Hjälp mig med analysen! Jag fattar ingenting!

C

Crazzy

Jag fick analysen skickad till min mejl av de vi köper hö av. Men... jag fattar absolut noll :confused: Har suttit nu i tre dagar och försökt få ut något av dessa siffror, kollat runt på alla sidor, läst allt jag hittat men ingenting går ihop i mitt huvud. Tills det idag slog mig: de har antagligen tagit analys för sina kor, inte för häst. Jahaaa... och vad gör man nu då? :confused: Jag är totalt nybörjare på det här med analyser och foderstatsräkningar med mera, så det som var grekiska för mig för tre dagar sedan, blev nu idag totalt alienska, då jag kom på ko-analysen :mad: Är det någon snäll och hjälpsam person där ute som kan tänka sig att hjälpa mig med det här? :(

Sv: Hjälp mig med analysen! Jag fattar ingenting!

OMG!! Kan detta stämma??!! :eek: Jag hittade en sida där man kunde omvandla energi och protein från kor till häst, samt räkna ut smb.rp och då jag räknade på kvoten efter omvandlingen så hamnade jag på 1.68!!! :eek: Kan det vara sant?? Eller har jag räknat helt åt skogen? Oj snälla någon hjälp mig med det här, jag blir snart galen! :cry:

Jadu, det kan säkert stämma. Vad var det för siffror?

Så här står det i analysen:

ME (energivärde) 8,3 MJ/ kg ts
Torrsubstans 860 g/kg
Råprotein 48 g/kg ts
NDF 590 g/kg ts
Socker 190 g/kg ts
D-värde 556 g/kg ts

Sen står det också värden för AAT och PBV, och det var genom att jag googlade på det som jag förstod att det var till kor och inte till hästar. Har jag räknat ut kvoten rätt så är ju det här värdelöst att använda till hästar/ponnyer, eller hur?

smrp hamnade så här:
13,8 g/kg ts
11,8 g/kg
enligt räknaren jag använde....

Inget grovfoder jag hade använt ö h t. Hade letat rätt på annat, det hade inte funkat för mig.

Jaa, går det överhuvudtaget att få ihop en vettig foderstat med detta hö? :confused:

Jodå, visst går det - allt går. Men det kräver dyrt proteinfoder, som kanske inte alltid är den bästa lösningen för hästmagen.