Hjälp mig att välja müsli-sort!

doris

Trådstartare
Hej,

Jag har en pålle som ätit Hippo Alfa i flera år, tillsammans med lucern hack.

Häromdagen smet pållen in i boxgrannens box och började äta av dennes Fibergi Låg, och vill numer inte röra sina Hippo Alfa pellets alls.

Tänkte att jag skulle vara så snäll att byta ut Hippo Alfa pellets och lucern mot något motsvarande müsli då..

Men vilket märke skall jag välja? Och vilken sort?

Pållen har svårt att lägga på sig, och skulle behöva en del muskler till. Tränas relativit hårt och tävlas ca 2 ggr/månad.
Kan inte äta havre.

Jag skulle vilja hittat ett prisvärt müsli som helfoder för komplement till höet.

Sv: Hjälp mig att välja müsli-sort!

Hej! Ja, varför inte prova med Fibergi då om pållen visat att han/hon gillar det? Priset är ju förstås ganska högt på Fibergi tyvärr, men det håller mycket hög kvalite! Jag gick i samma fundering i början av året. Kollade på internet osv och läste trådar på buke, pratade med stallkompisar. Jag kom fram till att Eggersman musli var det bästa valet för mig och min häst, det är relativt billigt, innehåller alla vitaminer och mineraler och finns i många sorter så man kan välja den som passar ens egen häst bäst. här är hemsideadressen, så kan du spana in och kanske hitta något som passar dig!:D

http://www.eggersmann.info/se/

Synd att det är havre i fibergin annars hade det väl varit bra med den eftersom hästen uppenbarligen tyckte om den. Jag har använt både Spillers Conditioning Mix och Dodson & Horells Pasture Mix. Gillar båda müslisorterna. Conditioning Mix innehåller mer energi och protein än Pasture Mixen...

Tack för svaret.
Vad kostar Spillers Conditioning Mix ca?
Vad kostar Dodson & Horells Pasture Mix ca?
Värdena kan jag ju kika på deras sidor.

Hur är dessa sorter i utseende/sammansättning i jämförerlse med Fibergi? (om du vet alltså)

//doris

Tack för svaret..

Ja, jag vet inte hur jag skall göra eftersom det ingår havre i Fibergi. Men kanske kan jag låna lite av stallkompisen och se om pållen reagerar på den mängden havre i fibergin, och hur den är tillberedd.. Är det något som förändras när spannmålen är ångkokt?
Är det inte mycket melass i fibergi?

Tack för adressen, jag skall kika!
(Hur är eggersman müsli i utseende/sammansättning i jämförerlse med Fibergi? (om du vet alltså)

//doris

mina pållar får hippo musli tävling, Tycker att det fungerar super bra! Har tidigare blandat själv.. Det blev konstigt nog billigare med färdig foder. Hästarna är blanka och fina och inte allt för pigga av det. Vi är nöjda!:bump:

Jag har ju fodrat med Hippo och gillar det märket.
Kan du berätta med om Hippo Müsli tävling, varför ger ni just det till era hästar? Hur mycket rids/tävlas de? Är de lätt eller svårfödda, samt hur mycket får du ge dem i kg ?

tacksam för svar

Jag ger Lympos havrefri ett väldigt bra muslifoder som görs i Nötarp i Skåne!

Kan varmt rek det fodret efter ha provat det mesta i musliväg som, fibergi, Spillers, Havens, Dodson&Horrell, Salsa etc

Detta har fungerat bäst och hästarna är superfina på det!

Jag ger Mustangs Müsli orginal och hästen älskar det. Min förra häst fick Spillers Cool n' cooked, också helt havrefri, men återförsäljaren slutade ta in det så då bytte jag till Mustang

Jag ger av den nya havrefria müslin från Hippo som heter Harmonie. Är supernöjd.

Ger mina Mustangs müsli... finns med och utan havre. Luktar gott o smakar mums (ser det ut som) :)

doris skrev:
Jag har ju fodrat med Hippo och gillar det märket.
Kan du berätta med om Hippo Müsli tävling, varför ger ni just det till era hästar? Hur mycket rids/tävlas de? Är de lätt eller svårfödda, samt hur mycket får du ge dem i kg ?

tacksam för svar

Min Quarter är 3år, rids relativt mkt nu inför sin första tävlings säsong, 3-5pass/vecka. lättfödd, får ca 1.5kg/dag delat på två mål. 2kg hö morgon och 4 på kvällen. (gräshage på dagen)

welshponny 3år, arbetas lätt, tömkörs 4pass/vecka (skritt 10min, trav 15) väldigt lättfödd, märks att det börjar bli gräs i hagarna, får ca 2 dl/dag. 1.5kg hö morgon och 2.5kg på kväll, (gräshage på dagen)

De får inget hö på lunch nu när det finns gräs, hö't har blivit väldigt ointressant. äter inte upp om de får mer inne på natten.

Tack för svaret..

Skulle vilja veta lite varför du testat så många sorter, och varför du valt bort dem?
pris/energi/protein/samklighet/tillgång etc...
Och hur är din häst/dina hästar? Finns det någon likhet med min pålle?
(min pålle har svårt att lägga på sig, kan inte äta havre och lite tunn/kantig behöver bygga muskler)

Du tycker inte att Hippo müslit är torrt och dammigt?

Dynavena tycker jag är dunder. Vilka muskler! :d

hippo har väl ett par olika müslisorter som är helfoder, tyvärr är det inget jag testat men jag tror inte de är så fasligt dyra! finns nån utan havre iallafall, om inte alla är det.
själv ger jag kraffts müsli till min ena häst (oxå en kinkig dam....) hon älskar det o funkar bra på det. men det är inget helfoder, utan jag kompletterar med havre, betfor o lusern.
lusern tkr jag är jättebra att ge för att hålla dem i bra hull, oxå ett litet "tillskott" om inte värdena i höet är superbra.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har varit så förskonad men har nu en kräsen 5 åring. Hon har tidigare ätit ren havre,vilket jag tror gått bra. Nu blir hon dock...
2
Svar
35
· Visningar
2 647
Senast: Soffan74
·
Foder & Strö Jag äger en dräktig sak som matvägrar i tid och otid. Hon går in i högdräktighet i slutet på januari/början på februari. När hon inte...
Svar
2
· Visningar
1 073
Senast: elle12
·
Foder & Strö Min häst får en bra fungerande foderstat men skulle behöva något som kompenserar nu när hon ska igång och tävla mycket och jag har...
Svar
16
· Visningar
1 427
Senast: Miss Sixty
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama