Hjälp mig med Kennelnamn!

emmas

Trådstartare
Efter flera års funderingar söker jag HJÄÄÄÄÄÄÄÄLP!

Grundtanken med aveln är exteriört korrekta hundar med bra temperament och stor arbetslust/jaktlust = riktiga allroundhundar.

Jag har idag en brukshund, en terrier och en spets. Tränar (och tävlar) aktivt med mina hundar i framför allt lydnad, men också bruks och viltspår + att jag jagar en del med dem (terriern och spetsen).

Jag vill ha en lättsamt namn som "fastnar" och är lätt att uttala. Inte för puttenuttigt eller jakthundsaktigt.
Gärna nått rejält då vi är norrlänningar ;)

Emma heter jag och dom tilltänkta stamtikarna är Azta och Dizza om det är till nån hjälp.

När jag ändå är i farten, är det snyggare med Kennel före eller efter namnet?
Dvs: Kennel Blabla eller Blablas Kennel

Bukefalister få se er kreativitet nu!!! :D

Efter flera års funderingar söker jag HJÄÄÄÄÄÄÄÄLP!

Grundtanken med aveln är exteriört korrekta hundar med bra temperament och stor arbetslust/jaktlust = riktiga allroundhundar.

Jag har idag en brukshund, en terrier och en spets. Tränar (och tävlar) aktivt med mina hundar i framför allt lydnad, men också bruks och viltspår + att jag jagar en del med dem (terriern och spetsen).

Jag vill ha en lättsamt namn som "fastnar" och är lätt att uttala. Inte för puttenuttigt eller jakthundsaktigt.
Gärna nått rejält då vi är norrlänningar ;)

Emma heter jag och dom tilltänkta stamtikarna är Azta och Dizza om det är till nån hjälp.

När jag ändå är i farten, är det snyggare med Kennel före eller efter namnet?
Dvs: Kennel Blabla eller Blablas Kennel

Bukefalister få se er kreativitet nu!!! :D

Vilken eller vilka raser tänkte du föda upp?
Ang det där med kennel framför eller bakom så spelar det ju ingen större roll eftersom "kennel" inte registreras ändå utan endast själva namnet. Kennel kan du sen sätta före eller efter hur du vill :)

Ska det vara ett namn som fungerar även internationellt?

@Milosari
Jag har faktiskt funderat lite på DizAzter men då alla i min omgivning tycker det är ett gräsligt namn så gav jag upp det... :angel:
@Malibu_Stacy
BT och HH, men längre fram i tiden kommer det säkert komma in nån till ras. :)

Gick Uppfödarutbilningen för 6år sen och har sedan dess funderat till och från på kennelnamn.

Senast ändrad:
Skotveta (med långt o och kort a). Skott, för att koppla till jakten. Vet, som enveten (envis) som man väl får säga att både terriers och spetsar är delvis kända för att vara. A som i Emma, Azta och Dizza. :)

Har funderat lite på Femettans Kennel. Femetta säger man ofta i jaktsammanhang när man har skjutit en riktig fullträff.
På wikipedia står det att det är ett ord för: fullträff eller bästa möjliga resultat.
Dock tycker folk att det låter som 5.2 metoden... :cool:

Kennel Robust
Tiotaggarens (beroende på vad man har hunden till för jakt)
Allrounds kennel

Spånar lite :)

Kennel Robust
Tiotaggarens (beroende på vad man har hunden till för jakt)
Allrounds kennel

Spånar lite :)

Både Robusts och Allrounds finns ju så tvivlar på att Robust och Allround blir godkända. De är jäkligt stränga på FCI och vad jag hört av mina uppfödarvänner har de flesta fått avslag flera gånger innan de någon gång godkänt, man verkar inte riktigt kunna förstå logiken..:

Kolla här efter redan tagna namn om du inte redan gjort det: http://www.fci.be/affixes.aspx?lang=en

Har funderat lite på Femettans Kennel. Femetta säger man ofta i jaktsammanhang när man har skjutit en riktig fullträff.
På wikipedia står det att det är ett ord för: fullträff eller bästa möjliga resultat.
Dock tycker folk att det låter som 5.2 metoden... :cool:

Det tyckte jag var ett bra namn, om än kanske lite svårare i internationellt sammanhang då man såklart inte kommer förstå vad det syftar på. Dock verkar Femettas vara upptaget så Femettans blir kanske svårt att få godkänt?

Tycker Dizaztas var skitbra. Kör på MaDizAztas så har du med ditt namn också. MaDizAztas Canon, MaDizAztas Scott osv.
Kul, lätt och snyggt namn.

Vår valp kommer från Evertroubles...so DizAzter funkar ju;). Men många kanske kommer tvillra runt med stavningen... Femettan tycker jag var jättebra!

Tänk gärna ut ett par olika kennelnamn som passar och fastna inte för bara ett.
En bekant fick nyss avslag på 3 kennelnamn, och hon hade ändå varit flitig med att kolla FCIs databas och googlat om det fanns några alternativa stavningar som kunde utgöra några hinder. Men det gick inte vägen för det.

Fci´s sida är min bästa vän, men såklart alla namn jag fastnar för är upptagna eller så finns nästan samma. Som tidigare sagt är dom är VÄLDIGT hård med att dom inte ska likna varandra... :( Vill kunna skicka in ett gäng med namn JAG verkligen gillar... Inte det lättaste med andra ord!

Dizemmaz eller Aztemdiz
Då får du med DIZ+EMM+AZ
eller
AZT+EM+DIZ
Funkar både på svenska, engelska o tyska o kanske fler språk.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • FÅRtråden
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka