Hjälp mig göra en "bedömning"

Sv: Hjälp mig göra en "bedömning"

Jämfört med sin pappa ser ditt sto ut att ha en svagare överlinje (han å andra sidan ännu mer brett ansatt hals än vad hon har, kan ju bero på könet också såklart), det kanske kommer från mamman? I vilket fall, om det är som pappan de ska se ut skulle jag vara noga med en stark rygg på hingsten du väljer till ditt sto (inte sänkt bakom banken, mindre toppigt kors, mer sluten länd).

Traven på ditt sto är kort och lite "tassig", tycker jag, och hon travar lite bakom sig. Det kanske ska vara så - å andra sidan har pappan inte heller topp-poäng på traven, så den kanske är lite i underkant.

Det hade varit henne mer rättvist med en annan ryttare eller om man sett henne fritt. Jag håller nämligen in henne i traven för att min ridning brister. Hon har längre och lite "snabbare" trav. Det är jag som inte låter henne sträcka ut helt. Kan även bero på återkommande kronledsinflammation hf som visade sig två veckor efter denna video, men det vet jag ej.

Här är mamma häst, får jag länka så här? länk borttagen av moderator hennes namn är stormy's moonlight så söker man på hennes namn på google kommer sidan upp. Mamman är ju lite grövre.

Hingsten jag ska betäcka med ser ut så här.

205664_10150154077427692_589152691_6588729_8084901_n_193862736.jpg

Enligt bedömning har ju han något kort trav, "Lätt taktmässig något kort trav." han fick 8p. Kanske det är så att curlyn generellt har så med tanke på att dom har foxtrott i sig, bara egen analysering kan vara helt åt skogen.

Här är en annan curly hingst http://www.youtube.com/watch?v=ZaR8b0ZbgWo hur tycker ni traven är där?

Jag var även sugen på att betäcka med denna hingst men han fanns inte heller tillgänglig iår.. Kommer kanske att betäcka henne en andra gång, då blir det semin (förhoppningsvis vegas eller splashes) och kan vara bra att hon inte är första gångs sto då.

Senast ändrad av en moderator:

I den här videon ser man lite släktningar :p http://www.youtube.com/watch?v=zbC29HOs50c 2min in i filmen har samma mamma som mitt sto, den hästen påminner mycket om mitt sto men den är mycket grövre.. 3.30 så ser man mitt stos mamma med föl. Mitt stos pappa "missouri dream" är farfar åt det fölet (hoppas jag fick till det nu). Hjälper sådant här? Eller är det onödig info?

Vilka tråkiga gångarter Curlyn har. Trodde att det skulle vara lite bättre än det jag ser. Jag har en islandshäst och även hon har 4 gångarter och outbildad men hon rör sig till och med trevligare än hingstarna du visat.

Den sista hingsten du visade tyckte jag rörde sig fint.

Personligen blev jag lite besviken över SDs bakbensmekanik när jag såg honom i flyinge.. Såg även låst ut i bogarna. Nu vet jag ju att det är en hingst som det skrivs mycket bra om honom men det är ingen hingst jag skulle lägga på ett sto med lite svagare bakben.
För att vara ett fullblod så tycker jag att hon är av bra ridhästmodell, bra hals och lite rejälare. Jag tycker traven är ok men har lite dåligt internet på mobilen så jag kollade bara en liten stund.
Om du avlar för fälttävlan så kanske Last Liberty eller Cartier kunde vara intressanta?

Tack för infon! Någon som är låst i bogarna vill vi inte ha, har en häst som är det (inte denna men en annan) och det är inte lätt att komma till riktig ridning på den mycket pga bogarna.

Tack! Last Liberty har jag oxå funderat på, någon som vet hur han rä i temperamentet? Cartier får jag kolla upp, sett många fina e honom men inte läst på så mycket om honom. :)

Är fortfarande helt övertygad om att hon skulle vara en suverän förädlare i dressyraveln, lätt å rörlig, elektrisk å känslig. En rejäl kille på som har lätt för det samlande arbetet. På filmen är hon inte riktigt så lösgjord jag sett henne, slappnar hon av klarar hon vinkla haserna bättre å blir inte så stel i bakbenen så hon har ett bättre arbete där, hon är bara lite orolig för att släppa hela vägen, vill gärna vara REDO ifall man måste. Att du fått ta henne Rebecca är det bästa som hänt, för mellan varven ser man hur hon vågar lägga allt i dina händer å man ser att det är något hon inte bara gör, där krävs ett enormt förtroende.

Jag har ju lite inside info ;) å säger att det måste vara ett väldigt mottagligt psyke på hingsten utan en benägenhet att övertänka eller bli låst, nästan en lite trög pojk som litar väldigt mkt på rutiner å arbete hade inte varit fel utan att koppla detta till någon av de hingstar jag gillar. Samtidigt ska det inte vara en halvdöd hingst utan en med gester, resning å POWER! Har länge sagt floricello å står för det. Florestan hästar överlag. Egentligen skulle du kolla på florencio också, en kille som kan ge lite truckare pga sin moder men med en dam som z så är det nog inga problem. Å han har huvudet.

Tycker det är synd att inte prova en dressyr på henne, bättre fullblodssto till dressyrhingstar är svåååårt att hitta. men allt detta visste du ju redan :D

Tycker du ska kolla på Camaro M också.
Han verkar nedärva rätt bra gång förutom hopp och avkommorna
verkar sunda i huvudet och tuffa nog för ft.

Precis det du beskriver är min största anledning till att jag lägger Floricello på min fullblodsdam. Jag behöver en som fokuserar på ryttaren istället för allt som händer runtomkring. Och har blivit rekommenderad Florestanblodet av den anledningen!

Nu är det min mycket personliga tolkning om hur SD rör sig i förhållande till MITT ideal. Det är ingen sanning jag har bara ett annat dröm-rörelsemönster. Titta själv och gör egen bedömning, många verkar tycka att han är kanon.

Själv hade jag funderat i banorna: Don primero ( innan det är för sent, Tror de t blir spännande kombination, du har nerv och energi från ditt sto. ), Dalwhinnie(för att fölen ser så fantastiska ut och hingsten verkar vettig). Och jag får nog tänka lite till, har ju ett annat sto i huvudet just nu, men funderar på om inte D skulle passa där med..;).

Dalwhinnie är jag väldigt förtjust i! men honom skulle jag nog bara våga lägga om jag skulle avla för ren dressyravel. Det kanske blir så en vacker dag, iaf om skorpan får bestämma ;)

Dalwhinnie fick väl hyfsade hoppoäng?
Har jobbat lite med hans uppfödares hästar för ett tag sedan, och dom flesta av dom hoppade bra trots dressyrstammen (och var bra i skallen). Har själv funderat på D till mitt ena sto just pga att jag vill ha både gång och hyfsat hoppförmåga.

(Det var många år sedan jag var där, tror D´s mormor var typ 3år, så det är ingen smygreklam på det sättet).

Senast ändrad:

Vilka tråkiga gångarter Curlyn har. Trodde att det skulle vara lite bättre än det jag ser. Jag har en islandshäst och även hon har 4 gångarter och outbildad men hon rör sig till och med trevligare än hingstarna du visat.

Den sista hingsten du visade tyckte jag rörde sig fint.

Ja, splashes är dock ingen gångartshingst :) Foxtrotting som Vegas den fläckiga gör på filmen ser kanske tråkigt ut. Det är egentligen ingen gångart jag är intresserad av sådär. Men stoet jag har är 75% gångartsto, så de som avlar på curly och vill behålla gångarterna hade nog tyckt det varit bra. Men nu blev det Eagle Dancer, inte heller en gångartshingst. Men han är hälften fullblod, (räknas som renrasig och avkommorna räknas som renrasiga) "PREFERRED LIST" är han efter.

Liknande trådar

Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·
Kropp & Själ Vart vänder man sig när man inte kan få hjälp av vården? Jag fungerar inte på arbetet, min hjärna lägger av och den står liksom och...
2
Svar
38
· Visningar
2 822
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
994
Senast: Sirap
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
39
· Visningar
3 829
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård