Hjälp mig med ensamträningen

S

Saril

Kan dra lite kort hur situationen ser ut... Jag har en valp, sex månader gammal, köpte honom för snart två månader sedan. Han blev kastrerad för två veckor sedan (kastrerade så tidigt för att jag inte ville göra det i sommar och ville inte vänta till hösten - har ni frågor/åsikter om det kan ni skicka PM istället för att skriva i tråden).

Jag har varit ledig större delen av tiden sen vi hämtade Dexter, så jag har kunnat vara hemma med honom. När jag varit tvungen att åka till skolan eller jobbet på dagtid (=sambo jobbar) så har min mormor hjälpt till. Även svärmor och mina småsyskon har varit hundvakt flera gånger. Han har aldrig varit ensam längre stunder än några minuter då han gnäller/skäller/ylar när han är ensam. Han har även väldig separationsångest från mig.

Igår till exempel, fick jag ingen hundvakt när jag skulle på ridlektion. Således fick han följa med, och satt utanför boxen (fastbunden i kopplet) när jag borstade hästen. Och Dexter gnydde. Och gnällde - bara för att han var utanför boxen och jag var i boxen :grin:

När vi skulle rida sen fick han sitta i en liten hage av kompostgaller precis bredvid banan. Så fort jag gick från honom började han gnälla. Tänkte att han kanske slutar när han ser att jag är kvar i närheten. Vi red i nästan en timme och under hela timmen yyyyyylade han och skällde och gnällde. HELA TIDEN. Höll på att bli tokig och skämdes som en tok inför de jag red med.

Kan ju berätta lite vad jag gör för att ensamträna nu också... När jag går på toa/duschar stänger jag alltid dörren. Ska jag in i ett annat rum och hämta en sak el dyl - då stänger jag dörren så han för vara utanför den lilla stunden. Första månaden gnällde han när jag gick på toa men nu sätter han sig tyst utanför och väntar. Försöker vänja honom att vara instängd i sovrummet korta stunder (med kompostgaller för dörröppningen) men då börjar han gnälla nästan direkt.


Så, nu har jag skrivit en halv roman... Det jag behöver hjälp med är i alla fall ensamträningen. Hur ska jag göra? Ska prata med kursledaren på valpkursen jag går på torsdag. Ska även träffa uppfödaren om tre veckor och fråga henne. Men jag skulle hemskt gärna vilja ha lite tips/råd/stöd härifrån också!
 
Sv: Hjälp mig med ensamträningen

Mitt råd blir att du försöker skapa en rutin som gör att valpen vet "vad den skall göra" när den blir själv.
Som det låter i din beskrivning så gör ni olika saker "hela tiden" - olika platser, olika valp-passare, olika förberedelser osv.

Försök hitta EN rutin där ni skapar lugn och ro INNAN ni lämnar valpen.

Ex. Skaffa en komposthage och sätt den i köket med en öppen transportbur i som liggplats, en liten skål med vatten och ett GOTT tuggben (gärna märgben eller liknande).
Börja sedan att använda hagen som den plats där valpen äter sin mat, där ni kelar, där valpen vilar (dvs övriga bäddar i huset plockas bort under en tid.), försök även att ge allt "godis" inne i hagen för att skapa positiva associationer osv.
Lämna sedan valpen korta stunder fler gånger/dag samtidigt som ni gör andra saker - går på toaletten, går till tvättstugan, hämtar posten osv.
Gör ingen affär varken av att ni går eller att ni kommer tillbaka - försök vara väldigt oberörd själv!
Undvik att släppa ut valpen om/när den "härjar" utan försök avvakta tills den blivit tyst och lugn. (Bäst är så klart att undvika att valpen hinner börja jaga upp sej, men OM.)

Lämna valpen när den är rastad och har lekt, men inte direkt efter en promenad då det är viktigt att den hunnit "gå ner i varv" efter aktiviteten innan den förväntas komma till ro.

/Swat
 
Sv: Hjälp mig med ensamträningen

Precis som Swat säger så är det viktigt att ha en rutin och att skapa ett lugn.

Med Billy gör vi såhär:
- Han har ätit och är rastad och har gått ner för landning.
- Vi gömmer godis i soffan innan vi går, så att han får nosa runt och leta upp dem = det roligaste han vet. Vi tycker dessutom att det är bra om han INTE sitter på hallmattan när vi går.
- Ofta har han även något annat att tugga på. (Bortskämd hund :angel: )
- Tv:n får stå på.
- Vi säger aldrig "Hej då!", utan bara går.

Det har fungerat väldigt bra.
Han blir givetvis jätteglad när vi kommer hem, men han ylar/skäller inte och blir inte destruktiv (= han strimlar inget) när vi är borta.


edit:
Givetvis ensamtränar man stegvis, och lämnar inte hunden ensam långa stunder i början.
 
Sv: Hjälp mig med ensamträningen

Det där med en hage som hunden ska vara i. Kan man använda sovrummet i stället för en separat hage? Blir trångt med en hage i vår lägenhet... Eller får det kanske inte samma effekt då det är där vi (även hunden) sover om nätterna?

Och det med att han ska vila bara i hagen, är tanken då att man lyfter i hunden där när han bör vara trött? Eller lyfter i honom när han har lagt sig någon annan stans för att vila? Usch känns som jag ställer dumma frågor men jag vill verkligen göra rätt!

Sen kanske jag ska förtydliga det där med mina hundvakter - det är min mormor som är den huvudsakliga hjälpen. Hon har from andra veckan jag hade Dexter haft honom oftast tre dagar i veckan ca 2 timmar åt gången. Sen har som sagt några andra haft honom också när min mormor inte kunnat, men det har varit kanske 5 ggr sen han kom till oss.


Och som svar till Bueberry;
Jag känner också att det kan vara bra att hunden inte sitter i hallen när man går, känns som det bara blir värre om man stänger dörren mitt framför näsan på honom. Det är därför vi börjat vänja honom att vara ensam i sovrummet, har som sagt tänkt att han kanske kan vara där.

Angående att säga något när man går, det verkar vara väldigt olika hur man gör. Min uppfödare sa att hon brukar säga "kommer strax" till sina hundar när hon går och rekommenderade oss då att göra samma. Så det har vi gjort hittills men kanske ska bara vara tyst och gå.

Vad gör ni andra när ni lämnar hunden, säger något eller bara går?
 
Sv: Hjälp mig med ensamträningen

Jag säger hej då över axeln när jag går.
Dock spelar det inte så stor roll tror jag, om hunden gör som min och ändå står och tittar.
Om den dessutom håller på med något annat, eller sover, så smit bara ut.
 
Sv: Hjälp mig med ensamträningen

Jättebra förklarat som alltid :bow:. Där har jag inget att tillägga.

Jag gör lite olika när jag går hemifrån. Oftast säger jag bara 'hejdå' till den eventuella människan i hemmet och går och kommer utan att hunden ska behöva bekymra sig eller engagera sig i vilket. Ibland får hunden en puss på nosen och "ses sen", men det är mest för min egen skull.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 853
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Vet inte om det går att göra åt åt, men nån kanske har nån ide om nåt som kan hjälpa... Jag jobbar skift och har av naturen begåvats...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 822
Senast: _Taggis_
·
Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
4 202
Senast: Gumman123
·
Övr. Hund Hej! Jag har en Lapsk vallhundshane på ca 5,5 månader. Vår ensamhetsträning har tidigare inte gått så bra då han skällde/gnällde...
Svar
10
· Visningar
3 678
Senast: LH90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp