Hjälp mig med analysen! Jag fattar ingenting!

C

Crazzy

Jag fick analysen skickad till min mejl av de vi köper hö av. Men... jag fattar absolut noll :confused: Har suttit nu i tre dagar och försökt få ut något av dessa siffror, kollat runt på alla sidor, läst allt jag hittat men ingenting går ihop i mitt huvud. Tills det idag slog mig: de har antagligen tagit analys för sina kor, inte för häst. Jahaaa... och vad gör man nu då? :confused: Jag är totalt nybörjare på det här med analyser och foderstatsräkningar med mera, så det som var grekiska för mig för tre dagar sedan, blev nu idag totalt alienska, då jag kom på ko-analysen :mad: Är det någon snäll och hjälpsam person där ute som kan tänka sig att hjälpa mig med det här? :(

Sv: Hjälp mig med analysen! Jag fattar ingenting!

OMG!! Kan detta stämma??!! :eek: Jag hittade en sida där man kunde omvandla energi och protein från kor till häst, samt räkna ut smb.rp och då jag räknade på kvoten efter omvandlingen så hamnade jag på 1.68!!! :eek: Kan det vara sant?? Eller har jag räknat helt åt skogen? Oj snälla någon hjälp mig med det här, jag blir snart galen! :cry:

Jadu, det kan säkert stämma. Vad var det för siffror?

Så här står det i analysen:

ME (energivärde) 8,3 MJ/ kg ts
Torrsubstans 860 g/kg
Råprotein 48 g/kg ts
NDF 590 g/kg ts
Socker 190 g/kg ts
D-värde 556 g/kg ts

Sen står det också värden för AAT och PBV, och det var genom att jag googlade på det som jag förstod att det var till kor och inte till hästar. Har jag räknat ut kvoten rätt så är ju det här värdelöst att använda till hästar/ponnyer, eller hur?

smrp hamnade så här:
13,8 g/kg ts
11,8 g/kg
enligt räknaren jag använde....

Inget grovfoder jag hade använt ö h t. Hade letat rätt på annat, det hade inte funkat för mig.

Jaa, går det överhuvudtaget att få ihop en vettig foderstat med detta hö? :confused:

Jodå, visst går det - allt går. Men det kräver dyrt proteinfoder, som kanske inte alltid är den bästa lösningen för hästmagen.

Jaa, saken är den att jag får inte tag på annat hö nu så här på direkten. Och jag har 600kg kvar av det här ännu. Kan man ta och göra en tillfällig foderstat med detta hö tills jag har hittat något bättre tror ni? Någon som känner sig utmanade att hjälpa? Som sagt, jag är helt nybörjare på det här med att räkna ut foderstater :(

Reglerna tillåter inte att man räknar på enskilda foderstater på forumet.

Generellt kan väl sägas att proteintillskott har lång invänjningstid för att inte paja magen på hästen. Har du "bara" 600 kg kvar kommer det att bli svårt att hinna med att få upp proteintillskottet i tid till höet tar slut.

Det du kan göra (vilket är långt ifrån något drömscenario för min del) är att minska högivan, lägga till lusern (gärna hackad strå) och räkna på hur det ser ut i olika mängder.

Det är nog vanligare än man tror med så mycket socker, jag har sett några analyser i år, de flesta av dem ligger på 150-160 gram per kg TS (dock skriver Eurofins +- 15%) så det kan ju vara både mer och mindre! En analys har jag sett där det var 106 gram.

Krafft Muskel kanske vore en idé att lägga till men det lär bli dyrt... Och som sagt, kanske inte optimalt för hästmagen, men jag personligen hade nog inte lyckats trycka i min häst tillräckligt med lucern för att kompensera.
Om jag minns rätt ligger det ju på 370g smrp/kg så då klarar man sig iaf inom rimliga mängder.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag kom till veckans första hopplektion och såg att jag stod uppskriven på Juvelen så blev jag väl kanske inte helt eld och lågor i...
Svar
0
· Visningar
262
Senast: cassiopeja
·
K
Ridning Jag började rida när jag var 6 år, nu är jag 24. Jag har ridit regelbundet i stort sett hela mitt liv, med undantag för de två senaste...
2 3
Svar
59
· Visningar
8 803
Senast: emlem
·
M
Övr. Barn Bakgrund: Vi har en tioårig flicka, ganska känslig sak som vi redan från början fått stötta och pusha i alla situationer. Hon blir lätt...
Svar
11
· Visningar
2 679
Senast: Sonic76
·
P
Foder & Strö Fick anaysen på hö't och ensilaget idag, hästarna får 50/50, totalt 10kg per dag. Jag var tvungen att fota an analysen, då den hade...
Svar
2
· Visningar
601
Senast: popeye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama