Hjälp mig, kunniga!!

R

RebeckaKihlberg

Har flyttat min shetlandshingst till ett nytt stall, där ingår foder, hösilage,havre,Hippo basic, betfor, luzern, mineraler osv.

Innan gick kan på vanligt hö och ett müsli foder, betfor osv.

Nu är min lilla fråga, hur gör jag nu?...givetvis så går han på en övergång mellan hö/hösilage nu sakta men säkert, lika så med kraften.

Har ingen analys på hösliaget,men där är krut i de, dom som har gården sa att jag inte bör ge honom fööör mycket!!

Hur mycket bör jag ge min ponny? både av kraft och hösilage?

Han kommer ju gå på bete snart,men vill ha någerlunda koll på läget!!

Help...?!

Ja, säg det...går inte att säga. Men hur kan stallägarna påstå att du inte ska ge för mycket ? Vad grundar dom sig på då ?? Vad menar du med att det är krut i det ??

Det kan ju vara sådant folk som tror att ponnyhästar inte skall äta mer en en tuss och en näve kraft, likväl som det verkligen kan vara krut i hösilaget.

Då det inte säger något så får du helt enkelt kolla upp hur alla andra hästarna i stallet ser ut och hur deras foderstater ser ut och därifrån bilda dig en uppfattning om hur det är med krutet.

MVH/

Antar att dom menar att de är av mycket god kvalité.

Ahh...*slår på mig själv* ...varför har jag inte tänkt på de :confused: :o :D

För att man inte kan tänka på allt, och behöver få en spark där bak ibland ;).

Sådant kan jag göra bara för nöjes skull om jag är i ett stall jag inte brukar va i. Kul som f-n :D

MVH/

Sv: Hjälp mig, kunniga!!

det är viktigt att du har en hö analys. Där friån kan du utgå hur mycket du skall ge din shettis. men det har blivit så himla överskattat vad hästar ska äta. Det är ju sjukt vad mycket alla stoppar i sina hästar! Häsyar är inte gjorda att äta kraftfoder överhuvetaget! och speciellt inte shettisar som vilda lever på magert skogsbete och klarar sig hur bra som helst! Se alla vildhästar, dem rör sig flera mil om dan och det enda dem äter är näringsfattigt gräs. Hästar är inte skapta att äta kraftfoder, speciellt inte i stora mängder!
Din shettis behöver nog inte något som helst kraftfoder utan klarar sig nog utmärkt på bara hö. Men ta en hö analys och fråga någon kunnig som kan hjälpa dig att tyda siffrorna! men tänk på fång risken och överutfodra aldrig din ponny!

menar stallägarna att det är bra värden i hösilaget borde det ju räcka med det och ev. mineraler lr nått för att få selen...

Kolla gärna datum på ursprungsinläggen innan ni knuffar upp gaaaaaaamla trådar.
Den här har 4 år på nacken och är tämligen inaktuell.

Liknande trådar

Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 437
Senast: Bobloblaw
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 350
Senast: ufot
·
Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 240
Senast: Zamira
·
Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 821
Senast: Zamira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka