Hjälp mig hitta en lämlig karl (XX)

jerseyko

Trådstartare
Mitt sto, rent galopp-fullblod.
e. Strong Statement u. Foxy News ue. Diaghylphard.

Visades på 3års test och då såg hon ut Så här och gick av galoppbanan i Mars, mycket har hänt med henne sen dess (hon är 7 i år)

Resultat:
Typ: 91
Ben: 82
Mankh: 0.6 (Är det 160? Hon är 165 idag)
Skritt: 93
Trav: 71
Gal: 82
Tmp G: 76
Mf_UHD: 18
Dressyr: 84
Mf_D: 19
Tekn_H: 90
Tmp H:92
Mf_UHH: 18
Hoppning: 92
Mf_H: 18

Idag är hon 7 år, ser ut så här.
gosan7.jpg

1 år sen, inte riden på länge och sommar rund
5.jpg

Hon har en 2 åring e. Alpen Corrado och han ser ut så här

Jag blev lite sugen på Cortus efter att ha bläddrat i H**ks katalogen, han har lika fint och gulligt huvud som min tjej :D
Sökte lite på nätet och här på buke om honom och det enda "dåliga2 jag hittade var att många avkommer verkade bli väldigt höga och lite tittiga ute.

Jag vill gärna inte ha en jätte häst (många verka gå över 1,70 redan vid 4 års ålder) ;) Och ska man se till det jag fick fram om temperamentet är de precis som mitt sto, hon är genom snäll, skulle aldrig kunna göra något elakt och jätte gosig. Men lite tittig ute, däremot inte alls tittig vid hoppning och cool när man kommer iväg på träning och tävling.

Sv: Hjälp mig hitta en lämlig karl (XX)

Vi har en fyraåring efter Cortus-Robin Z. Mycket trevligt temperament, mycket energi men snäll. Märkligt nog bli verkar hon storleksmässigt landa kring 1.64, mamman är ca 1.68. Däremot har hon ett litet, vackert huvud medans mamman drar x-full i grimmor ;). Cortus verkar ha rykte om sig att ge avkommor med gott temperament!

De där siffrorna du visar är inte resultat från 3-årstest utan BLUP-siffrorna.

Tydligen finns det inget resultat från 3-årstest på din häst. Är du säker på att hon har visats?

Jaha jag trodde det var från 3 års testet (kan noll om det) Jag har mailat till ägaren som visade henne på 3års och enligt henne så skall bilden jag länkade till vara fotad på 3 års testet.

Jag är mest inne på halvblodshingsar, gärna en som kan hoppa bra och har en bra trav (fast det verkar svårt att kombinera ;) )
Gärna med lite mera hals, när man rider mitt sto så känns det nästan som man sitter på en liten ponny, manen börjar nere vid manken och så vips kommer öronen.
Hon har den lite klasiska fullblodstraven me dlite kort trippigt steg, men det blir bättre och bättre, hon kliver definitivt på mer nu än när jag köpte henne för 1 år sen och hon tar i ordentligt med bakändan i alla gångarter.

Jag gillar Cortus ansikte, så himla lik mitt sto :) Hon är ca 165 cm hög (när hon blåser upp sig)

Här är en bild från oktober, hon är inte så musklad då som hon är idag.
21.jpg

Närmare men inte taget exakt framifrån

Februari, inte heller helt rättvis bild.
extrior.jpg

Om du ville göra en angloarab så finns ju Elcatero, men jag vet ju inte hur när du bor han, han har 9 på trav men är inte så stor...

Bra trav och hopp annars... Hm... Magini?

När vi ändå är inne på Anglo varför inte använda Kilroy som är både snygg att se på och rör sej bra. Tävlad mvs dressyr om jag minns rätt och kan även hoppa. Lämnar rejäla avkommor och finns på semin. Kolla in bedömningen på honom , han har genom gående bra poäng.

Men hur blir de utseendemässigt? Jag vill gärna ha en lite kraftigare/grövre än min lilla tjej. Sen gillar jag inte riktigt arabernas hals å ansiktsform.

Om Elcatero:

Det är en bra arabisk typ. Han har en väl ansatt hals och bra manke. Han har för att vara arab en ovanligt bra bog. Den här hästen har en liggande bog och har dessutom en bra manke och ett bra kors. Det är kanske därför som han har galopperat så bra, för han har de egenskaper som det engelska fullblodet har.

Han är vältränad och han rör sig mycket taktmässigt och bra och har ett fantastiskt bra trav. Han har fått 8-8-8-8-9 = 41 poäng och vi premierar nu med AB.” (Maxpoäng: 50)

http://www.barrskogsfilm.se/angloarab/undersidor/annons_elcatero.htm

Njae, inte intressant. Lite liten och jag hittar ingenting om han kan hoppa, en avkomma som gick 1.20 bara.

Njae, inte intressant. Lite liten och jag hittar ingenting om han kan hoppa, en avkomma som gick 1.20 bara.

Det är inte vad jag hört om Cortus avkommer. En granne hade en som inte var helt lätt att rida in. Men jag vet bara den och det andra kan ju bara vara rykte som ej är sant...... Mamman har ju stor roll i det hela...
Annars varför inte Briar 899? Där kan det ju bli både dressyr och hopp.. Vissa tycker där blir lite mycket nerv? Vilket jag tycker är till det bätter. Annars ett lite billigare allternativ som Biggles 1015 som är efter Briar. Hans avkommer har bara hunnit bli 4år. Där är också hopp och dressyr talanger vad som kommit fram på 3-års tester. Annars Okeanos 1097 som nästan har samma stam som Briar.
Utvalet av hingstar är stort och gör det mycket svårt..................
Lycka Till!!!!!!!!!!

Kan verkligen rekomendera Cortus,har en efter honom som inte är så stor 162 cm.,så storleken varierar nog ganska mkt. Verkar som om han överlag nedärver bra galopp och taktmässig trav och bra hoppteknik. och dessutom är blir de så snälla att de nästan är dumma..

Jag kommer ha tid att bestämma mig, hon ska ut på foder nu nämligen så får jag se hur hon utveckals under vintern om jag tar hem henne i vår och betäcker eller om hon blir kvar 1 år och sen gör vi oss ett försök på tävlingsbanorna innan det blir en bebis. Ska bli kul att se också hur hennes avkomma utvecklas, länge sen jag träffade honom nu.

Nerv har stot sådär lagom av tycker jag, hon är cool på banan men kan vara riktigt nervig när man rider ut själv. Vilket i och försig har att göra med vad de får vara med om under sin uppväxt.

Hon pratade om Elcatero :angel:

Ja ja.... Men ni fattar nog att mitt svar var vad jag hört om Cortus.....Som kanske inte stämmer?????
Tipsade också om några svenska hingstar som jag tycker borde användas mer i avlen....

Säger som alltid när det gäller fullblodsston som ska betäckas med halvblod. Feliciano!
Fast jag själv är vansinnigt förtjust i Spender S också............

Har du några bilder på avkommor? Jag blev så förtjust i Cortus då han är lik min häst, och så har jag träffat ett sto e. Ahorn och henne gillar jag otroligt mkt, både utseendemässigt, temperament och ridmässigt.

Har tyvärr inga bilder men har träffat Görels Fille avkomma (inte fullblodsmamma) och den är jättefin.
Fille får man väl säga har bevisat vad han duger till i aveln......

Spender har jag faktiskt inte sett några avkommor alls till men jag gillar honom som häst och har alltid tänkt att med ett fbl sto så vore han perfekt. Hoppa kan han ju bevisligen!

Liknande trådar

Avel Någon som vill hjälpa mig och förklara vad de olika sakerna betyder i bluptabellen? Vad jag förstått så är 100 normalt och sen över...
Svar
8
· Visningar
897
Senast: elle12
·
B
Avel Hej! Det är så att jag har tänkt å betäcka mitt nya sto. jag e inte direkt så insatt i avel men antar att man ska kolla lite på blup...
Svar
1
· Visningar
767
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Katt i påse
  • Avlivning älskade katt
  • Muddypaws 24/25