Hjälp mig med Kennelnamn!

Efter flera års funderingar söker jag HJÄÄÄÄÄÄÄÄLP!

Grundtanken med aveln är exteriört korrekta hundar med bra temperament och stor arbetslust/jaktlust = riktiga allroundhundar.

Jag har idag en brukshund, en terrier och en spets. Tränar (och tävlar) aktivt med mina hundar i framför allt lydnad, men också bruks och viltspår + att jag jagar en del med dem (terriern och spetsen).

Jag vill ha en lättsamt namn som "fastnar" och är lätt att uttala. Inte för puttenuttigt eller jakthundsaktigt.
Gärna nått rejält då vi är norrlänningar ;)

Emma heter jag och dom tilltänkta stamtikarna är Azta och Dizza om det är till nån hjälp.

När jag ändå är i farten, är det snyggare med Kennel före eller efter namnet?
Dvs: Kennel Blabla eller Blablas Kennel

Bukefalister få se er kreativitet nu!!! :D

Jag skulle fundera på någon form av orts-/ gårds-/ ägarnamnet sammanlänkat med rasen.

tex Brogårdens Collies, Tuftetorpets Terriers, Lisas xxx eller någon fyndig engelsk översättning (brogården - Castlebridge)

@Pegasus63 Vill helst inte ha ett rasbundet namn då det är väldigt olika raser jag har, och vår släktgård har inget namn :down: Och tyvärr har dom översättningar jag gjort till engelska på bäckar, myrar och sjöar i området har varit upptaget :(

@Pegasus63 Vill helst inte ha ett rasbundet namn då det är väldigt olika raser jag har, och vår släktgård har inget namn :down: Och tyvärr har dom översättningar jag gjort till engelska på bäckar, myrar och sjöar i området har varit upptaget :(

Då förstår jag verkligen att det blir svårt att hitta på något
Annars finns ju möjligheten att "dra in" släkten på något sätt och använda deras orts/gårdsnamn, eller namnet/smeknamnet på din första egna hund/häst/kanin eller vad det nu var för djur, även om raser och dylikt inte stämmer överens med nuvarande hundar. Huvudsaken är ju att det blir ett kennel namn som är unikt för dig och som du trivs med.

Ingen i min släkt har gårdsnamn på sina hus heller...
Här uppe kallar vi hus vid deras gamla ägares namn typ Hjalmars torpe och Tykos stuga eller så har dom ett namn efter deras utseende typ gamm gråstuga eller timmer köjja. :p

Det är precis det som är det svåra, att hitta flera namn jag kan känna mig stolt över och kan stå för resten av mitt liv :)

En uppfödare nära mig bor i byn kungs(gården) och ovanför deras hus ligger nåt som heter @storhällan. Hon tog första delen på bynamnet och andra delen av berget så det blev @Kungshällan. Jag tycker hen var fyndig som kom på det namnet av två olika namn. Bara för att ta ett exempel.

DizAzter tycker jag var för svårt att komma ihåg, jag skulle glömma bort andra delen av namnet och bara komma ihåg att det hette Diz"någonting".

Håller med landsbygdsbo. Det där med att ta latinska ord av någonting, det är också roligt. När vi valde stallnamn så tog vi våran bys fornnordiska namn.

Jag gick i samma funderingar, kom på två fantastiska namn, skickade in och... fick avslag. Satte mig tillslut med en medicinsk ordbok (ville ha något latinskt eller medicinskt relaterat ord) och fick jackpott rätt så fort.
Skulle kika på gamla kartor i ditt område, återigen kolla igenom släkten efter "glömda" efternamn, tillnamn, titlar, yrkesepitet. Om du har någon hobby du kan tänka dig att relateras till så kan fackuttryck inom området funka: på jakttemat så kanske något vapennamn, tillverkare eller modell, gamla ord för bytet eller hundarna osv, gillar du bilar så funkar bilmodeller, böcker: något författares namn eller del av namn, boktitlar, figurer (speciellt fantasyfigurer har ibland "bra" namn); filmkaraktärer, fantasin sätter gränserna, men man måste ha fantasi för att få fram något vettigt namn, det finns för många på listan över "tagna".

Förlåt, men jag tycker Dizazter är ett urfult namn :angel:

Synd att du inte har något gårdsnamn eller liknande, det är ju alltid ett ganska "säkert" kort.

Jag tycker att @Laa hade många bra förslag :)

Tack alla för hjälp och smakråd!!!
Det är verkligen guld att får höra vad andra tycker :)
Har fått många bra förslag att får spinna vidare på...

Fortsätt gärna med förslag, det kan inte bli för många!!! :D

@Migo: Skulle jag göra ett anagram av hundarnas namn skulle det kännas JÄTTEFEL att byta ut deras Z mot ett S...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Annonsera Mera VIII
  • Stora shoppingtråden III
Tillbaka