hjälp mig,ev regnskållor??

solhattar

Trådstartare
Min shettis har eksem och ser hemsk ut i ansiktet och har nu fått nått på ryggen,känns som knutar på rumpan går tappat päls på vissa ställen,hon äter lite dåligt i hagen går mest och klar sig,antar att det kan vara en kombination av eksem och regnskållor.men hur ska jag sköta det hon har börjat få ganska kraftig päls,funderar på att ta en dusch av henne hon är ledig men jag får inte borsta henne heller,bör jag tala henne för att komma åt bättre? Och sen tvätta med jodopax med? Ska ringa vet. I morgon då jag antar att hon behöver antibiotika,men kan ni här inne ge mig lite tips och råd..undrar också varför dom får så här kan det vara för att hon går med täcke hela sommaren?

Sv: hjälp mig,ev regnskållor??

Mina hästar har fått små typ regnskållor(vi kallar det för hot spots). Min inackordering fick dock värst, stora fläckar både över rumpa, skinka, mellan framben. Hon gick med exemtäcke.

Det våran veterinär rekommenderade var att klippa, dels hästen så att de inte skulle bli så svettiga, dels klippa bort pälsen över såren så att luft kommer till. Hon ville även att vi skulle tvätta varje sår med typ klorhexedin, men absolut inte hela hästen. Det är ju blöta/fukt som orsakar det.

Jag har även hört dom sim helklipper hästen och sedan täckar för att hålla väta borta.

Regnskållor och hot spot är inte alls samma sak. Regnskållor orsakas av en speciell bakterie, Dermatofilus congolensis, och yttrar sig just som små krustor i pälsen med en liten hårtofs mitt i. Hot spot däremot, är en ospecifik ytlig bakteriell hudinfektion. Eksemet är ofta ilsket rött, fuktigt, hårlöst och kan breda ut sig över relativt stora områden. Olika bakterier kan vara inblandade, ofta är det stafylokocker.

Spelar kanske inte så stor roll, men ändå..! ;)

Hästar med stora partier regnskållor behandlas framgångsrikt med penicillin. Detsamma gäller hästar som har ont av skållorna eller blir allmänpåverkade - dessa behöver allmänbehandling.

Annars är klippa + klorhexidin + luft en bra behandlingsstrategi! Det är inte bara hästar med lång päls som står ute i regn som drabbas, problemet är även utbrett bland klippta tävlingshästar som täckas större delen av dygnet.

ja, jag tycker mig uppleva att problemet med regnskållor blir mer och mer utbrett faktiskt. Sen jag började med hästar för x antal år sedan tycker jag mig sett en klar ökning.
Sen kan ju regskållor även uppstå av obalans i tarmen om jag förstått det rätt?

Våra klipps varje höst för att slippa skållor. De som ändå uppstår tvättas med klorhexidinschampo och smörjs med salysylvase (stavning??)

Jag upplever samma sak, speciellt den här hösten verkar det explodera med regnskållor överallt... förmodligen pga det milda och fuktiga vädret över hela landet...

Jag har en häst som jag trott hade mugg och sedan rasp, genomgått behandling för fotskabb (prover behövdes inte enligt den vet.) och nu äntligen fått veta att det är regnskållor han har varje höst. Han har bara haft dem bara på benen (vita ben) men nu i går upptäckte jag tre små ruvor under manen i den tjocka vinterpäsen också. Det har dessutom lett till lymfangit på ett ben för två år sedan och på tre ben nu i höst.

Innan har jag behandlat med att klippa pälsen kort runt de påverkade områdena, tvättat med klorhexidinshampo eller likandne, torkat riktigt torrt och sedan duttat på med alsolsprit, jodopax eller väteperoxid, och det har fungerat riktigt bra. Har även hört att äppelcidervinäger ska funka fint.

Nu blir det antibiotika som jag hoppas fungerar, både mot lymfangiten som blossat upp igen och mot årets extra ihärdiga regnskållor!

Lite uppdatering om "mitt fall"... veterinären tyckte inte antibiotika behövdes, utan tipsade om att smörja skållorna med microcid och fortsätta promenera med honom för lymfangiten. Om det inte är bättre i början av veckan ska jag återkomma så kanske det blir antibiotika ändå... suck.

Liknande trådar

Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
30 311
Senast: EmmaW
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 808
Senast: Luleå
·
Kropp & Själ Vill börja med att säga att den som vet eller har en aning vem jag är får gärna behålla det för sig själv.:) Ska försöka skriva så...
2
Svar
31
· Visningar
4 979
Hästvård När hovslagaren var här i förrgår upptäckte jag att hästens öron såg "skabbiga" ut. Jag kan plocka/skrapa bort päls och vid rötterna på...
Svar
3
· Visningar
1 263
Senast: Constance
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈