hjälp mig i kameradjungeln.

_Skifting_

Trådstartare
Jag är nybörjare på foto, men älskar detta och behöver er hjälp i vad man ska titta efter.

Jag är trött på min urkassa mobilkamera och min digitalkamera har gett upp för ett bra tag sedan.

Jag älskar att ta motljusbilder, kontraster mellan skärpa/oskärpa, extrema närbilder på udda detaljer osv... (tex så fotade jag för ett litet tag sedan en gammal skrot amazon, där hamnade fokus på en helt fantastisk rostfäck... :angel:)

Såg på reklam en kamera som ser ut som en systemkamera med objektiv som man styr inställningarna med ett "ratta" runt objektivet som tydligen skulle vara snabbt och smidigt.

Kameran måste vara en lämplig nybörjarkamera som är enkel att förstå.

tack

Sv: hjälp mig i kameradjungeln.

En Nikon, 3100 eller 5000. En bra instegsmodell och du har fler möjligheter när du vill utöka fotandet.

Hur pass avancerad ska kameran vara? Finns ju jättebra nybörjar-systemkameror (jag har t.ex. en Nikon d3100), annars finns ju så kallade superzoom-kameror, typ denna: (bara ett exempel)

camera-front-angled.jpg

Nikons instegsmodeller är superenkla att hantera. Till och med min mamma kan fota med den, när hon förstått att den stora blanka knappen under pekfingret är avtryckaren:angel:

Andra märken har säkert också bra kameror, men det har inte jag några erfarenheter av.

Skulle alla gånger rekommendera en systemkamera framför en superzoom. Ärligt talat förstår jag inte vitsen med en superzoom, den har inte smidigheten hos en kompaktkamera, och inte kvaliteten och utvecklingsmöjligheten hos en systemkamera. Och särskilt billiga är de inte heller.

Även jag gillar Nikons systemkameror, D5000 har jag själv haft, kan helt klart rekommendera den. Men tycker du att en Canon känns bättre i handen ska du självklart välja en sådan, viktigast är ju att man trivs med sin kamera annars blir den inte använd.
Skulle dock rekommendera att du håller dig till Nikon eller Canon, då utbudet på både nya och begagnade tillbehör är mycket större än hos "uddamärkena".

Jag gillar också systemkameror, det är därför jag köpte en Nikon d3100 ;):D Men vissa tycker det är jobbigt att släpa runt på en sån, då kanske en superzoom kan vara något om man vill ha ett mellanting. Jag har själv inte provat någon superzoom så jag kan inte uttala mig om kvalitet på bilder osv. men tänkte att TS kanske ville ha lite alternativ. :)

Jag älskar att ta motljusbilder, kontraster mellan skärpa/oskärpa, extrema närbilder på udda detaljer osv... (tex så fotade jag för ett litet tag sedan en gammal skrot amazon, där hamnade fokus på en helt fantastisk rostfäck... :angel:)

Såg på reklam en kamera som ser ut som en systemkamera med objektiv som man styr inställningarna med ett "ratta" runt objektivet som tydligen skulle vara snabbt och smidigt.
Idag finns det kompaktkameror som ger lika bra bilder (eller bättre) som somliga systemkameror, så själva bildkvaliteten är nog ingen avgörande skillnad i ditt fall. Däremot finns det två andra skillnader mellan kompaktkamera och systemkamera som kan spela roll. Dels att en systemkamera ger dig större utbud av tillbehör, dels att en systemkamera ger dig ett mer tillgängligt handhavande. Det finns kompaktkameror med lättillgängliga hårdvarureglage också (Canon G12, Nikon P7000, Samsung EX1) men du har som regel bättre ergonomi hos en systemkamera. Dessutom har du ofta en mer användbar optisk sökarbild. Den största nackdelen är förstås den större storleken och vikten hos kameran, jämfört med en kompaktkamera.

Mycket handlar nog om hur du vil fotografera. Kan du leva med att kameran tar plats så tror jag du skall välja en systemkamera - och då spelar det ingen roll i praktiken om du tittar på Canon eller Nikon (men håll dig gärna till de två tillverkarna). Om det är värdefullt för dig att alltid kunna ha med kameran i väskan och där du är, så behöver det kanske vara en kompaktkamera. Titta då gärna på exempelvis de tre jag nämnde ovan.

Liknande trådar

IT & mobiler Krav-Ska gå o ta bilder på hundar som rör sig, lite zoom och hyffsad skärpa. Orsak-jag tappade min Nikon d 40 i golvet för ett tag...
Svar
2
· Visningar
680
Senast: Zizzy
·
S
IT & mobiler ISO: Iso är kortfattat hur ljuskänslig sensorn ställs in att vara (Filmen på analoga kameror). Desto högre iso tal desto mer ljus...
2
Svar
29
· Visningar
4 889
Senast: Mitra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka