Hjälp mig att lösa detta...

H

Horserider

Jag har planer på att skaffa hund och har nu börjat fundera vad jag ska göra med den sen när jag börjar jobba igen... jag far från jobbet klockan 8.00 på morgonen och kommer hem kring 16.00.
Nu undrar jag vad ni tycker om att lämna hunden själv så länge?
Mycket diskussioner om detta och vill veta vad ni anser.

Sv: Hjälp mig att lösa detta...

Det är för lång tid för en hund att vara ensam hemma regelbundet. Anser jag.

Säger som "Trissa", det är för lång tid att vara ensam regelbundet. Gäller det däremot nån gång ibland tycker jag det är ok. Vet dock hundar som ligger hemma mer än 8 timmar också men dom är gamla och ibland sitter dom i hundgård. Mina hundar är nästan aldrig ensamma utan får följa med husse på jobbet då det krisar. Jag tycker inte man ska lämna dom mer än 5 timmar. Nu har ju mina sällskap av varandra men jag tror det är värre för en hund som måste vara helt ensam (fast vissa hundar tycker ju bara det är skönt att vara själva :smirk: ). Men du kan kanske skaffa en dagmatte eller anlita ett hunddagis om det finns nåt i närheten.

Annars kanske du har ett sånt jobb där hunden kan följa med :)

Dagmatte/husse eller om möjlighet finns = ta med till jobbet.

Det är för lång tid för en hund att vara ensam

Det är alldeles för lång tid för hunden att vara ensam. Kan du inte lösa det på nå annat sätt så skaffa inte hund förrän du löst det problemet! Lycka till

En hund ska inte vara ensam så länge, kan du inte fixa dagmatte/husse så köp inte hund.

När jag var liten var det ingen som sa något om att det skulle vara något fel med att lämna hundar ensamma så länge om dagarna. Men vad jag har förstått har man, ju mer man har studerat hundens beteende, kommit fram till att för många timmars ensamhet lätt framkallar oönskade beteenden hos hunden. Eftersom hunden är ett flockdjur så klarar många hundar inte riktigt av att vara ensamma för många timmar om dagen, utan kan reagera med att bli jobbiga, apatiska, stressade, ilskna, mm. Det sägs att en hund inte bör lämnas ensam mer än totalt max 4-5 timmar om dagen. Så för att få en frisk och trevlig hund och undvika problembeteenden så bör du hitta någon som kan hålla hunden sällskap om dagarna.

Det är för lång tid för hunden att vara ensam. Försök få tag i dagmatte eller hunddagis om Du inte kan ta den med till jobbet.

Lycka till!

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 637
Senast: Rugge
·
Hundträning Hjälper ett ungt par som har en tvåårig fralla, hane. Paret har precis skaffat sitt första barn. För "säkerhets skull" fick inte hunden...
Svar
9
· Visningar
1 548
Senast: Tuggben
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 605
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 248
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka