Sv: Hjälp mig göra en "bedömning"
inte så snällt o ställa en häst i nedförsbacke hörru
hon har ngt korta framben, ngt brett ansatt hals. Rak vinkel i sina haser. Ganska rak rygg med ngt svag länd. Sluttande kors. Men hon är o andra sidan sätt ganska harmonisk i typen. Skulle tro att hon är ett fullblod eller har mkt fullblod i sig.
I ridningen avspeglar det en häst som har svårt att komma upp i fronten, att höja ryggen o därmed få in bakbenen. Det blir lite svårare med rakare haser. Däremot kommer hon bättre i galoppen. Man kanske inte heller kan säga att hästen är lösgjord av naturen.
Dessa saker får mig o tro att hon är mer hopphäst än dressyrhäst. Så frågan är hur mkt mer vinkel vill du ha på hasen? Ska den hoppa så kanske det helt krasst inte behövs så mkt mer så länge hon kan komma till lösgjordhet o arbete. Men om hon skulle betäckas med dressyrhingst så hade jag tänkt på typen. En mer högställd individ, med en bra typ. Grundgångarterna tycker jag är rätt ok, 7 mässiga skulle jag bedöma dem som. Därför skulle jag mer inrikta mig på en bra typ, med bra ben i mitt hingstval om det vore mitt sto. För skulle avkomman få bättre typ, så skulle säkert gångarterna kunna bli mkt trevligare också. Din häst är åt det ädla hållet så jag skulle inte tänka så mkt på massan hos hingsten mer än att den inte får vara av det gracila hållet.
Hingstar som jag skulle tänka på vore t ex
Bellagio, mer elegans, typförbättrare, lite nerv
Dahlwinnie, har det ditt sto brister på, bra temperament (skulle dock önska lite längre framben)
Stedinger, samma som ovan. Vet det snackas om temperamentet på denna hingst men när jag stod o pratade med waldhof i 10 minuter o fotade gjorde hästen inte en ansats till att prova lyckan.
Zaladin (om du vill prova nåt nytt), elegant, bra typ, en del nerver
SD I/II, bra typ, bra mekanik.
Multihingst/hopp, kan ju vara så att du kanske vill ha en häst som inte vänder så fort den ser en bom
Arlando Z, rör sig hyfsat för att vara hopphingst, mkt trevligt lynne.
Character, bra typ, trevligt temperament, hoppar trevligt. O rör sig hyfsat, kanske väl kortlinjerad för ditt sto
Canterbury, lite mer långlinjerad i typen. Trevligt temperament, bra gångarter.
Ludwigs champion, bra på det mesta.
Har träffat alla dessa hingstar utom LC och SD II och det är till en stor del därför jag kan rekommendera dem.