Hjälp mig med en lögn!

P

Pirat

Min kille och jag har just gjort ett IVF-försök (provrörsbefruktning). Utan att gå in på detaljer kan jag berätta att jag drabbats av överstimuleringsbesvär efter ägguttagningen. Jag är kraftigt svullen i magen (som om jag vore i 6:e månaden eller så), mår illa samt blir andfådd så fort jag reser mig.

Har varit hemma en vecka från jobbet med förklaringen att jag råkat ut för ett jävligt ilsket förkylningsvirus. Men nu har jag blivit sjukskriven två veckor till, och den gamla förklaringen kommer helt enkelt inte att hålla.

Till min chef har jag sagt som det är. Men vad ska jag dra till med inför alla de andra raringarna som oroar sig och skickar mejl och sms? Jag har god lust att säga sanningen, men om detta nu inte går vägen kommer jag säkert att ångra att jag varit frispråkig. Jag är 37 och ingen har nog trott att jag är på gång att skaffa barn.

Det roliga i alltihop är att jag har fått ett positivt graviditetstest, men jag är ju bara i fjärde veckan än.

Alltså: Vad kan en förkylning urarta i som kräver sjukskrivning i två veckor? Och som helst inte är livsfarligt?

Sv: Hjälp mig med en lögn!

Jag skulle inte ha sagt någonting mer faktiskt, jag var förkyld i säkert 1 månad då jag egentligen var gravid ( men inte ville berätta något för det var så tidigt ).

Grattis till det positiva resultatet :)

Lunginflammation
Halsfluss
Problem med stämbanden
Bihåleinflammation

är det jag kommer på just nu. Vet iofs inte om hur lång tid man kan anse sig sjukskriven pga detta

Grattis till plusset!!! :laugh:

Tack alla för svar!

Jag är faktiskt i valet och kvalet om jag ska säga nåt alls. Till de som hört av sig hittills har jag sagt att det inte är någon fara med mig men att det tar längre tid än jag trodde att bli bra. Tror att några anar ugglor i mossen men de har nog vett att inte rota... och man MÅSTE ju inte berätta vad det är för alla människor.

Men det kom ju ett par bra tips här. Ska fundera lite!

Har alltid tyckt att det är lite konstigt att man ska dölja sin graviditet så länge. Fast jag inser att jag kanske inte vet vad jag pratar om eftersom jag aldrig varit gravid förut. Jag menar bara: om det blir missfall är det ju i så fall inget onormalt eller ovanligt och kanske är det bara skönt att folk kan vara lite gulliga emot en då. Och om man får en jobbig graviditet med illamående etc så är det ju verkligen skönt om arbetskamrater har förståelse.

Men som sagt. Det finns säkert goda skäl att vara lite hemlighetsfull/inte ta ut något i förskott.

Som sagt, tack för tips!

Grattis till plusset! Jag säger som Boccia: lunginflammation! Låter allvarligt, är inte livshotande och uj vad man mår kasst av det. Vill du bre på med detaljer kan du tala om dina avhostade revben eller nåt. Två kompisar till mig har lyckat med det tricket, uj vad det var synd om dem!

luftrörskatarr? Det är lite av en personlig specialitet. Ovanpå det kan man som jag hosta till sig ett akut ryggskott.

lunginflammation kan man få och det måste man va hemma om man har. men då gäller det ju att du inte går och handlar eller nåt och råkar träffa en kollega...

Grattis från mig också !

Att dölja eller inte dölja tycker jag är upp till var och en.
Om det värsta skulle inträffa och man får missfall så *kan* det vara lättare om folk vet och man kan prata av sig, medan för andra är det jättejobbigt. Så jag tycker att du gör som det passar dig bäst.

Grattis till plusset!! Jag förstår att det varit extra efterlängtat om du har gjort IVF :)
Lunginflammation är en jättebra ursäkt för du kan fortsätta att skylla på den om du ser trött och eländig ut när du är tillbaka på jobbet. Jag menar om du drabbas av gravidillamående och sånt, så ligger det bra tillhands.

Tack!

Ja, det är fantastiskt och spännande att vara gravid när man i alla år varit övertygad om att det är omöjligt. Så försöker jag tänka, för även om det blir missfall den här gången har vi bevisat att vi kan få till befruktade ägg och att de kan fastna. Och nu finns fem andra fina ägg i frysen.

Lunginflammation låter bra. Faktum är att lungorna trycks ihop av svullnaden i magen, så jag går här och hostar och är andfådd. Så får det bli, tack alla!

Ta hand om dig nu. Lunginflammation är inte att leka med ;):angel:
Håller alla tummar att allt kommer gå bra med pyret i magen, och att det blir en till bukebebis om 8 månader :)

Går det inte maginfluensa (stavning?) nu??
Man kan ju faktiskt ha otur och drabbas av "allt" samtidigt.

Annars är ju lunginflamation nånting som kan komma av förkylning va?

Lycka till med magen!! :)

Jättegrattis! Sköt nu om dig och magen och ta det lugnt! Du har redan fått flera tips om vad man kan "skylla på" - så jag tänkte säga något annat: jag har själv varit öppen med mina IVF-försök (blev också kraftig överstimulerad och tillbringade totalt 3 veckor på sjukhus) men har överraskats av hur många andra som också har problem med att bli gravida! Och vilket stort behov många har av att prata om det!
Men vi befinner oss alla i olika situationer så vill du hålla det för dig själv ett tag till är du självklart i din fulla rätt!
Lycka till!
/Maria

ps:Nu har jag 4 barn (det sista kom spontant - vi har ingen aaaaning om hur det gick till...).

Hej Ceasarina, tack för ditt trevliga svar.

Jag tror att jag kommer säga precis som det är när någon frågar mig mellan fyra ögon, så att säga. Jag skäms inte för att jag är barnlös / har svårt att få barn. Och skulle jag misslyckas med IVF tror jag att jag kommer att få ett fint liv ändå, jag har många vänner som valt bort barn och som har väldigt innehållsrika liv. Så jag tycker att jag kan bjuda på detta och kanske ha turen att kunna ge stöd till någon annan i samma situation.

Däremot tycker jag nog fortfarande att det skulle vara lite stressande om alla mina 40 kollegor var informerade om att jag är gravid i 5:e veckan... så jag talar nog hellre med de som undrar en och en.

Kul att du har fått till så många ungar! Bra gjort!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka