Hjälp mig med analysen!

rebeckasff

Trådstartare
Nu har jag fått svar på analysen på ett ensilage vi ska ha.
Ensilaget är till ston och unghästar på lösdrift med fri tillgång.
Kan tänka mig att det går ca 20 kg per vuxen häst per dygn.

Men vad liknar kalk/fosfor kvoten?

null_zps0993bfd6.jpg
[/IMG]

Tacksam för hjälp

Sv: Hjälp mig med analysen!

Foderkalk kan ju vara lämpligt att lägga till med så hög fosfor-halt. Annars supervärden!

Jo, det är bra värden :)

Men foderkalk, ska jag blanda det med något annat foder?
Dom har bara fri tillgång på ensilage, får inget annat..

Finns det typ i mineralbalja eller ska det mätas upp hur mycket dom får?

Du ger väl selen och vintertid kanske även e-vitamin? Annars är det hög tid att börja!

Kalk bör du nog ge varje dag. Eller räkna på lite lusern, det innehåller mycket kalcium. Men jag har inte använt det så det kanske är för lite för att ge extra bara för kalciumets skull :)

Vad är det som gör att man ska ge selen och e-vitamin på vintern? Låter som att alla bör göra det?

Nej, dom får inget annat än ensilage och sen har dom en mineralbalja också i hagen och en saltsten.

Varför ska jag ge extra selen och e-vitamin?

För att det alltid är stor brist på selen i svenska marker och likaså E-vitamin. De två behöver alltså alltid tillsättas.

Vad är det som gör att man ska ge selen och e-vitamin på vintern? Låter som att alla bör göra det?

Vet bara att det gjorde stor skillnad på dotterns förra medryttarhäst när vi började ge E-vitamin/Selen tillskott
Från att vara bukig till att sätta muskler samt att han den vintern inte hade ett enda skav av täcket (den hästen fick tom skav av bogskyddet)

Nya foderhästen får också och även hon visar stor skillnad efter vi börjat ge (ägaren slarvade med att ge då hennes mineraltillskott inte innehöll E-vitamin men var gratis)

Svenskproducerat grovfoder innehåller i princip inget selen alls. Därför behöver man ge hela behovet selen via fodret året runt.

Växande gräs innehåller oftast tillräckligt/överskott av e-vitamin. Därför behöver man inte ge e-vitamin sommartid om hästen går på gräs.

Selen och e-vitamin är grundläggande för att hästen ska kunna bygga och behålla muskler och kan till viss del komplettera varandra. Om era hästar funkar utan dessa tillskott beror det antingen på att de "överlever" på e-vitaminet hästen får i sig medan gräset växer eller att något annat ni geraär e-vitamin och/eller selenberikat (dvs det är tillsatt, många kraftfoder och typ alla mineralfoder är det).

Både selen och e-vitamin är fettlösliga och lagras därför in i kroppen varför man inte måste ge det varje dag även om ju oftare desto bättre.

Selevitan är lämpligt på sommaren (receptfritt på apoteket i 500 g förpackning) och tex SeloE på vintern om man inte har tillräckligt i övriga kraft/mineralfoder om man ger sådant.

Senast ändrad:

Tillägg. Kolla din mineralbalja, den innehåller garanterat iaf selen. Men en 500 kgs vuxen häst har ett behov av 1 mg minimum per dag för att inte få bristsymptom. Slickar de så mycket?

Sammanfattningsvis är selen MINST lika viktigt att ge som salt. Men selen får man hålla koll på eftersom det är skadligt i för stora doser iom att det är fettlösligt. Salt är vattenlösligt och ett överskott är bara skadligt om hästen inte dricker, det kissas lätt ut.

Tack förresten för upplysningen. Jag trodde 99 % av alla hästfolk visste att selen och salt måste man alltid ge extra :idea: man ska inte fastna i sin bubbla :-)

Tack förresten för upplysningen. Jag trodde 99 % av alla hästfolk visste att selen och salt måste man alltid ge extra :idea: man ska inte fastna i sin bubbla :-)

Jag känner inte många irl som ger selen tyvärr :( och jag tycker det känns jätedumt att "predika", alla vet ju vad som är bäst för deras häst ;)

Tack för ditt utförliga svar. Då vet jag hur det ligger till och varför just dom är så viktiga.
Min häst har en uträknad foderstat och saltsten i boxen så han får i sig allt han behöver :)

Fast är det uträknad även på mineraler som tex koppar, zink och selen?

Ja, även på mineraler, och han får tillskott av det eftersom grovfodret inte täckte upp det.

Det är lätt att missa mineralerna om man inte är så insatt :)
Jag är långt ifrån en expert men sån koll har jag iaf.

För varje kg hösilage bör du ge ca 1,5 g kalcium och då får du hålla koll på att inte det blir för lite magnesium. Ca/P-kvoten ska ligga runt 1.7 och Ca/Mg-kvoten runt 2,0.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 273
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 903
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
637
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 006
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar