Hjälp mig med analysen!

Sv: Hjälp mig med analysen!

*puttar upp med samma fråga*

Bra/dåligt? Har en blivande 3åring(april) han får 10kg per dag

TS: 87,1 %
Råprotein: 69 g/kg TS
Smb protein häst: 29 g/kg vara
Energi till häst: 8.0 mj/kg vara

Det behöver du definitivt!

Smältbart råprotein/energi ska bli minst 6 för en normalfödd häst.

Du har 29/8 = 3,625

Vad har du för värden på omsättbar energi (enhet MJ/kg) och smältbart råprotein (enhet g/kg) på din lusern?

Det vet jag inte tyvärr. Tagit ett lokalt märke och det står säkert på säcken men har slängt den

Vad tycker du att jag ska ha? Högre än 6 då för att väga upp för höt?

Du måste ge något foder som har en kvot högre än 6 ja, för att väga upp höet. Tillsammans så ska allt hästen äter landa på en kvot runt 6 minst. Åk förbi och kika på en säck och fota/skriva av så får du hjälp här :)

Nu har jag värdena på lusernpelletsen

energi: 8,5 MJ
råprotein: 150g
smb protein: 150g
vatten: 11%
magnesium: 1,5g

råfett: 25g
kalcium: 15g
fosfor: 3g

Hur länge har din häst ätit 10 kg/dag av ditt grovfoder? Är det risk att hästen blir för rund om den får mer mat (dvs du ger lusern utöver 10 kg grovfoder?)?

Visst är dina värden på lusernet per kg foder? Och inte per kg TS (brukar inte kraftfoder vara så jag chansar på det nedan)?

Ska du bara lägga till lusern (om hästen inte är fet så hade jag testat att ge mer, blir det för rund får du dra ner lite på grovfodret och ge mer lusern, eller leta proteinkoncentrat som soja eller potatisprotein som ger betydligt mer protein utan att ge så mycket energi hästen blir tjock av) så räknar du såhär:

energi = 10 kg * 8.0 MJ/kg = 80 MJ får din här av grovfodret
smb rp = 10 kg * 29 g/kg = 290 g får din häst av grovfodret

Kvot smb rp/energi = 290/80 = 3.625 --> Ska vara runt 6

Lägger du till 2 kg lusern utöver 10 kg grovfoder så får du dessa värdena:

energi = 10 kg*8.0 MJ/kg + 2 kg*8.5 MJ/kg = 97 MJ får din häst i sig av 10 kg grovfoder och 2 kg lusern
smb rp = 10 kg*29 g/kg + 2 kg*150 g/kg = 590 g får din häst i sig av 10 kg grovfoder och 2 kg lusern

Kvot smb rp/energi = 590/97 = 6.08 vilket är helt okej

Är du med?

Innehållet på lusern är per kg ja :)

Jag har gett 12kg innan men han äter inte mer, han lämnar tillomed lite nu (de ska få ca 2kg var i hagen på lunch men ibland tror jag det blir mer)
Han är i jätttebra hull så att öka lusernet borde inte vara någon fara
Han har istället gått ner lite nu över vintern sen i sommras

Ja jag är med! Tack för att du förklarar :)
Är det bara att öka på lusern direkt nu eller kan han bli dålig i magen av det? För att "ösa" på protein kanske borde göras sucessivt?
Igår fick han 1kg iaf o smaskade i sig allt direkt

Tror du han har lidit pga för lite protein? Det är ju en unghäst..
Bad om analysen först i september när jag flyttade i stallet sen påminnt varje månad ca

Senast ändrad:

Det är nog alltid bäst att öka succesivt men jag är inte jättehemma på lusern så hoppas någon annan svarar :)

Han har nog inte själv känt av det om du menar så men på sikt så är det ju omöjligt att utvecklas om man lite får alla byggstenar i tillräcklig mängd :)

Jo precis, ja menar mest eftersom han ska växa mycket under denhär tiden, han fyller ju 3år i April

Tack iaf för all hjälp!

Hoppas jag får låna din tråd lite och fråga om värdena på detta silage:

1779902_10152019860196376_1453449357_n.jpg

Ser ni något som kan behöva tillsättas? Finns det någon sida på nätet som beskriver de olika värdena lite mer och vad som är bra värden?

Det är ganska högt i energi och även i protein så kvoten är ok så det passar en häst med ganska höga behov. För en lättfödd är det ingen höjdare.
Det är väldigt mycket kalcium så du behöver balansera upp med både fosfor och magnesium.

Ca/P-kvoten ska vara mellan 1,2 - 2,5 med riktvärde 1,7.
Ca/Mg-kvoten ska vara mellan 1,5 -3.0 med riktvärde 2,0.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 273
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 903
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
637
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 006
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar