R
Rockypro
Sv: Hjälp mig börja rida!
Haha!
Jaa, allt som kostar är ju...
*Stallhyra
*Hö
*Kraftfoder
*Skoning
*Försäkring
*Avmaskning
*Vaccination
(*Övriga vet.besök.)
Nu har jag säkert glömt något, men alla de löpande kostnaderna klarar jag att betala själv på min inkomst på 2350 kr. Hö, vaccination mm är ju bara engångskostnader/år. Så det är inte så fasligt dyrt! Nu kanske det är annars när man tänker på priset i hyrorna mm där nere i Sthlm, men som sagt så är det ingen värre kostnad här uppe.
Ännu en anledning till att flytta norrut?
Angående storleken på hästar, det beror på så mycket men mest beror det på om hästen du sitter på är kraftig/viktbärande/"ranglig"/osv. Min nordsvensk är ca 165 hög (hon är gigantisk för att vara nsv) och jätteviktbärande, så henne skulle det aldrig vara några problem med (Hon är dock förvånandsvärt smidig och lätt att rida trots sin storlek).
Är det däremot en ridskolehäst på samma höjd ála modell spinkigt halvblod så är det nog värre. Men sen beror det ju mycket på ryttaren med, en ryttare med bra balans är lättare för en häst att bära upp oavsett om man är lättare eller tyngre.
Här kommer en länk till en bild på Lillröa.
http://www.pixbox.se/pic_show_id23024951.html
Se och njut. (Liite halvtaskig bild, bilden är efter sommarbete så hon är både lite tjock och lite omusklad, kan lägga in fler när jag knäppt några nyare.)
Minns inte om jag redan har frågat, men vad ska hästen ha för mankhöjd om jag är 190 cm lång?
Jag frågade en gammal kompis, och fick svaret att 175 är absolut minimum! Om man säger såhär - hur hög kan mankhöjden vara innan man får problem att ta sig upp i sadeln, utan hjälp av stege eller annat hjälpmedel?
Tittar lite på medryttarhästar, men de flesta verkar vara för små...!
The bigger the better - eller hur?
Vad ska man säga... "May the force be with you!" kanske?
Men helt ärligt, en bild vore jättekul att se! Sen kanske det inte är realistiskt att transportera ner hästen till Stockholm om du nu bor där uppe, men man kanske kunde leka med tanken i alla fall... Om man i teorin säger att man transporterar ner hästen - vad är det då som kostar, förutom stall, foder och någon (utöver mig) som tittar till den? *drömmer sig bort*
Haha!
Jaa, allt som kostar är ju...
*Stallhyra
*Hö
*Kraftfoder
*Skoning
*Försäkring
*Avmaskning
*Vaccination
(*Övriga vet.besök.)
Nu har jag säkert glömt något, men alla de löpande kostnaderna klarar jag att betala själv på min inkomst på 2350 kr. Hö, vaccination mm är ju bara engångskostnader/år. Så det är inte så fasligt dyrt! Nu kanske det är annars när man tänker på priset i hyrorna mm där nere i Sthlm, men som sagt så är det ingen värre kostnad här uppe.
Ännu en anledning till att flytta norrut?
Angående storleken på hästar, det beror på så mycket men mest beror det på om hästen du sitter på är kraftig/viktbärande/"ranglig"/osv. Min nordsvensk är ca 165 hög (hon är gigantisk för att vara nsv) och jätteviktbärande, så henne skulle det aldrig vara några problem med (Hon är dock förvånandsvärt smidig och lätt att rida trots sin storlek).
Är det däremot en ridskolehäst på samma höjd ála modell spinkigt halvblod så är det nog värre. Men sen beror det ju mycket på ryttaren med, en ryttare med bra balans är lättare för en häst att bära upp oavsett om man är lättare eller tyngre.
Här kommer en länk till en bild på Lillröa.
http://www.pixbox.se/pic_show_id23024951.html
Se och njut. (Liite halvtaskig bild, bilden är efter sommarbete så hon är både lite tjock och lite omusklad, kan lägga in fler när jag knäppt några nyare.)
Senast ändrad av en moderator: