det vi förstärker, det är inte alltid samma sak som det vi tänkte oss förstärka.

Håller helt med! Det är så lätt att tänka att "kanske är det det där som kan fixa min hund" och så kastar man sig ut. Speceillt när man har en hund med svårigheter som man verkligen vill få bukt med. Ramlar lätt i den fällan. Jag vill egentligen ha så "rena" och lätta grejer att göra som möjligt, så att det blir så lite fel som möjligt. Vill känna att vi har ett sätt att arbeta med vardagsproblem som vi har som jag tror på och som vi klarar att genomföra. Så att den träningen kan löpa på naturligt i vardagen. Då känner jag att det skulle vara kul att gå rallylydnad eller något annat som bara är på skoj. Nu läggs liksom den mesta energin på att komma på hur man träna bort problem och det börjar kännas kämpigt. Men han är en fin kille vår hund och värd det :love:

Vi har bytt tränare med och känner inte att de tänker helt lika på gott och ont. Det gör mig osäker.

Har en liten stressterrier hemma. Eller ja, hemma är han ganska lugn, det är värre ute.

Vi har börjat klicka in passivitet. Hemma är han smart som fan, på ett pass på mindre än fem minuter så fattade han att jag ville att han skulle ligga ner och dessutom lägga huvudet på tassarna (genom att vänta ut honom, man såg hur han testade sig fram till vad som gav klick). Vi började med att klicka när han lade sig. Sedan när han låg kvar. På fyra försök så tog han godiset liggande, från början så reste han sig.

Men det är lite knepigt just för att man måste fundera ut VAD man klickar :D

Flyttade ut det senare under dagen och det gick över förväntan!

Nu är han helt slut det lilla livet :cool:

Att tränarna tänker olika behöver inte vara något minus. Men för egen del måste jag alltid kunna förklara varför jag vill göra en övning på ett speciellt sätt för just "den hunden".

Annars så byter man tränare.

Kul att det fungerar så bra för er! En trött hund är ju det bästa som finns. Kan man själv somna gott på kvällen.

Jag har också provat men han har ännu inte fattat att han ska ligga kvar men går och lägger sig igen snabbt och flyger inte upp som ett skott. Har inte väntat ut honom utan klickat med ganska långa mellanrum mellan. Projektet fortsätter... Tror allmänt att det är bra att varva klickerinlärningen mellan mer aktiva och lugnare beteenden. Min skulle nog lätt kunna bli rätt stirrig så fort klickern åkte fram annars.

Vi har varit på utflykt och käkat i gräset och haft superba hundmöten nu på kvällen. Det var bra, matte behövde en boost angående hundträningen.

Näe på sätt och vis har de kompletterat varandra rätt bra. Men den förra kände vår hund bättre och jag kan upleva att det blev mer ett helhetskoncept kring träningen. Kände även nu när jag diskuterade med dig att detta med lugnet inte fått samma plats i träningen och att det på många sätt är A och O. Första tränaren hade i och för sig en mer tacksam uppgift eftersom vi inte fullt ut förstått hur mjycket vår hunds osäkerhet påverkade honom och att det inte skulle hjälpa att enbart träna vardagslydnad etc. Vilket blev en "aha-upplevelse".

Å andra sidan har vi nu fått rådet att använda klicker vilket verkar vara ett mycket tydligt sätt för oss att kommunicera vissa saker till vår hund. Innan var mycket av träningen mer fokuserad på vad jag tror kallas för "utsläckning". Vilket iofs är kanonbra men vi klarar inte att genomföra det.:o Vilket jag känner att den här tränaren lyssnat på och tagit mer hänsyn till. Det är nog mer att jag känner att vi fått en klicker i handen och några tips men sedan insett att det finns otroligt många olika sätt och beteenden att klicka på. Ska nog ge det en ny chans och boka ny tid efter att barnafödandet är avklarat. Är bara så ivrig nu när man sitter hemma och har mycket tid att lägga lite grund och komma så långt som möjligt.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 823
Senast: fixi
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 577
Senast: Liran
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 314
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 141
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar