Hjälp mig?! *långt*

H

hippihopp

Hej! Min ponny och jag var ute och red en liten sväng igår kväll. Så skulle vi rida över ett kalhygge, dock fanns där en "skogsmaskinsväg". Men så ungefär mitt ute på kalhygget så hände det något. Antingen trampade han snett, eller så sjönk han ner lite i marken, eller stack han sig på något (fast det tror jag inte att det var.) Men så iallafall så ville han inte riktigt stödja på benet. Jag blev nästintill skräckslagen och alldeles förtvivlad. Men så tänkte jag, det finns inte mycket mer jag kan göra än att försöka gå ut härifrån. Så jag lyfte upp foten som han inte ville stödja på, för att se efter om det fastnat någon sten eller liten pinne. Men det hade det inte. Så jag började leda honom ut ur kalhygget. Dock så tyckte jag att han då gick ganska normalt.
Så när vi kom ut till vägen igen, så gick han iprincip normalt när marken var slät. Men så fort det blev bubblor/stenar i marken, så började han halta. Och bara på samma ben. Jag testade att trava honom någon meter (har fått lära mig att man alltid ska kolla i traven också), men då såg man att han haltade. Men ja, vi tog oss hem och jag släppte ut honom i hagen. (Dumt nog). Men imorse när jag kom ut så kunde han knappt stödja på benet :cry: Så jag tog in han i huset (dom går på lösdrift) och så kände jag på benet, som svullnat upp. Jag smorde in med helosan och satte på ett fleecebandage. Sen satte jag för ingången till huset, så nu står han som i en box. Jag har satt in vatten och så till honom. Och om svullnaden inte gått ner tills imon eller på måndag, så ska vi ringa veterinären.
Vad tycker ni att jag ska göra? Ska jag ta av fleecebandaget igen? Eller ska jag sätta på ett transportskydd, som är lite "stelare"? Tror ni att vi kommer kunna åka på NH-läger om två veckor?

Sv: Hjälp mig?! *långt*

Tycker nog du ska ringa ut en veterinär direkt.

Min häst kom tillbaka efter en ridtur i skogen med en pinne som hade gått in precis ovanför hoven och gått av, det var ett under att jag såg den och fick ut den direkt. Något liknande kan ha hänt din häst och den bör nog undersökas ordentligt, annars kan det sluta riktigt illa.

Jag undviker alltid att rida bland snår och ris efter det.

Kan tänka mig att din ponny fått en hovböld eller liknande. Det gör väldigt ont och hästen blir jätte halt. Blir ofta värre och värre. De kan oxå få feber.
En veterinär måste då behandla hästen. vanligtvis räcker det att man skär upp hoven så bölden kan rinna ut. Krävs då tyvärr en del pyssel med omläggningar o dyl. Men då får du instruktioner av veterinären (eller en hovslagare). Det bästa är att hästen blir oftast helt frisk och kry, men det är lite jobbigt när man håller på.
Hoppas det inte är nåt allvarligt. Vänta inte för länge med veterinären!!

Varför helosan?
Ska han vara lindad så linda motsvarande ben på andra sidan med så det blir jämt, eller alla 4.
Och så hoppas jag du har padd under lindorna :)

Sedan tycker jag att du kan ringa och rådfråga vet. redan nu faktiskt.

Hoppas det blir bra i alla fall:)

Om han knappt kan stödja på benet så tycker jag att du ska kontakta en veterinär idag.
Att linda med fleecelindor gör inte så mycket varken till eller ifrån.

Du ska inte linda eller kleta på något innan du vet vad som hänt hästen.

Jag tycker du ska ringa veterinär idag och sedan försöka komma till klinik på måndag. Eftersom det blir sämre känns det viktigt att utesluta vissa väldigt smärtsamma saker.

Tycker som dom andra att du ska ringa ut veterinär, du kan ju ha såpass tur att det bara är en hovböld :) Men är det nått annat blir det antagligen värre ju längre du väntar.. Och ta av lindorna, dom kan göra mer skada än nytta om det inte är rätt lindat..
Håll oss gärna uppdaterade om hur det går med din ponny :)

Var sitter svullnaden? Om det är senan skulle jag vara rädd för en rejäl senskada, att han trampade ner i mjuk terräng och lyckats skada den.

Om du inte vill linda och hålla på innan du vet vad som är fel, kan du ju kyla med kallvatten?

Hej !

Var på hästkliniken idag, och det var en hovböld. Så nu har han bandage på sig och hoppar runt ute i hagen :D ;)
Så nu ska han väl snart bli bättre :)
Men tack för alla svar ! :bow:

Ja, verkligen jätteskönt :'D
Bandaget skulle sitta på i 3-4 dagar. Haltar han fortfarande lite när vi tagit av bandaget så kanske vi skulle sätta på en sula :) Men ja, sen blir det väl vila ett tag till innan jag börjar sätta igång honom igen lite smått :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 160
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 929
Senast: Jamtland
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 774
Senast: Calmiche
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 453
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka