Hjälp mig att läsa ut höanalysen

Zkold

Trådstartare
Vi fick svaren från vår höanalys idag! Jag vet inte så mycket av detta eftersom vi aldrig gjort det förr. Kan någon berätta för mig om det är bra eller dåligt, vad jag i så fall bör komplettera med.
Min häst äter ca 10 kg per dag under vinter och höst och rids 6 dagar i veckan.

ed3dc2a2e402de9751e6174c58febf59.jpg

Sv: Hjälp mig att läsa ut höanalysen

Vad du behöver komplettera med beror ju så klart på vilken häst du har men generellt kan man säga att ditt hö har lite halvkass kvot mellan smrp och MJ. Ditt hö har en kvot på 4,4, man vill ha åtminstone 6. Så du behöver komplettera med protein. Kalcium finns det troligen tillräckligt av. Fosfor behöver du nog komplettera, hur mycket beror på vad du väljer för proteintillskott. Magnesium täcker troligen nätt och jämt minimibehovet så det behöver du lägga till lite. Testa att knappa in värdena på tex hästsveriges foderstatsprogram om du känner dig osäker att räkna för hand.

Jag skulle oxå behöva minst ett par ögon till som kan kolla på denna:

Torrsubstans(ts): 85%/kg
Råprotein(RP): 57g/kg
Smältbar protein:27g/kg
Omsättningsbar energi:7,4 MJ/kg
Smältbar RP:3,7 kvot
Kalcium (Ca): 1,7 g/kg
Fosfor (P) :1,2g/kg
Magnesium (Mg): 0,7g/kg
Kalium (K) : 13,3g/kg
kalcium/fosfor(Ca/P) :1,4 kvot

Hur ser det ut? D-ponny, rids oxå 6 dagar/v. Hur skulle ni fodra honom? (första gången hehe)

Jag skulle oxå behöva minst ett par ögon till som kan kolla på denna:

Torrsubstans(ts): 85%/kg
Råprotein(RP): 57g/kg
Smältbar protein:27g/kg
Omsättningsbar energi:7,4 MJ/kg
Smältbar RP:3,7 kvot
Kalcium (Ca): 1,7 g/kg
Fosfor (P) :1,2g/kg
Magnesium (Mg): 0,7g/kg
Kalium (K) : 13,3g/kg
kalcium/fosfor(Ca/P) :1,4 kvot

Hur ser det ut? D-ponny, rids oxå 6 dagar/v. Hur skulle ni fodra honom? (första gången hehe)

Lägg in dina värden här

http://www.hastsverige.se/foderstatsprogram.html . Vad jag ser så fattas det en hel del protein och ev mineraler.

delvis kl

Det är höanalsyen tilllsammans med hästens behov som avgör vad ni behöver ge. Hästens behov hittar ni i tabell där man tar hänsyn till i första hand vikt, ålder och lättfödd/normalfödd/svårfödd. http://www.slu.se/husdjur-utfodring-vard

Räkna om allt till enhet/kg foder. Dvs ta erat värde med enhet/kg TS * TS/kg foder. Dvs för tex 85 % TS tar man *0,85.

I första hand rätta till kvoten smb rp/energi (6 rekommenderas för vuxen häst, högre för växande) med hjälp av grovfoder tex hö/hösilage, lusern, halm. Om det krävs lägg till annat proteinfodermedel, tex potatisprotein, soja, kraffts foder med hög protein osv. Se till att hästen oxå får i sig tillräckligt med TS från grovfodret (ca 1,5 kg TS/100 kg hästvikt rekommenderas, ju med desto bättre). Lägg till kraftfoder om mer energi behövs som inte täckas av grovfodret (hästen orkar inte äta mer grovfoder tex).

Sedan ränkar ni ut ovanstående foderstats totala mängd av mineralerna och väljer mineralfoder utifrån det!

Kanske man kan lägga alla analyser i tråden om höstens analyser istället? ;)

Lägg in dina värden här

http://www.hastsverige.se/foderstatsprogram.html . Vad jag ser så fattas det en hel del protein och ev mineraler.

Uträknaren på hösteverige visar helt fel på vissa saker, jag skulle råda till att lära sig räkna själv eller att skaffa ett bättre program (vilka tyvärr kostar pengar).

Bland annat räknade den på tok för högt till ett av mina ston, samt att den sa att det lakterande stoet ska ha mer mat ju äldre fölet blir... jag litar absolut inte på vad den säger.

Den påpekar ibland även att man har en för stor kraftfodergiva redan på 0,5 kg kraftfoder... trots att det behövs för att täcka behoven.

Uträknaren på hösteverige visar helt fel på vissa saker, jag skulle råda till att lära sig räkna själv eller att skaffa ett bättre program (vilka tyvärr kostar pengar).

Bland annat räknade den på tok för högt till ett av mina ston, samt att den sa att det lakterande stoet ska ha mer mat ju äldre fölet blir... jag litar absolut inte på vad den säger.

Den påpekar ibland även att man har en för stor kraftfodergiva redan på 0,5 kg kraftfoder... trots att det behövs för att täcka behoven.

Jag kollade fjolårets värden på min eftersom jag har facit och det stämde nästan på pricken. Jag vet att min behöver högre kvot. Och han var helt ok i hull och muskler trots att han knappt reds.

Jag trodde dom hade rättat till felen som var i början.

Det trodde jag också att de hade tills jag kontrollräknade med deras sida. Exakt samma uppgifter och foder är använt:

Digivande sto 1-3 månader, 600 kg. (tillägg på 100% och kvoten på tillägget 12)

Min uträkning behov: 145,5 MJ och 1309 g smrp
Deras uträkning behov: 175.8 MJ och 1,582.1 g smrp

Tilldelat i foderstat:
Min uträkning: 176 MJ och 1495 g smrp.
Deras uträkning: 176 MJ och 1525 g smrp

För en annan häst, 500 kg, bara skrittpromenader, blev det så här:

Min egen uträkning och deras på behov blev samma: 70 MJ och 418 g smrp
Men tilldelat i foderstaten blev det olika - på samma uppgifter och samma foder:
Enligt mina beräkningar: 82 MJ och 535 g smrp
Enligt Hästsverige: 100 MJ och 664 g smrp.

För det runda lilla pensionerade stoet blir det givetvis ren katastrof att utgå från deras beräkningar, då hon enligt dem ska ha mycket mer mat än vad hon behöver (57 MJ jämfört med min uträkning 44 MJ). Visst ska man fodra med ögat, men man räknar ju för att ha något att utgå ifrån.

I mina uträkningar utgår jag från de riktlinjer som finns i Utfrodringsrekommendationer för häst (SLU) samt Hästens näringsbehov och utfodring (Christina Planck). Näringsinnehåll i samtliga foder är från producentens analysgarantier och från min egen analys på hösilaget, utfört av Eurofins. Jag har bara tagit med värdena för energi (MJ) och smältbart råprotein (smrp) här, men även i mineralerna skiljer det sig rejält.

Jag lägger till lite extra på stoet som är tunn och för hingsten som även han behöver lägga på sig, därför ligger det tilldelade fodret lite över tabellbehoven. Det lilla stoet behöver dock absolut inte mer än tabellen för lättfödd säger.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 323
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 944
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 122
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Hur ser det ut hos er på höfronten? Nordvästra Skåne inte lika illa som i fjol men det har ändå varit ganska lång torka nu i maj när man...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 148

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka