Följdfrågor...
1. Hur föreslår du att man värmer upp hästen? Jag anser att böjt spår och sidförande rörelser ÄR en del av uppvärmningen i samarbete med övergångar, halvhalter och tempoväxlingar.
2. "Sitt med bra sits". Kan du beskriva en bra sits? Den är inte självklar för alla. Den lodräta sitsen är, axel, höft och häl i en rak linje, känn sittbenen. Huvudet och näsan i den riktning man är på väg, upp med hakan, fram med "hyllan frampå" man ska se mallig ut. Överarmen ska vila lätt vid kroppens sida, från armbågen, ska det kännas som att man har "gummiarmar" ända fram till hästens mun, som mjukt följer med i hästens rörelse. Handen sluten om tygeln,"tänk dig att du har en tvättsvamp, som du ska krama vattnet ur i vardera handen och tummen överst.
3. "Försök inte dra ner hästen i form med tygeln... ha ett bra grepp om den bara", vad menar du här? Ska man sitta med sträckt tygel till hästens mun och bara vara stenhård, eller? Jag har fått lära mig, att man ska ha en mjuk kontakt med hästens mun och fånga upp den framåtdrivande energin i ett mjukt stöd på tygeln. Men jag kanske har missförstått...
4. "Krama om med skänkeln" och vad betyder det, att man ska sitta och knipa hela tiden? Jag har fått lära mig att man kan få driva i varje steg, när det behövs för att "starta motorn" men när hästen har lytt framåtdrivande hjälper, då ska den rätteligen hålla igång till den får en "ny order".
Återigen, det GÅR INTE att förklara på ett enkelt sätt hur man lär sig att simma på fyra rader. Det går inte att förklara på ett enkelt sätt hur man lär hästen att gå på tygeln heller.
Mvh
IH