Hjälp mig banta min häst

Sv: Hjälp mig banta min häst

2 dl havre är skit samma, den lilla mängden är ovidkommande. Fri tillgång på ensilage, som jag sa, och lusern.

Känn dig inte hemsk, du ber om hjälp, vilket är super:)

Personligen tycker jag inte 2 dl havre gör varken till eller från. Öka på rejält med ensilaget och komplettera med lite mer kraft foder av tex. krafft grov eller lucern. Mitt tips!

är omöjligt att säga om det är bra lr inte om du inte vet hur mkt protein det innehåller...
Har själv en häst som är runt 162 cm hon äter 20-25 kg hösialge/dygn med ts på 60% och 55g Smrp och 6MJ + det äter hon betfor och korn, för att hon är smal.
Hon får alltså i sig runt 1100-1300g Smrp/dag och runt 135 MJ/dag, men hennes behov enligt tabellen är egentligen runt 500g Smrp tror jag...
Skulle jag fodra henne efter tabellen skulle hon vara extremt mager med stor proteinbrist :crazy:
Just för tuggbehövet skulle jag ge minst 15-20kg, gärna fri tillgång (om det är okej värden)! Sen skulle jag även lägga till nått kg lusern i början, lusern innehåller "snälla" proteiner och räknas som grovfoder, de är bättre för hästen att få protein från grovfodret än från koncentrat.
Sök på proteinbrist på "foder" forumet så hittar du jätte mkt trådar, jag lovar!

ja gud det ska ske omedelbart. ska ändra direkt när jag går ut och kvällsfodrar.
ska dra upp hösilagegivan med minst 4 kg, införskaffa lusern (som jag antar att man doserar enligt anvisningar?) och hålla tummarna på att hon blir av med sin mage.
tack för alla tips :)

*kl*

Den hästen är snarare mager med extrem proteinprist! Ungeför som man kan se ibland på bilder på svältande barn, de har stora uppsvullna magar pga svält...

Du behöver veta hur mkt protein och energi ditt hösilage innehåller. Sedan får man försöka att uppskatta hästens behov. Sedan är det bara att försöka fodra så att behoven täcks.

kan tänka mig att fri tillgång på hösilage och några kilo lussern skulle kunna hjälpa.

Finna massor med liknande trådar. Sök på proteinbrist så får du nog en hel del träffar.

införskaffa lusern (som jag antar att man doserar enligt anvisningar?) och hålla tummarna på att hon blir av med sin mage.
tack för alla tips :)

nja riktigt så fungerar det ju inte.

Exempel med siffror tagna helt ur luften:

Säg att hösilöaget innehåller 50g smp/kg (=protein per kg) och lussern 100smp/kg.

Låt säg att hästen behöver 700 smp/dygn. Dett skulle innebära att om du fodrar 10kg hös (=500smp) och 2kg lussern (=200smp) skulle behovet vara täkt.

Dock är det inte riktigt så enkelt eftersom man även måste ta hänsyn till enegri behovet och innehållet i de olika fodermedeln.

Hoppad du förstår något av min röriga förklaring=)

Lycka till med din häst. Med din inställning att förändra kommer hon säkert snart bli jätte fin. Men ha tålamod.

okej...så med andra ord kanske man i ditt exempel behöver ge 3 kg lusern för att täcka energibehovet? tänker jag rätt då?

du har fortfarande inte svarat på om du vet värdena på ditt hösilage... Och det är jätte svårt att säga om 3 kg lusern räcker när du inte vet värdena, som Bee redan skrivit...

Ja och då kanske man får för mycket protein (nu gör det i detta fallet inget eftersom detta är grovfoder och proteinöverskott därifrån inte gör något).

Därför måste man hitta en balans där man når rätt energi och rätt proteinmänge.

Har jag förstått det rätt att du inte har någon analys?

Är det så skulle jag ge rejält med hösilage och 2-4 kg lussern till en början. Räcker inte då så bör du kanske se dig om efter annat ANALYSERAT foder, alt fodra soja eller likande. Det är dock ett proteinkoncentrat som man ska fodra med försiktighet.

Senast ändrad:

Ett tips är att bläddra i Kristina Plancks bok om foder. Där lär man sig mycket=)

Liknande trådar

Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
4 335
Senast: lovehorses
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 210
Hästvård Jag köpte min första häst för ett tag sedan och dem förra ägarna sa att hon var väldigt svårfödd. Därför släppte jag henne på ganska...
Svar
7
· Visningar
1 637
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! Jag antar att många hästar är lite runda efter sommaren, men nu börjar jag bli lite orolig för min. Jag har haft henne i många år...
Svar
19
· Visningar
3 180
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Inredningstråden nr3

Hund, Katt, Andra Djur