Hjälp mig med en uppgift! Biståndshandläggare…

Fibusen

Trådstartare
Japp, jag har fastnat… Vi har fått en fallbeskrivning som vi ska lösa. Kort och gott handlar det om en äldre person som har för lite insatser av hemstjänsten och behöver mer. MEN, vart ska jag som hemtjänstpersonal vända mig för att se till så biståndshandläggaren kommer ut och gör en ny bedömning, och med tanke på tystnadsplikten? Ska jag bara kontakta chefen? För jag kan väll inte kontakta biståndshandläggaren direkt? Eller måste omsorgstagaren själv ta tag i detta när hon själv är väldigt deprimerad och inte ”orkar” ta tag i något? Eller ska jag kontakta anhöriga som får se till så det blir gjort?

Har gjort klart hela uppgiften, jag är ganska säker på att jag fått med alla behov jag anser att hon har, men just här har jag fastnat, HUR ska jag som hemtjänstpersonal se till att hon kan få ett beslut som täcker större behov utan att tystnadsplikten brister?

Kanske någon här som jobbar inom hemtjänsten och har stött på detta problem. Eller någon biståndshandläggare som vet hur det SKA gå till?

Jag var bara in i hemtjänsten en kort stund (ett par månader) och jobbade som vikarie, nu är jag på äldreboende och där ser ju saker annorlunda ut. Och ja, jag pluggar till undersköterska.
 
Japp, jag har fastnat… Vi har fått en fallbeskrivning som vi ska lösa. Kort och gott handlar det om en äldre person som har för lite insatser av hemstjänsten och behöver mer. MEN, vart ska jag som hemtjänstpersonal vända mig för att se till så biståndshandläggaren kommer ut och gör en ny bedömning, och med tanke på tystnadsplikten? Ska jag bara kontakta chefen? För jag kan väll inte kontakta biståndshandläggaren direkt? Eller måste omsorgstagaren själv ta tag i detta när hon själv är väldigt deprimerad och inte ”orkar” ta tag i något? Eller ska jag kontakta anhöriga som får se till så det blir gjort?

Har gjort klart hela uppgiften, jag är ganska säker på att jag fått med alla behov jag anser att hon har, men just här har jag fastnat, HUR ska jag som hemtjänstpersonal se till att hon kan få ett beslut som täcker större behov utan att tystnadsplikten brister?

Kanske någon här som jobbar inom hemtjänsten och har stött på detta problem. Eller någon biståndshandläggare som vet hur det SKA gå till?

Jag var bara in i hemtjänsten en kort stund (ett par månader) och jobbade som vikarie, nu är jag på äldreboende och där ser ju saker annorlunda ut. Och ja, jag pluggar till undersköterska.

Om personen har en god man / förvaltare så kan man kontakta denne.
Annars så är det vårdtagarens kontaktperson som ska prata med vårdtagaren och bestämma vem som ska kontakta handläggaren, hemtjänsten eller vårdtagaren. :)
Vår chef var alltid närvarande så när det togs upp i gruppen okejade hen...
 
Japp, jag har fastnat… Vi har fått en fallbeskrivning som vi ska lösa. Kort och gott handlar det om en äldre person som har för lite insatser av hemstjänsten och behöver mer. MEN, vart ska jag som hemtjänstpersonal vända mig för att se till så biståndshandläggaren kommer ut och gör en ny bedömning, och med tanke på tystnadsplikten? Ska jag bara kontakta chefen? För jag kan väll inte kontakta biståndshandläggaren direkt? Eller måste omsorgstagaren själv ta tag i detta när hon själv är väldigt deprimerad och inte ”orkar” ta tag i något? Eller ska jag kontakta anhöriga som får se till så det blir gjort?

Har gjort klart hela uppgiften, jag är ganska säker på att jag fått med alla behov jag anser att hon har, men just här har jag fastnat, HUR ska jag som hemtjänstpersonal se till att hon kan få ett beslut som täcker större behov utan att tystnadsplikten brister?

Kanske någon här som jobbar inom hemtjänsten och har stött på detta problem. Eller någon biståndshandläggare som vet hur det SKA gå till?

Jag var bara in i hemtjänsten en kort stund (ett par månader) och jobbade som vikarie, nu är jag på äldreboende och där ser ju saker annorlunda ut. Och ja, jag pluggar till undersköterska.
Ja du kan kontakta biståndshandläggaren via funktionsbrevlåda och påtala att det finns behov och önskemål om fler insatser.
 
Om personen har en god man / förvaltare så kan man kontakta denne.
Annars så är det vårdtagarens kontaktperson som ska prata med vårdtagaren och bestämma vem som ska kontakta handläggaren, hemtjänsten eller vårdtagaren. :)
Vår chef var alltid närvarande så när det togs upp i gruppen okejade hen...

Det står inget i uppgiften om någon kontaktperson, utan det är ”Änka, 83 år, barn som bor flera mil bort”, men jag kanske då kan skriva in att kontaktperson ska kontaktas så får denne se till så att biståndshandläggare blir kontaktad och får göra en ny bedömning?

Jag gissar att detta är ett ganska vanligt fall i verkligheten också faktist, att någon fått beviljad hemtjänst (som i detta hittepå fall) 1 gång i veckan, men att sen blir behoven större med åren och det börjar bli ohållbart för omsorgstagaren att få en fungerande vardag hemma med så lite hjälp.

Men är helt omöjligt att hitta HUR jag som personal ska gå vidare med detta, det står bara hur själva processen går till för att söka hemtjänst , att det är biståndshandläggaren som ska besluta detta, och att man kan kontakta kommunen för att komma rätt. Men dom som redan har och behöver utöka står det inte mycket om. Och speciellt inte om hur jag som personal ska kunna föra det vidare från en omsorgstagare som lite har ”gett upp” och inte under några omständigheter kommer göra det själv, så det kommer rätt och att hon ska få mer tid utan att jag bryter mot någon tystnadsplikt eller liknande.
 
Det ska finnas tydliga rutiner i kommunen hur hemtjänsten ska framföra behov av utökade insatser hos någon, rutinen kan skilja sig åt mellan olika kommuner.
Det enklaste är om du kan få godkännande att damen att ringa till ansvarig handläggare medan du är hemma hos henne. Man behöver få in en ansökan för att kunna bevilja mer hjälp.
Om enbart du ringer eller skickar in att det finns behov av mer hjälp är det en anmälan, viktigt att skilja på ansökan och anmälan.
 
Det står inget i uppgiften om någon kontaktperson, utan det är ”Änka, 83 år, barn som bor flera mil bort”, men jag kanske då kan skriva in att kontaktperson ska kontaktas så får denne se till så att biståndshandläggare blir kontaktad och får göra en ny bedömning?

Jag gissar att detta är ett ganska vanligt fall i verkligheten också faktist, att någon fått beviljad hemtjänst (som i detta hittepå fall) 1 gång i veckan, men att sen blir behoven större med åren och det börjar bli ohållbart för omsorgstagaren att få en fungerande vardag hemma med så lite hjälp.

Men är helt omöjligt att hitta HUR jag som personal ska gå vidare med detta, det står bara hur själva processen går till för att söka hemtjänst , att det är biståndshandläggaren som ska besluta detta, och att man kan kontakta kommunen för att komma rätt. Men dom som redan har och behöver utöka står det inte mycket om. Och speciellt inte om hur jag som personal ska kunna föra det vidare från en omsorgstagare som lite har ”gett upp” och inte under några omständigheter kommer göra det själv, så det kommer rätt och att hon ska få mer tid utan att jag bryter mot någon tystnadsplikt eller liknande.

Alla som får hemtjänst beviljat får en kontaktperson i hemtjänstgruppen, det är till den personen som anhöriga osv först ska kontakta, och det är den personen som ska ringa gode mannen osv i första hand.
Varje år ska det dessutom göras en ny bedömning av biståndshandläggaren, tills man har såpass mycket hjälp att det inte behövs fler bedömningar, exempelvis som när man bor på boende, då behöver inte handläggaren komma ut utan personal hör av sig om något ändras.
 
När jag jobbade hann det ändra sig en del under åren för hur man gick tillväga. I vissa fall ringde personen själv biståndshandläggaren, vi kunde ringa direkt dit också och be om ett möte, ett tag var vi tvungna att gå igenom chefen.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 277
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 991
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 025
Senast: Migo
·
Skola & Jobb Vad gäller? Jag skulle alltså ha jobbat i dag, 21-07. har setat och kört närmare 7 mil och hade bara ca 2 mil kvar. Stannar innan en...
2
Svar
27
· Visningar
4 027
Senast: anna_panna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp