DeCloe
Trådstartare
Har ett 3-årigt fbl som går på bete (ute dygnet runt). Han "stödfodras" en gång om dagen (har tyvärr inte möjlighet att göra det fler gånger dagligen), då får han stå inne i två-tre timmar med fri tillgång till hö, 2 kg krafft groov (125) och 0,5 kg krafft lucern. Nu har han iofs växt rätt mkt på höjden den senaste månaden men "vill" inte lägga på sig något hull. Han är inte gräsligt mager och har inte tappat något i muskler (snarare tvärt om), men man ser ändå revbenen när han "blåser upp sig" sig och "i vissa vinklar". I övrigt är han pigg och glad (kanske något seg till och från beroende på temperatur), han leker med hagkompisarna o.s.v. Mask och tänder är kollade.
Vad ska jag reglera i foderstaten (har funderat på olja, vad ska man ge för olja isåfall?)
Bör jag byta grooven mot något annat, blir det för mkt protein i foderstaten nu när han går på bete (det är ganska magert)?
Alla tips och erfarenheter är välkomna!
Vad ska jag reglera i foderstaten (har funderat på olja, vad ska man ge för olja isåfall?)
Bör jag byta grooven mot något annat, blir det för mkt protein i foderstaten nu när han går på bete (det är ganska magert)?
Alla tips och erfarenheter är välkomna!