Hjälp mig göra en "bedömning"

RebeccaJoli

Trådstartare
Eftersom min häst är för gammal för att visas på annat än stamboksföring, och det inte är förrän i slutet på augusti, så tänkte jag se om ni kanske kan hjälpa mig göra en liten "bedömning" av henne.

Vad anser du att hon har för styrkor/brister i exteriör och gångarter?
Om du hade mitt sto, vad skulle du lägga du tänka på när du valde hingst till henne?

img_4105_184442554.jpg

34103_1495086225942_1497660137_31284529_5025189_n_95531108.jpg

Video

Senast ändrad:
Sv: Hjälp mig göra en "bedömning"

Svårt att säga, kan skulle behövt en "naken" uppställd bild utan skuggor, och en lite bättre film. Men halsen ser ut att vara av trevlig längd, men lite lågt ansatt, korset brant och hasen lite rak. Annars ser benen bra ut, tycker jag. Kanske lite lång/öppen i ländryggen.

Traven är bättre än galoppen, och av det som syns på filmen skulle jag sätta ett frågetecken för ridbarheten och balansen, särskilt om det som du säger är en äldre häst, som borde kommit mycket längre i sin utbildning. Men det kan förståss finnas en anledning till det, annat än dåliga förutsättningar från hästens sida.

Baserat på enbart dessa bilder och denna videofilm skulle jag kanske inte nödvändigtvis sätta stoet i avelsboxen, åtminstone inte för dressyravel.

inte så snällt o ställa en häst i nedförsbacke hörru ;)

hon har ngt korta framben, ngt brett ansatt hals. Rak vinkel i sina haser. Ganska rak rygg med ngt svag länd. Sluttande kors. Men hon är o andra sidan sätt ganska harmonisk i typen. Skulle tro att hon är ett fullblod eller har mkt fullblod i sig.

I ridningen avspeglar det en häst som har svårt att komma upp i fronten, att höja ryggen o därmed få in bakbenen. Det blir lite svårare med rakare haser. Däremot kommer hon bättre i galoppen. Man kanske inte heller kan säga att hästen är lösgjord av naturen.

Dessa saker får mig o tro att hon är mer hopphäst än dressyrhäst. Så frågan är hur mkt mer vinkel vill du ha på hasen? Ska den hoppa så kanske det helt krasst inte behövs så mkt mer så länge hon kan komma till lösgjordhet o arbete. Men om hon skulle betäckas med dressyrhingst så hade jag tänkt på typen. En mer högställd individ, med en bra typ. Grundgångarterna tycker jag är rätt ok, 7 mässiga skulle jag bedöma dem som. Därför skulle jag mer inrikta mig på en bra typ, med bra ben i mitt hingstval om det vore mitt sto. För skulle avkomman få bättre typ, så skulle säkert gångarterna kunna bli mkt trevligare också. Din häst är åt det ädla hållet så jag skulle inte tänka så mkt på massan hos hingsten mer än att den inte får vara av det gracila hållet.

Hingstar som jag skulle tänka på vore t ex

Bellagio, mer elegans, typförbättrare, lite nerv
Dahlwinnie, har det ditt sto brister på, bra temperament (skulle dock önska lite längre framben)
Stedinger, samma som ovan. Vet det snackas om temperamentet på denna hingst men när jag stod o pratade med waldhof i 10 minuter o fotade gjorde hästen inte en ansats till att prova lyckan.
Zaladin (om du vill prova nåt nytt), elegant, bra typ, en del nerver
SD I/II, bra typ, bra mekanik.

Multihingst/hopp, kan ju vara så att du kanske vill ha en häst som inte vänder så fort den ser en bom ;)

Arlando Z, rör sig hyfsat för att vara hopphingst, mkt trevligt lynne.
Character, bra typ, trevligt temperament, hoppar trevligt. O rör sig hyfsat, kanske väl kortlinjerad för ditt sto
Canterbury, lite mer långlinjerad i typen. Trevligt temperament, bra gångarter.
Ludwigs champion, bra på det mesta.

Har träffat alla dessa hingstar utom LC och SD II och det är till en stor del därför jag kan rekommendera dem.

Tack till er båda!! :bow:

Tanken är fälttävlansavel. Hon är ett rent fullblod som gått på banan. Jag har ägt henne i 3 år men pga diverse tråkigheter, brutna ben (på mig då alltså :D) osv så har hon inte hunnit så långt i utbildningen. Hon är nu 11år, ingen lätt häst att rida, är snäll men känslig och mycket nerv, med en duktigare ryttare än undertecknad hade hon säkert kunnat komma mycket längre dessutom, men jag är oxå "omskolad galoppör";) men vi försöker utvecklas tillsammans och hopaps vi kommer fortsätta göra det lite till :) Ska försöka ordna en ordentlig bild på henne, tog bara vad jag hade på datorn ;)

Uppskattar verkligen era analyser, det kommer hjälpa mig mycket!

Mariaauto: Roligt att du faktsikt nämnt många hingstar som jag själv tittat på.
Canterbury och SD I+II är de som jag fastnat mest för av de du nämnt!

Tusen tusen tack för att ni tagit er tid!! :bow:

Jag skulle leta efter en hingst med bra bakben och bra galopp. Jag tycker att traven är okej även om hon är lite tåsläpare (syns tydligt i motljus på filmen då det dammar extra om bakbenen) men att galoppen har lite raka bakben. Men jag tycker inte som Maria att hon inte kommer upp fram, jag tycker att hon har rätt bra rörelser fram faktiskt, visst är hon inte så väldigt uppåt i rörelserna, men det beror på formen. jag tror att med annan styrka och annan form skulle bogfriheten vara ännu större.

eftersom du vill avla flt så skulle jag kolla på Corlensky G, bra typ, bra galopp, vinklad i hasen vilket nog i bästa fall skulle kunna kompensera dins raka haser. Canterbury är också en storfavorit som är väldigt komplett. Vill du satsa på icke-i-Sverige hingstar så skulle jag kolla på Indoctro, Contendro eller Contender - alla tre ger bra gång men är i första hand hoppavlade och alla tre är grymt bra.

Gillar CG jättemycket men är lite orolig för hans temperament, då damen inte är världens lättaste direkt. Contender är helt klart en storfavorit!!

men vad roligt att få sin häst bedömd av bukefalosfolk med många åsikter och kunskaper, få man hoppa in och fråga om sin egen häst eller är det för mycket trådkap :angel: ? Jag har tänkt bedömma henne senare med föl vid sidan.

För min del är det helt okey, det är ju bara kul om fler får hjälp! Tillsammans kan vi ju ta svensk avel ett steg längre, om vi delar med oss av våra värdefulla kunskaper! :)

Tänk på att eftersom din häst tillhör en udda ras är det svårt att bedömma henne om man inte kan rasstandarden. Det som med mina halvblodsögon kan se konstigt ut kan vara perfekt i just din hästs ras.

Tänk på att eftersom din häst tillhör en udda ras är det svårt att bedömma henne om man inte kan rasstandarden. Det som med mina halvblodsögon kan se konstigt ut kan vara perfekt i just din hästs ras.

Ja jag vet. :) Men rent generellt kan man ju se vad som ser bra och dåligt ut? Bara för att det är en udda ras ska den ändå se och röra sig på ett trevligt sätt. :) Sen blir det såklart svårt att ge en bra bedömmning då hon är en så pass ovanlig ras. Hon ska ju få en riktig bedömning då bäbisen kommit. :)

Jag tycker det är nästan omöjligt att bedöma gångarterna utan att känna till rasstandarden. Hennes gångarter är inte idealet för hur man vill att trav och galopp ska se ut på ett halvblod, men jag gissar att avelsmålet med gångarterna för American Curly också är ett helt annat?

Ja alltså, jag är inte jättekunnig inom curlyn själv :/ Men den har i "grunden?" fyra gångarter. Här är den gångarten http://www.youtube.com/watch?v=GJzDgAoHRCw . Men alla avlar inte på det. Mitt häst är 75% gångartssto.

RASBESKRIVNING

American Curly Horse skall vara en stark, uthållig, energisk, atletisk och lätthanterlig rid- och körhäst med utpräglat harmoniskt sinneslag. Ett särdrag för American Curly är den lockiga pälsen. American Curly skall ha välpropertionerligt huvud med rak noslinje, väl ansatt hals med god längd och böjlig nacke och kort, stark rygg. Mankhöjden är 145-160 cm och alla färger är tillåtna.

Den lär ju inte vara någon vidare hjälpa men något.

Jag är mer ute efter generella saker, överbygdhet osv. Vet att det är svårt att bedömma en så ovanlig ras, men hade varit roligt med några generella åsikter. :) Blir det får svårt får jag helt enkelt vänta till bedömningen, :)

Med halvblodsögon ser hon ut att ha en kort och brett ansatt hals, vara sänkt bakom manken, ha en lång länd, ett toppigt kors som är kort och sluttande. Öppen i hasvinkeln.

Tack! Curlysar ser ut hur som helst inom rasen tycker jag. Jag tycker att hon är en aningen överbyggd? Jag kommer själv behålla hennes föl och vill ha en nättare hållbar individ som jag kan rida lättare western eller dressyr med. Hon ska betäckas med Eagle Dancer som har fullblod i sig (dock är han och avkommorna reggade som curly)

Hur menar dem med väl ansatt hals? (jag är ju fruktansvärt dålig på detta)

Vilket ju inte låter särskilt likt rasstandarden. Å andra sidan tycker jag att det finns rätt stora exteriöra likheter med hingsten på den andra filmen, så de kanske ska se ut så ändå (om de inte är nära släkt förståss)? En rasstandard kan ju tolkas på olika sätt, halsen är ju lång jämfört med en fjording, exempelvis.

Vilket ju inte låter särskilt likt rasstandarden. Å andra sidan tycker jag att det finns rätt stora exteriöra likheter med hingsten på den andra filmen, så de kanske ska se ut så ändå (om de inte är nära släkt förståss)? En rasstandard kan ju tolkas på olika sätt, halsen är ju lång jämfört med en fjording, exempelvis.

Jag tycker att alla curlysar jag sett ser olika ut. Vissa ser ut som brukshästar, vissa nättare osv. Grymt stor skillnad på dem. Jag är ute efter en nättare sportigare individ för egen vinning främst.

Hon är inte släkt med hingsten, han var mitt första val att betäcka med men fanns inte tillgänglig på semin i år. Han är gångartshingst.

Detta är pappan till mitt sto, han har bra poäng.

Nuvarande_hingst_Missouri_Dream.jpg

Poäng:
Typ 8
Huvud, hals och bål 8
Extremiteter, rörelsernas korrekthet 7
Skritt 9
Trav 7
Summa: 39 poäng
För godkänt utfört ridprov 8-8-8-8-8=40 poäng

Kommentarer angående hingsten jag ska betäcka med.

Rastypisk hingst, något långsträckt, välbyggd. Väl ansatt hals, välvinklad bog, öppen bål, sluttande välvinklat kors. Välmarkerade ledgångar, fransysk. Lång vägvinnade taktmässig skritt. Lätt taktmässig något kort trav.

Hoppas jag inte tröttar ut er med curlysar, jag kan så lite själv.

Jämfört med sin pappa ser ditt sto ut att ha en svagare överlinje (han å andra sidan ännu mer brett ansatt hals än vad hon har, kan ju bero på könet också såklart), det kanske kommer från mamman? I vilket fall, om det är som pappan de ska se ut skulle jag vara noga med en stark rygg på hingsten du väljer till ditt sto (inte sänkt bakom banken, mindre toppigt kors, mer sluten länd).

Traven på ditt sto är kort och lite "tassig", tycker jag, och hon travar lite bakom sig. Det kanske ska vara så - å andra sidan har pappan inte heller topp-poäng på traven, så den kanske är lite i underkant.

Liknande trådar

Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·
Kropp & Själ Vart vänder man sig när man inte kan få hjälp av vården? Jag fungerar inte på arbetet, min hjärna lägger av och den står liksom och...
2
Svar
38
· Visningar
2 822
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
994
Senast: Sirap
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
39
· Visningar
3 829
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård