Hjälp mej!! Min hund är halt...

R

Rigoletto

I går på förmiddagen ringde min sambo till mej och sa att min hundvalp skadat sej på något vis. Han hade med henne till jobbet och där springer hon lös och han har väl inte 100 % koll på vad hon gör hela tiden, så vi vet inte exakt vad hon har gjort.

Iallafall så var hon väldigt halt på vänster bakben, men det syntes ingenting. Jag ringde direkt till djursjukhuset i Jönköping och pratade med en veterinär där. Hon sa att eftersom min sambo kan klämma, böja och sträcka ut benet utan att hunden reagerar så trodde inte hon att det var någon fara, utan att vi skulle avvakta över helgen och i så fall kolla upp henne på måndag.

När jag kom hem från jobbet igår var hon ju forfarande väldigt halt, hon stödde på benet men inte mycket mer. Jag kan klämma på benet och böja ihop det och sträcka ut det utan att hon reagerar. Möjligtvis att hon är lite svullen och varm på översidan av tassen.

I dag på morgonen vill hon inte stödja på benet alls utan hoppar på tre ben, men reagerar fortfarande inte när jag klämmer.

Jag vet inte vad jag ska göra, ska jag åka in o kolla upp det eller vänta någon dag till? Vad kan veterinären i så fall göra eftersom det antagligen inte är nåt brutet, för då skulle hon väl reagera vid kläm och böjning av benet?

Sv: Hjälp mej!! Min hund är halt...

Jag skulle ha åkt till veterinären. Jag hade nog väntat till efter helgen om det hade blivit bättre till idag men nu när det har blivit sämre skulle jag nog åka in! Vad veterinären kan göra vet jag inte eftersom man inte vet vad det beror på men, dom kan ju röntga om det skulle behövas, eller hon kanske har fått in något i tassen?Uppebarligen har hon ju ont iaf så jag skulle ha åkt in.
Jag vet inte, jag kanske är lite väl nojjig över mina djur men jag tänker alltid att det är bättre att ta det säkra för det osäkra!

Lycka till hur du än gör!

inte för att skrämmas, men det låter ungefär som när min rehab-hund skadade sig. Hon kunde heller inte stödja på benet, men jag tror (såg henne inte då) att det inte var några större problem att böja och dra i benet. Hon hade då en korsbandsskada. Åk in och kolla upp tycker jag.

Jag vill också kolla en gång för mkt än en gång för lite..

Hoppas allt blir bra!

Jag är oxå hypernojjig med min hund!! Lite för pipplig kanske...:crazy: därför jag tänkte höra lite vad andra tycker.
Jag tror inte att hon har fått in något i tassen, jag har undersökt den grundligt och som sagt, hon reagerar inte på kläm.

Jag får se hur hon är i em när jag kommer hem från jobbet. Är hon inte bättre åker jag kanske.

Hon stödjer på det lite ibland, hon kan gå på det (ex. när hon jagade katten!!) men hon hoppar helst på tre ben.

Men, bättre att man är för nojjig än att inte vara speciellt brydd! :)

Berätta gärna sen hur det går.

så var det med den här damen också, hon ville inte stödja på det riktigt, men "duttade" ner det i bland. (jag har som sagt inte sett min dam vid skadetillfället, utan fick henne efter op.) Förhoppningsvis är det inte lika allvarligt med din hund som damen här! Hör av dig om hur det går!!

Vet du hur hon skadade sej?

Nej det har jag ingen aning om, hon hade stått hemma på tre ben när de kom h em från jobbet. Så de vet inte heller hur det gått till..

Jag ringde till Valla djurklinik i Linköping när jag kom hem från jobbet och även där rådde dom mej till att vänta till måndag. Dom gör ändå ingenting med hunden om det inte är ett öppet benbrott och det är det ju inte. Även om hunden brytit en eller två tår så gör dom ingenting åt det på helgen sa hon.
Så stackarn får väl hoppa på tre ben tills på måndag då...

Ja, det brukar inte vara någon "panik" att de haltar på tre ben. även fast en orolig matte tycker att hunden är döende typ.

Åk in på måndag och återkom med resultatet då!

Jag hade åkt in akut iaf och struntat i vad vet sa. Det gjorde vi när Farin hade Panostit och gnölade och vet sa att vi skulle vänta till efter helgen..Glöm det sa jag och det var tur att vi åkte upp. Dan efter mådde Farin mycket bättre....Jag bryr mig ofta inte vad vet tycker utan gör det som känns bäst för mig och min hund.

Hur har det gått? Är hon bättre? Har ni varit till vet. med henne?

Hur går det? Hoppas det inte var något allvarligt!

Veterinären kan ju bara rådgöra per telefon. Det är ju ägaren som ser hunden och får ta beslutet om de vill komma in i alla fall. Man ska dock vara medveten om att det inte är säkert att försäkringen täcker det om det ej bedömms som akut. Det är ju tråkigt om försäkringarna blir dyrare för att en del är hypokondriska eller tycker att det är smidigare att komma på jourtid än att ta ledigt från jobbet. (OBS Detta betyder inte att jag anser att alla som åker in på jouren tillhör något av ovanstående. Har full förståelse för att man är orolig.)

Hej,hej! Jag var på Valla djurklinik i Linköping i måndags. Hon hade då hoppat på tre ben fredag,lördag, söndag och fram tills jag åkte på måndagen kl 12,00. När jag lyfter ur henne ur bilen kl 13 så springer hon på alla fyra benen som om hon aldrig haft ont!!

Ja,ja det var ju bara att gå in till vet. ändå och göra en koll, men det var ingenting, som tur var.
Hon kände på alla leder och ben och tillväxtzoner men hunden reagerade inte det minsta, och vet. kände inget konstigt heller.

Liknande trådar

Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
855
Senast: igbest
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 224
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Vi var på vår kvällspromenad, kom en kille på sparkcykel bakom oss, min ena hund reagerade och hoppade framför mig och jag råkar då...
Svar
4
· Visningar
1 522
Senast: Indigo15
·
Hundhälsa Jag behöver skriva av mig och kanske få lite råd om min hund. Jag har kanske målat fan på väggen som sitter och gråter men det blir lätt...
Svar
13
· Visningar
2 484

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka