hjälp mig i kameradjungeln.

_Skifting_

Trådstartare
Jag är nybörjare på foto, men älskar detta och behöver er hjälp i vad man ska titta efter.

Jag är trött på min urkassa mobilkamera och min digitalkamera har gett upp för ett bra tag sedan.

Jag älskar att ta motljusbilder, kontraster mellan skärpa/oskärpa, extrema närbilder på udda detaljer osv... (tex så fotade jag för ett litet tag sedan en gammal skrot amazon, där hamnade fokus på en helt fantastisk rostfäck... :angel:)

Såg på reklam en kamera som ser ut som en systemkamera med objektiv som man styr inställningarna med ett "ratta" runt objektivet som tydligen skulle vara snabbt och smidigt.

Kameran måste vara en lämplig nybörjarkamera som är enkel att förstå.

tack

Sv: hjälp mig i kameradjungeln.

En Nikon, 3100 eller 5000. En bra instegsmodell och du har fler möjligheter när du vill utöka fotandet.

Hur pass avancerad ska kameran vara? Finns ju jättebra nybörjar-systemkameror (jag har t.ex. en Nikon d3100), annars finns ju så kallade superzoom-kameror, typ denna: (bara ett exempel)

camera-front-angled.jpg

Nikons instegsmodeller är superenkla att hantera. Till och med min mamma kan fota med den, när hon förstått att den stora blanka knappen under pekfingret är avtryckaren:angel:

Andra märken har säkert också bra kameror, men det har inte jag några erfarenheter av.

Skulle alla gånger rekommendera en systemkamera framför en superzoom. Ärligt talat förstår jag inte vitsen med en superzoom, den har inte smidigheten hos en kompaktkamera, och inte kvaliteten och utvecklingsmöjligheten hos en systemkamera. Och särskilt billiga är de inte heller.

Även jag gillar Nikons systemkameror, D5000 har jag själv haft, kan helt klart rekommendera den. Men tycker du att en Canon känns bättre i handen ska du självklart välja en sådan, viktigast är ju att man trivs med sin kamera annars blir den inte använd.