Hjälp mig banta min häst

E

exina

Vill börja med att säga att den här tråden kanske bör ligga på foder egentligen, om så blir så får den gärna flyttas på.

Jag har en häst som är kraftigt överviktig:
http://plutogirl.bilddagboken.se/p/show.html?id=321474145&directlink=1

hon har sett ut så sedan i våras, tack vare för lite motion och för mycket mat. Jag vill inte höra några kommentarer om att jag inte borde låtit henne bli för tjock, för det har jag konstaterat för länge sedan, och skäller på mig själv för varje dag.
Jag har sedan intagning efter betet hållit igång henne i stort sett varje dag, minst 30 min, och ändrat hennes foderstat så att hon äter minimalt med mat, bara för att täcka det normala behovet. Men hästjäkeln går inte ner i vikt!
Det måste ju finnas någon mer än jag som har eller har haft en kraftigt överviktig häst, hur gör man på bästa sätt för att få ner den i vikt? :confused:

Jag kan inte heller rida henne särskilt hårt då hon står under återuppbygg
nad efter en skada (som också delvis kommer sig av att hon är för tjock.).

tar tacksamt emot alla råd om såväl foder som motion!

Sv: Hjälp mig banta min häst

din häst har proteinbrist!! är svårt att bedömma över bilder om de är tjocka men fet tkr inte jag den ser ut att vara iaf!
vad har du flr värden i fodret och vad får den ?

Jag vet faktiskt inte vad det är för värden i det hon får.
Men just nu käkar hon 2 dl havre/dagen, 6 kg ängssvingel, som är ungefär hälften av näringsvärdet mot det hösilaget jag har, och 2 kg hösilage.
Alltså, allt som allt ca 5 kg hösilage. Jag har varit inne på att ge henne mer hösilage, för att som du säger öka proteinhalten, men jag är rädd att hon kommer gå upp ännu mer i vikt av det?

I mina ögon ser hästen absolut inte fet ut, den har ganska tunn hals och är lite kantig över rumpan, detta är snarare proteinbrist(men bilden kanske ljuger), men det ser ut så på den oerhört uppdragna buken. Hur ser foderstaten ut nu?

Jag skulle fodra på med lucern, det innehåller mycket protein.

Har varit inne på det också... Jag är tyvärr inte så haj på det här med foderstater, vilket jag nog borde vara egentligen...
Men hur mycket protein är det i lusern då? kan man räkna dubbelt så mycket som i hösilage?

Jag är nog inne på Tuvisens ide´. Det är ju svårt att se på ett foto men jag tycker inte att hästen ser tjock ut - snarare bukig. Den ser lite tunn ut i överlinje och har stor mage. Skulle behöva mer mat anser jag - mer proteiner.
Vad är det för ålder på hästen?
Det kan ju också vara lätt att de faller ur form om de varit skadade, tar lite tid att balansera fodret rätt igen.

öhh vet du vad du har för värden i ditt hösilage lr inte?? :confused: Tkr inte alls din häst ser fet ut på bilden, den har tydlig proteinbrist, får jag fråga vart fettet är ? :confused:

Jag vet faktiskt inte vad det är för värden i det hon får.
Men just nu käkar hon 2 dl havre/dagen, 6 kg ängssvingel, som är ungefär hälften av näringsvärdet mot det hösilaget jag har, och 2 kg hösilage.
Alltså, allt som allt ca 5 kg hösilage. Jag har varit inne på att ge henne mer hösilage, för att som du säger öka proteinhalten, men jag är rädd att hon kommer gå upp ännu mer i vikt av det?

vilken konstig fodring ??

Ge den hästen fri tillgång på grovfoder , ta bort havre o tillsätt lusern.

okej. det får nog bli så att jag drar upp hösilage-givan ganska rejält också.

det här med mina hösilagevärden låter konstigt, jag vet. men det är vad dom som säljer det säger. ängssvingeln är mindre näring i än hösilaget, och jag har gått på ungefär halva näringsvärdet.

Vad är det för skada hon har? Du skriver att den kommer sig av att hon är för tjock?

ja men vad är värdet? är det 10g smrp eller är det 50g smrp? 5kg hösilage är väldigt lite tuggmässigt oxå :crazy:.
Har du dåliga värden är det kanske ingen ide att ge fri tillgång, utan du måste ge mer krafftfoder eller lusern för att kompensera upp det

Här finns värdena på Kraffts hackade lusern:
http://www.krafft.nu/default.asp?menuItem=3&subMenuItem=55&subContentItem=22

Värdena i ensilage skiljer sig beroende på skörd så det går inte att säga hur mycket mer protein det finns i lucern än i just erat ensilage.

Men till att börja med så får hon på tog för lite ensilage:crazy: Jag vet inte vad din häst väger, men 1 kg strå/100 kg kroppsvikt är minimum. Och då räknas inte vattnet i ensilaget med. För att ta ett exempel, säg att ditt ensilage har en ts på 50 %(mycket lågt men enkelt att räkna med), dvs, ensilaget består av hälften vatten och hälften "foder", ger du din häst då 5 kg så får den gentligen bara i sig 2,5 kg, alltså vad en liten a- eller b-ponny kan tänkas behöva.

nybyggd paddock med för mycket sand + för tjock häst i dålig kondition = knäledsinflammation

Din häst är inte alls överviktig, tvärtom är den för mager men med stor uppblåst mage, förmodligen pga felaktig utfodring.

Ge hästen mer protein (tex lusern) och grovfoder.

hmm. vad hemsk jag känner mig nu :/ men ponera att jag ändrar hennes foderstat till, säg:
2 dl havre/dag
6 kg vanligt hösilage
6 kg ängssvingel

Det skulle alltså kunna hjälpa bort hennes mage? (ursäkta att jag ställer så dumma frågor, men de flesta här vekar kunna mycket mer än mig)

Mitt råd är för övrigt att du ger hästen fri tillgång på ensilage, med det samma. Och till detta rejält med lusernhack, runt 2-3 kg, om inte mer.
Hästen är inte fet.

Liknande trådar

Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
4 335
Senast: lovehorses
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 210
Hästvård Jag köpte min första häst för ett tag sedan och dem förra ägarna sa att hon var väldigt svårfödd. Därför släppte jag henne på ganska...
Svar
7
· Visningar
1 637
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! Jag antar att många hästar är lite runda efter sommaren, men nu börjar jag bli lite orolig för min. Jag har haft henne i många år...
Svar
19
· Visningar
3 180
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Inredningstråden nr3

Hund, Katt, Andra Djur